Gå til innhold
Arkivverket

Personbilete og vener - kva er vitsen med å gjera brukarforum so komplisert??


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Dette temaet er vel heilt "off topic", men slik som brukarforum no er vorte "modernisert", tykkjer eg det må vera ei relevant problemstilling å ta opp...

 

Eg ser at fleire brukarar har teke inn bilete av seg sjølve. Eg har framleis ikkje forstått korleis dei får det til, og ikkje skjønnar eg heller vitsen med det?

 

Elles må eg seia eg heller ikkje heilt har forstått vitsen med å samla "vener" på nettet? Det får meg til å tenkja på Hans Nielsen Hauge og "venene" hans... Eg har gjennom 35 år som bygdebokskrivar hatt brev- og nettkontakt med tusenvis av informantar, og mange av dei kan eg sikkert rekna som "vener", men kva er so definisjonen på ein ven? Eg har alltid definert ein riktig "ven" som ein person ein kan stola på anten det er slik eller slik og som er viljug til å stilla opp for ein om ein til dømes er i naud...

 

Men kanskje er eg noko "gamaldags" i tenkjemåten min? Det hadde vore kjekt med nokre kommentarar... Kanskje er det andre som sit med liknande tankar...?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Navnebror!

 

Jeg tror vi "gamlegutta" bare må innse at tiden med fjærpenn, fyllepenn, blyant og visklær, skrivemaskin, bordcomputer og "den Oldervollske forumtid" er over :D

 

Nå må vi slippe ungdommen til, og de er totalt ukjent med det jeg listet opp over. Det er dette her som er kjent, og det er dette her som er framtiden. Bilder, smilys, venner og mye annet er het naturlig for de, og du ser jo at til og med noen av oss "eldre" forsøker å henge med.

 

Om noen av oss "gamlegutta" synes dette er litt mye "fjortis", så synes den nye generasjonen at det vi holder på med er skikkelig "oldis" og på steinaldernivå. Jeg synes vi bare må akseptere det slik det er, og husk:

 

Vi trenger en ny generasjon slektshistorisk interesserte mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukarforumet har fått ny form, og mange av funksjonene innebærer trolig ei forbedring i forhold til den gamle. Men heile nyordninga gjelder altså form, mens det vi trenger mest av alt er bedre innhold. Dersom den nye forma skremmer vekk gamle støttespillere, da har forumet tapt i innhold. Det vil ta år før eventuelle nykommere kan veie opp det tapet.

 

Lars E. Øyane har forøvrig et meget godt poeng når det gjelder fjesbok-kopieringa. Begrepet "venn" er i ferd med å bli så uthula og utvatna at det vil miste all meining i språket, hvis det ikke er i ferd med å gjøre det allerede. Når noen sier at den og den er min venn, så veit jeg snart ikke om det gjelder i den virkelige eller i den virtuelle verdenen. Og jeg tør slett ikke å spørre hvorfor når arkivverket sender meg melding om at noen har lagt meg til som venn. Vel, jeg må bare konstatere at slik er det blitt, men man kunne valgt et annet ord enn venn å lage en tom klisje av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Enig med Johan

 

Med "venn" bør vi kanskje tenke som: "Interessert i samme slekt eller familie" ?

 

Ellers glemte jeg å legge ved et bilde som får meg til å minne om at det snart nærmer seg....

post-21-0-63722900-1297925889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forsøkt å laste opp et profilbilde her i brukerforumet, men de "portrettene" jeg har av meg selv, har vært for store :o Så jeg får prøve meg på noe annet....

 

Ellers kan jeg fortelle at mine to sønner på 15 og 13 overhode ikke er interessert i opprette profiler i facebook eller å chatte på nettet. Så det er faktisk ungdommer som er mer "treige" enn gruppen av facebookere på 50 + som jeg tilhører.

 

Imidlertid er facebook, twitter og andre kanaler blir det moderne kommunikasjonsmiddelet for mange, og for å nå ut til nye og yngre brukere, er nok et "fjesbokliknende" brukerforum veien å gå.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få noe som kan fungere i framtiden har man valgt en standard programvare som har alle disse funksjonene. Om man hadde gjort spesialtilpasninger, tatt bort muligheter eller lagt til andre, vil man komplisere arbeidet når programmet skall oppdateres. En av de største fordelene er som så mange har påpekt søkemulighetene som gjør att informasjonen som vi legger her lett kan finnes i framtiden. Endring av rubrikk og innehold kan også være en fordel om det brukes forsiktig.

 

Men det er opp til brukerne å bestemme hvordan eller om disse nye funksjonene skall brukes. Vil man ikke legge inn bilder av seg selv, sin katt eller et symbol, behøver man ikke gjøre det. Vil man markere venner gjør man det, men jeg håper som jeg har skrevet tidligere att vi kan være venner alle som virker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til mange "vener" for hyggelege innlegg. Jau, eg har forstått det slik at ein vil freista trekkja ungdomen til seg på dette "moderne" viset å utforma eit debattforum på, men som det òg vert peikt på; om dette skremmar vekk "gamal ekspetise" på sjølve faget, so er det eit stort tap... Uansett vil det for slike som meg ta lang tid med å verta fortruleg med dette nye systemet,

 

Eg kan forsovidt vera samd i at eit bilete kan vera til nytte for å få ein peikepinn om kven ein drøftar tema med, men kan då nokon fortelja meg korleis ein skal gå fram for å leggja inn eit bilete?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Klikk på navnet ditt øverst til høyre. Da får du opp noen valg. Klikk på min profil, og så rediger min profil

 

Det er to typer bilder

 

1. Avatar er det bildet du ser feks utenfor alle mine innlegg, og som alle vil se utenfor alle dine innlegg

 

2. Profilbilde er det bildet andre vil se når de klikker på ditt navn, eller profil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vil det for slike som meg ta lang tid med å verta fortruleg med dette nye systemet,

Ja, vi "gamlingane" likte oss nok betre i det gamle, men verda går vidare, enten vi likar det eller ikkje. Biletet under namnet er faktisk nokså kjekt å ha, fordi det gjer det lettare å raskt sjå kven som har skrive - i alle fall for meg som er veldig visuell av meg - men biletet treng ikkje vise ansiktet ditt, eg har t.d. valt å bruke harpeleiken min. Eg håpar du blir å finne her vidare framover og; dine saklege og ryddige spørsmål og svar er utan tvil med på å holde rett nivå her.

 

Når det gjeld "vener" så treng du ikkje bruke det. Eg har fått beskjed om at andre har lagt meg til som ven, men ikkje lagt dei inn tilsvarande - ikkje fordi eg vil oversjå dei, men fordi eg ikkje vil sortere folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var visst ikkje so enkelt likevel..., eg får feilmelding: Opplastingen feilet - filen var for stor. Huffda... Kva må ein ikkje læra for å vera "moderne"...?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars, du kan åpne bildet i Paint hvis du har det og ta ut et lite utsnitt, du har kanskje et fint bilde fra Schwarzwald du kan ta et lite utsnitt av, et flott område:-), men du må lagre utsnittet i ei mappe før du får lastet det opp hit til forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at hvis jeg åpnet bildet (laget først en kopi) i Microsoft Office Picture Manager, og komprimerte bildet "for E-post" og lagret, da ble bildet langt under den tillatte filstørrelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høyrest framleis vanskeleg ut. Kanskje eg kan senda eit bilete som vedlegg til ein e-post til ein eller annan som kan hjelpa meg komprimera det? Eg nyttar MAC.

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høyrest framleis vanskeleg ut. Kanskje eg kan senda eit bilete som vedlegg til ein e-post til ein eller annan som kan hjelpa meg komprimera det? Eg nyttar MAC.

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

Hei Lars, send bildet til meg, så skal jeg forminske det i Photoshoppen min og sende det tilbake til deg.

 

mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars E. Øyane

Nei alt dette nye er ikke enkelt for oss "litt opp i åra" Vi får bare prøve å henge på.Jeg plundra lenge med å få inn et bilde, men plutselig var det der, ikke spør meg hvordan. Nei, gi meg en symaskin og jeg er i mitt ess :P

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Mette ser jo rimeleg ung ut etter biletet å døma og det var visst ein ny regel om at ein måtte vera ferdig med tannfellinga for å lov å delta her. Men dette ser jo ut til å vera orden, så då så.........:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde også å legge inn et bilde av meg selv, men alle var for store, og den innebygde "komprimatoren" her greide ikke å forminske til rett størrelse. Så da la jeg like gjerne inn noe helt annet, og er i grunnen fornøyd med å ha det sånn. Av bildet vil man i hvert fall forstå at jeg er en fan av fortiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Mette ser jo rimeleg ung ut etter biletet å døma og det var visst ein ny regel om at ein måtte vera ferdig med tannfellinga for å lov å delta her. Men dette ser jo ut til å vera orden, så då så.........:D

Jeg holder meg godt, er vel snart inn i den andre tannfellingen :lol: Men får vel ikke tulle så mye her inne, selvom jeg kan like en god spøk.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse på bildet.

Kan det ofte hjelpe å lagre bildet i et annet format.

Forekempel tar .BMP filer større plass enn .JPEG

Dette kan enkelt gjøres i Paint...

Ellers er det også en funksjon i paint, der du kan velge å strekke eller forminske bilder.

Eller som allerede nevnt ta utsnitt.

Som ung slektsforsker var jeg godt fornøyd med forrige versjon også.

Men ønsker velkommen et mer ungdommelig preg.

Er fortsatt uvant og litt uoversiktlig.

Men enkelte ting har blitt bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to spørsmål:

 

1. Hvorfor står jeg som "ny bruker" og ikke "aktivt medlem"?

2. Hvorfor vises ikke mitt bilde i mine innlegg, eller medlemslisten? Bildet vises øverst i høyre hjørne. Innlegging av bildet gikk også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Bengt Vesthagen, som no har hjelpt meg omformatera dette biletet. So fær me vona eg ikkje skremmer nokon vekk frå Brukarforum...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

p.t. Rikshospitalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.