Gå til innhold
Arkivverket

Erenst Hans Larsen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg la inn en etterlysing i det gamle fora i 2010 for om mulig å finne frem til foreldre og søsken til Ernest Hans Larsen fra Oslo

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81940&sok=&nr=4&antinnlegg=266&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Dette har ikke vert enkelt og jeg berømmer alle som har vert med i forsøket på å finne den rettet Ernest Hans Larsen. Jeg tror nok at løsningen ligger like om hjørnet, men vi trenger den endelige bekreftelsen på den Hans som er funnet. Det er mange utvandrere som skifter både for og etternavn etter dem kommer til Amerika. Jeg tror nok at denne Ernest Hans Larsen egentlig het Hans Hansen før han drog fra Norge. Grunnen til at jeg tror det er at hans far het Hans og på den tiden han ble født var det naturlig at man kalte seg farens navn med et påheng av "sen". Så er det denne bakermester Rosenlund, hva het hans far - hvis han het Lars er vi kanskje nærmere målet enn man skulle tro?

 

Jeg har fått Obitary fra USA for Ernest Hans Larsen, men den forteller ikke noe mer enn at han døde 23. juli 1956. Det står ingenting om søsken og foreldre, så det var dessverre ikke noe mer info der. Nå gjenstår det hva dem kan finne i Australia, for der var han fengslet av en eller annen grunn og da kan det være muulig å finne hans virkelige navn der. Kanskje også info om foreldre etc.

 

Jeg håper at dere fortsatt kan være med å grave i det som finnes av informasjon og kanskje kommer over løsningen? Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn en etterlysing i det gamle fora i 2010 for om mulig å finne frem til foreldre og søsken til Ernest Hans Larsen fra Oslo

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81940&sok=&nr=4&antinnlegg=266&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Dette har ikke vert enkelt og jeg berømmer alle som har vert med i forsøket på å finne den rettet Ernest Hans Larsen. Jeg tror nok at løsningen ligger like om hjørnet, men vi trenger den endelige bekreftelsen på den Hans som er funnet. Det er mange utvandrere som skifter både for og etternavn etter dem kommer til Amerika. Jeg tror nok at denne Ernest Hans Larsen egentlig het Hans Hansen før han drog fra Norge. Grunnen til at jeg tror det er at hans far het Hans og på den tiden han ble født var det naturlig at man kalte seg farens navn med et påheng av "sen". Så er det denne bakermester Rosenlund, hva het hans far - hvis han het Lars er vi kanskje nærmere målet enn man skulle tro?

 

Jeg har fått Obitary fra USA for Ernest Hans Larsen, men den forteller ikke noe mer enn at han døde 23. juli 1956. Det står ingenting om søsken og foreldre, så det var dessverre ikke noe mer info der. Nå gjenstår det hva dem kan finne i Australia, for der var han fengslet av en eller annen grunn og da kan det være muulig å finne hans virkelige navn der. Kanskje også info om foreldre etc.

 

Jeg håper at dere fortsatt kan være med å grave i det som finnes av informasjon og kanskje kommer over løsningen? Hvem vet?

 

Sist i den gamle debatten la jeg inn lenke til byarkivet i Oslo, og link til båt og mannskapslister.Har du kontaktet disse? Det er eneste måten og komme videre her.Og ihvertfall få vite om vi kan utelukke f.eks. Hans Rosenlund. Nei hans fafar hette ikke Lars.Som jeg skrev,hette han også Ernst Rosenlund. De brukte ingen annen etternavn i den familien enn Rosenlund.

 

Det virker som faren bakermester Ernst Rosenlund mista sine foreldre som liten.Ser også ut til at han var enebarn.Men han hadde da denne tanta Maren Larsen igjenn. Ser ut til at de hadde et nært forhold siden han brukte henne som fadder til alle sine barn.

 

Vi kan bare spekulere i hvorfor Ernst Larsen i Amerika var så redd for å røpe sitt egentlig navn,og navn på foreldre og søsken.Var han gift før,eller var han ettersøkt for noe? Merkelig var det.Han skrev seg ikke for Hans,men hans nærmeste familie i Amerika sier han ble kalla Hans innad i familien.Hans datter sa også at faren fortalt at familien opprinnelig kom fra en gård nær Oslo.men at faren var født i Oslo. Hun forteller også at faren hadde åtte søsken og at hans far og bror,skulle være bakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina: Rosenlund-familien må vel sies å være sjekket ut av saken, da 'vår kandidat', sønnen Hans, bor hjemme hos foreldrene i 1910-tellingen.

 

Hvor finner du Hans Rosenlund i telling 1910 Kurt? Den siste telling hvor familien er samla,er i 1900. Mora dør i 1901. I 1910 er 3 av hans søsken allerede utvandret til Amerika og faren Ernst Rosenlund er baker og alene i Nittedal. Hans Rosenlund er ikke å se,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det seg gjøre å få navn og fødselsår på dei av søskena som utvandra til USA. Beklager at jeg ikke har vert i kontakt med byarkivet i Oslo. Jeg må i så fall lage en oversikt over hva jeg så skal spørre etter. Det viktige er nå om jeg kan få oppgitt at Hans Rosenlund virkelig var i Norge i 1910. Det ville vel kanskje ikke være urimelig at han ble oppgitt som sjømann i denne tellingen, for han var ikke gått i land i USA før i 1911. Før den tid hadde han bort i mot 6 - 8 år som sjømann? og han hadde også vert i Australia en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det seg gjøre å få navn og fødselsår på dei av søskena som utvandra til USA. Beklager at jeg ikke har vert i kontakt med byarkivet i Oslo. Jeg må i så fall lage en oversikt over hva jeg så skal spørre etter. Det viktige er nå om jeg kan få oppgitt at Hans Rosenlund virkelig var i Norge i 1910. Det ville vel kanskje ikke være urimelig at han ble oppgitt som sjømann i denne tellingen, for han var ikke gått i land i USA før i 1911. Før den tid hadde han bort i mot 6 - 8 år som sjømann? og han hadde også vert i Australia en tid.

 

Hei.

Valborg Rosenlund f.1877 Kraagstad Asker utvandret står både 1896 og 1908 til Chicago.2.Ernst Alexander Rosenlund f.1884 Oslo,ug. møllearbeider 21 år. Fra Oslo til S.dakota i 1905.3.Ottar Rosenlund ug.arbeider utvandret fra Pilestredet til Minnesota i 1910. Ikke i telling 1910.4. Kristoffer Nikolai gift Entrepenør f.1894 fra Eugeniegt. Oslo til S.Dakota i 1921.

 

Som sagt i 1910 finner jeg ingen Hans Rosenlund. I telling 1923 Oslo,finnes faren Ernst Rosenlund tilbake i Oslo fra Nittedal.

 

Hans Rosenlund mista mora i 1901. Da var flere av barna enda mindreårig.Det ble sagt at Ernst Rosenlund rømte til sjøss i 1902.Det kan jo stemme med Hans i Rosenlund. Spørs hva som hendte med barna etter morens død. I 1900 bodde familien Rosenlund samla i Oslo.Grimstadgt.?

 

Det er lett å spørre om Hans Rosenlund f.10/2 1889 Sagene Oslo.i Byarkivet.Fordi du har hans fødsel,sted, og gateadresse 1900.

 

Axel f.1874,Valborg 1877 og Helga er alle født under Kraagstad.Aker/Asker? Bustad Sander.Kona til Ernst Rosenlund Kaller seg Rustad til etternavn.Det er også en gård i det området.Så om de også bodde der en stund,vet jeg ikke,Ernst var da landhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om 'tampen brenner' nå. Mor til Hans het Hulda Larsdatter, født i Vaaler i Østfold.

 

 

Ja det ser faktisk slik ut. Jeg også har vert inne på den tanken at det er fra moren han hadde navnet Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på hva det evn står på obitary til dem som utvandret til USA. Dersom de hadde kontakt med Ernest Hans så vil det muligens stå noe om søskene til hver enkelt når dem dør. Jeg har sendt info om disse til en slektsforsker i USA. Så da antar jeg at jeg snart får info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er utrolig Dyktig!

 

Ja vi er utrolige:)Men det hjelper ikke om du ikke ringer Byarkivet og spør etter Hans Rosenlund.Da står vi på steget hvil.Om du forteller dem at det er familien i Amerika som undrer og i hvor mange år de har ettersøkt sin far/bestefar,ser de kansje etter i arkivet for deg.Det hadde hjulpet utrolig å vite om Hans levde etter 1900 og i hvilket år han event.forsvant ut av tellingene. De hadde telling nesten hvert år i Oslo.Derfor ser de exakt år på han.Kanje også om han ble konfirmert,eller forsvant før det. Vet vi året,går det også ann å se i skipslister.

 

Hans mor Hulda Birgitte Hansdtr. Ble født 15/10? 1852 Våler Østfold.Det er litt utydelig. Men tror det står far Hans Olsen Røstad og mor Kristin Johannesdtr. I 1865.er kansje Hulda foreldreløs?Lurer på om det er hun som er tjenestejente på Eng?Våler.Finner ikke familien på Røstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er utrolige:)Men det hjelper ikke om du ikke ringer Byarkivet og spør etter Hans Rosenlund.Da står vi på steget hvil.Om du forteller dem at det er familien i Amerika som undrer og i hvor mange år de har ettersøkt sin far/bestefar,ser de kansje etter i arkivet for deg.Det hadde hjulpet utrolig å vite om Hans levde etter 1900 og i hvilket år han event.forsvant ut av tellingene. De hadde telling nesten hvert år i Oslo.Derfor ser de exakt år på han.Kanje også om han ble konfirmert,eller forsvant før det. Vet vi året,går det også ann å se i skipslister.

 

Hans mor Hulda Birgitte Hansdtr. Ble født 15/10? 1852 Våler Østfold.Det er litt utydelig. Men tror det står far Hans Olsen Røstad og mor Kristin Johannesdtr. I 1865.er kansje Hulda foreldreløs?Lurer på om det er hun som er tjenestejente på Eng?Våler.Finner ikke familien på Røstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens svaret kom på et annet sted enn det skulle. Jeg har sendt en e-post til Byarkivet i Oslo, men skal forsøke å ringe dit i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens svaret kom på et annet sted enn det skulle. Jeg har sendt en e-post til Byarkivet i Oslo, men skal forsøke å ringe dit i morgen.

Håper de er hjelpsomme da.Det er jo en spesiell sak. Da moren til Hans døde sto jo arvinger på henne.At alle barna var til stede. Bakermester Ernst Rosenlund lever enda i 1923.Det står kansje også hannes arvinger når han dør.Noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du også burde sende en e-post til Statsarkivet i Oslo og spørre om de kan finne bakermesterens dødsfallsmelding og gjengi hva som står der. Han må jo være død etter 1923. Jeg kjenner ikke til om de har registre å gå etter, om ikke så blir det kanskje for omfattende å lete i kirkebøkene, men det er jo lov å spørre! Forklar dem gjerne hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du også burde sende en e-post til Statsarkivet i Oslo og spørre om de kan finne bakermesterens dødsfallsmelding og gjengi hva som står der. Han må jo være død etter 1923. Jeg kjenner ikke til om de har registre å gå etter, om ikke så blir det kanskje for omfattende å lete i kirkebøkene, men det er jo lov å spørre! Forklar dem gjerne hva det gjelder.

 

Har dere sett tema NORGESPROSJEKTET DNA lagt inn under debattene. Det burde du lese og tipse Amerikanerne om. Da får de visshet om sin herkomst. Men det må være den rette DNA prøven de tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valborg i US census for 1900 ?

 

1900 United States Federal Census

 

Name: Valberg Rosenlund

 

Home in 1900: Chicago Ward 35, Cook, Illinois

[Chicago, Cook, Illinois]

 

Age: 23

 

Birth Date: May 1877

 

Birthplace: Norway

 

Race: White

Gender: Female

 

Immigration Year: 1897

 

Relationship to head-of-house: Servant

 

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

 

Marital Status: Single

Occupation: Servant

 

Household Members: Name Age

 

 

Nelson M Bassett 61

Helen H Bassett 58

Norman M Bassett 22

James J Bassett 19

Atilda H Worthley 85

Grace V Sargent 27

Mary Karr 24

M Estelle Patterson 30

Lila Chamberlin 32

Valberg Rosenlund 23

Ida Nelson 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valborg i US census for 1910 ?

 

1910 United States Federal Census

 

Name: Volburg Rosenlund

[Valburg Rosenlund]

 

Age in 1910: 31

Estimated birth year: abt 1879

 

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Boarder

 

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

 

Home in 1910: Marshalltown Ward 2, Marshall, Iowa

Marital Status: Single

Race: White

Gender: Female

 

Year of immigration: 1896

 

Household Members: Name Age

Alfred M Olsen 38

Mary M Olsen 24

Edmund B Price 71

Mary M Price 70

Volburg Rosenlund 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomst USA

 

New York Passenger Lists, 1820-1957

 

Name: Valborg Rosenlund

 

Arrival Date: 25 Aug 1896

 

Birth Year: abt 1877

Age: 19

 

Gender: Female

Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian

 

Port of Departure: Southampton, England

 

Port of Arrival: New York, New York

 

Ship Name: New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt - et spørsmål fra en lite datakyndig, - hvordan fikk du kopiert og lagt inn innleggene over fra folketellingene og passasjerlisten?

 

Jeg forsøkte å legge inn noe fra en telling, markerte teksten, kopierte med Ctrl+c og forsøkte å lime det inn som vanlig med Ctrl+v. Dette har jo alltid fungert før, så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke får det inn nå. Har du et tips kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.