Gå til innhold
Arkivverket

Bygebokoppslag for Bremanger


Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

søker informasjon fra bygdebok om familien Rasmus Knutsen Sælen og Malene Rasmussen som får

sønnen Jan Rasmussen Hop, også kalt Joen Hoop i 1746,et barn i 1745 og et barn i 1749,

navn ukjent.

 

Kan noen ha angjeldende bygdebok og foreta et oppslag for meg?

Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<br>Vielsen 4 okt 1745 mellom enkemann Rasmus Knudsen og Malene Rasmusdatter<br><br>Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Ekteviede 1746, side 252.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

søker informasjon fra bygdebok om familien Rasmus Knutsen Sælen og Malene Rasmussen som får

sønnen Jan Rasmussen Hop, også kalt Joen Hoop i 1746,et barn i 1745 og et barn i 1749,

navn ukjent.

 

Kan noen ha angjeldende bygdebok og foreta et oppslag for meg?

Mvh Lill

 

Det finst ingen gard i Bremanger eller i Davik prestegjeld med namnet Hop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klargjøring. Ved giftemål har de vært bosatt i Davik prestegjeld.

Foreldrene har bodd forskjellige steder, Jølster har vært nevnt. Kan

Malene komme fra Hop, Askøy? Fåfengt å lete i ev bygdebøker der?

Kanskje bare et midlertidig oppholdssted i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg klarar ikkje tyde alt som står i Ministerialboka då dei gifter seg i Askøy 4. Oktober 1745, men forstår at dei er i slekt og difor får "Hans kongelig majestets allernaadigste tillatelse" (Kongebrev) til å gifte seg datert 6.August 1745.

 

Vielsen innført på s. 252 høgreside : Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-247

 

Eg trur ikkje det står noko om Jølster eller Davik der iallefall.

 

Vi får håpe det er nokon som kan tyde heile teksten så den vert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lill.

 

Då har eg fått hjelp til tyding av teksten i høve vielsen til Rasmus Knudsen og Malene Rasmusdtr.

 

 

For Rasmus Knudsen Enckemand og Malene Rasmusdatter paa Hop hvis Trolovelse og Ægteskabs Fuldbyrdelse ere vi underskrevne Forlovere, samt at de hin anden ej nærmere ere beslegted med i andet og tredie Leed; og da de nu derfor haver bekommet Hans Kongl. Majts allernaadigste Tilladelse dateret d. 6 Aug. 1745 at maae sammenvies, saa vil vi for deris Ægteskab cavere følgelig Lov og Forordninger. Bergen d. 11 Septbr 1745.

Ole Andersøn [Erdall?]. [Niels?] Knudsøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.