Gå til innhold
Arkivverket

Erenst Hans Larsen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Godt jobba Kurt. Det er nok rett Valborg ja. Hun er født 24/5 1877. Hun må jo ha vært hjemom en tur,siden hun også dro fra Oslo 15/6 1908 til Chicago. Du ser ingen ting til hennes bror Ernst Alexander f.20/1 1884. Han dro jo til S.Dakota 10/3 1905. Han oppga han skulle jobbe som farmer.Er litt nyskjerrig på han.

 

Ser litt på navnene på Hans Rosenlunds Bestemødre. Maren Larsen(reservebestemor)og Kristin Johannesdtr.Navn som dukker opp i historien til Ernst Larsen i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1920 bor Ottar Rosenlund i Tarrant, Texas sammen med kone og barn. Hos ham bor også en Nick Rosenlund, 25 år gammel. Etter hva jeg klarer å lese så er han ført som bror til Ottar. Kan det være Ernst med feil alder?

 

Kurt får se på dette da jeg, som sagt ikke får kopiert det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne, det er nok 'flere veier som fører til Rom' :) jeg highlight'er bare teksten jeg ønsker legge inn i Forumet, høyre-klikker på musa, velger 'kopier', og går så til tekstboksen for hurtigsvar, og høyre-klikker på musa, velger 'lim inn'.

 

Skal se på Rosenlundene i Texas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er data fra FamilySearch.org som bekrefter at far til Ottar Rosenlund var Ernest Rosenlund:

 

Name: Ottar Rosenlund

 

Death Date: 06 Jan 1969

 

Death Place: Fort Worth, Tarrant, Texas

 

Gender: Male

Race: White

 

Death Age: 77 years

 

Birth Date: 29 Oct 1891

Birthplace: Norway

 

Marital Status: Married

 

Spouse's Name:

Father's Name: Ernest Rosenlund

Father's Birthplace:

Mother's Name:

Mother's Birthplace:

 

Occupation: Brick Mason

 

Place of Residence: Richland Hills, Tarrant, Texas

 

Cemetery: Blue Bonnett Hills

 

Burial Place: Colleyville, Texas

 

Burial Date: 08 Jan 1969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her bekreftes at Nick Rosenlund er bror til Ottar:

 

1920 United States Federal Census

 

Name: Nick Rosenbind

[Nick Rosenlund]

 

Home in 1920: Fort Worth Ward 6, Tarrant, Texas

 

Age: 25

Estimated birth year: abt 1895

 

Birthplace: Norway

 

Relation to Head of House: Brother

 

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

 

Marital Status: Single

Race: White

Sex: Male

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

 

Household Members: Name Age

 

Ottar Rosenbind 28

Maggie Rosenbind 27

May W Rosenbind 1

Nick Rosenbind 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne, det er nok 'flere veier som fører til Rom' :) jeg highlight'er bare teksten jeg ønsker legge inn i Forumet, høyre-klikker på musa, velger 'kopier', og går så til tekstboksen for hurtigsvar, og høyre-klikker på musa, velger 'lim inn'.

 

Skal se på Rosenlundene i Texas.

 

Hei Arne. Det er fristende å si at en bror Nic. Kan være Kristoffer Nicolai Rosenlund.Han skulle være entrepenør i Norge før han dro.Men han var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina: Helt enig i at Maren Larsen bør sjekkes nærmere. Her er antagelig Ernst Alexander i US census for 1930:

 

1930 United States Federal Census

 

Name: E A Rosenlund

 

Home in 1930: Fort Worth, Tarrant, Texas

 

Age: 47

Estimated birth year: abt 1883

 

Birthplace: Norway

 

Immigration year: 1902

 

Relation to Head of House: Head

 

Spouse's name: Emma Rosenlund

 

Race: White

 

Occupation: Contractor - Cement

 

Rent/home value: Owned

 

Age at first marriage: 27 (han) og 17 (hun)

 

Parents' birthplace: Norway (!)

 

Household Members: Name Age

 

E A Rosenlund 47

Emma Rosenlund 37

Arleigh Rosenlund 5

Agnes Hutcherson 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1930 United States Federal Census

 

Name: Nick C Rosenlund

 

Home in 1930: Fort Worth, Tarrant, Texas

 

Age: 35

Estimated birth year: abt 1895

 

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Head

 

Spouse's name: Emry Rosenlund

 

Race: White

 

Occupation: Contractor - Cement

 

Rent/home value: Rented

 

Age at first marriage: 26 (han), 25 (hun)

 

Parents' birthplace: Norway

 

Household Members: Name Age

 

Nick C Rosenlund 35

Emry Rosenlund 33

Jack Earl Rosenlund 7

Hellen Rosenlund 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1930 United States Federal Census

 

Name: Nick C Rosenlund

 

Home in 1930: Fort Worth, Tarrant, Texas

 

Age: 35

Estimated birth year: abt 1895

 

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Head

 

Spouse's name: Emry Rosenlund

 

Race: White

 

Occupation: Contractor - Cement

 

Rent/home value: Rented

 

Age at first marriage: 26 (han), 25 (hun)

 

Parents' birthplace: Norway

 

Household Members: Name Age

 

Nick C Rosenlund 35

Emry Rosenlund 33

Jack Earl Rosenlund 7

Hellen Rosenlund 6

 

Flotte greier du jobber raskt :rolleyes: Der har vi kona Emmy ja som kom over med han fra Norge i 1921. Erns Alexander ser jo også ut til å være vel i havn nå.Da havna alle tre brødrene i Tarrant Texas.Men er det noen som finner Hans Rosenlund i Amerika??Eller noen plasser?Er han død i Norge,eller kan han være den vidløftige Ernst Larsen i Amerika???? :unsure: :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig godt jobba. Denne Maren Larsen virker veldig interessant også Kristin Johansen. Jeg tror at vi er like ved målet. Hvilke søsken bodde i Norge i 1910 og hvor bodde dem. Var det noen som bodde i Våler? Det er tydeligvis dette navnet som blir brukt i biografien der en bruker navnet Walhen eller Wahlen? Det kan bare være en skrivemåte eller tydning. Jeg er veldig inponert over hva dere har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig godt jobba. Denne Maren Larsen virker veldig interessant også Kristin Johansen. Jeg tror at vi er like ved målet. Hvilke søsken bodde i Norge i 1910 og hvor bodde dem. Var det noen som bodde i Våler? Det er tydeligvis dette navnet som blir brukt i biografien der en bruker navnet Walhen eller Wahlen? Det kan bare være en skrivemåte eller tydning. Jeg er veldig inponert over hva dere har funnet.

 

Det var hans mor Hulda som var fra Waaler. Kristine Johansen var hennes mor.Hans sin bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til deg Kurt for svar på mine kopieringsproblemer. Jo, jeg kjenner til dette med høyre museklikk for å kopiere, men det er nok ikke der problemet ligger. Det går greit å legge inn lenker til kirkebøker, folketellinger m. v. men altså IKKE kopiert tekst som f. eks. fra de amerikanske folketellingene. Det virker også som om tasten "Hurtigsvar" er passiv her hos meg, får ikke opp "hånden" for musepekeren om jeg plasserer den der, noe jeg gjør om jeg holder den over "Svar". Like under "Hurtigsvar" står det med svak skrift: "Tips: klikk her for å laste ned editorboksen" Klikker jeg like under der får jeg så opp svarboksen og kan bruke den (slik jeg gjør nå). Virker "hurtigsvar"-tasten som den er aktiv hos deg?

 

Det eneste som skjer i svarboksen når jeg prøver å lime inn kopiert tekst er at den svake tekstmarkøren der beveger seg noen millimeter oppover. Fatter ikke hva som er problemet. Kan det ha noe med innstillinger på min maskin å gjøre?

 

Jeg avventer svar fra deg, Kurt - og finner vi ikke noen løsning her så får jeg heller legge dette inn som eget tema.

 

Ellers så blir det jo spennende hvilke svar Terje får fra arkivene. Håper virkelig at vi kan komme "i land" med denne debatten.:)

 

Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du også burde sende en e-post til Statsarkivet i Oslo og spørre om de kan finne bakermesterens dødsfallsmelding og gjengi hva som står der. Han må jo være død etter 1923. Jeg kjenner ikke til om de har registre å gå etter, om ikke så blir det kanskje for omfattende å lete i kirkebøkene, men det er jo lov å spørre! Forklar dem gjerne hva det gjelder.

 

 

Jeg har sendt e-post både til Statsarkivet i Oslo og til Byarkivet. Jeg skal ringe By arkivet i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du også burde sende en e-post til Statsarkivet i Oslo og spørre om de kan finne bakermesterens dødsfallsmelding og gjengi hva som står der. Han må jo være død etter 1923. Jeg kjenner ikke til om de har registre å gå etter, om ikke så blir det kanskje for omfattende å lete i kirkebøkene, men det er jo lov å spørre! Forklar dem gjerne hva det gjelder.

 

Det er ikke like enkelt å samle de data som jeg trenger for å snakke med Byarkivet, men slik jeg forstår dette så ble baker Ernst Alexander Rosenlund f. 20.07. 1848 og gift med Hulda B Hansen (Jansen) Røstad, Vaaler født 15.10.1852 Hun døde i 1901. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5740&idx_id=5740&uid=ny&idx_side=-213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eugeniegaten 7 i 1921 er vel siste adressen vi har for bakermesteren, så det kan du jo ta med. Selvsagt kan han ha flyttet annetsteds før sin død, men det finner de vel ut av ved bruk av adressebøker og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne: Når du skal bruke 'Hurtigsvar' stiller du bare musepekeren i vinduet for Hurtigsvar, du skal ikke klikke på tittelen 'Hurtigsvar'. Venstre-klikk på musa, deretter bruk 'lim inn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like enkelt å samle de data som jeg trenger for å snakke med Byarkivet, men slik jeg forstår dette så ble baker Ernst Alexander Rosenlund f. 20.07. 1848 og gift med Hulda B Hansen (Jansen) Røstad, Vaaler født 15.10.1852 Hun døde i 1901. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5740&idx_id=5740&uid=ny&idx_side=-213

 

Jeg har vert i kontakt med Byarkivet i Oslo og dem ville ha alle spørsmål skriftlig. Jeg har derfor sendt enda en ny e-post både til byarkivet og Statsarkivet i Oslo. Det er mulig at noen av dere kunne laget en bedre oversikt over hva vi trenger svar på enn det jeg har laget. Jeg har funnet fødselsdata til Ernst Alexander Rosenlund f. 20.07.1848 i Gausdal g. 07.04.1874 med Hulda B. Hansen Røstad, Våler f. 15.10.1852 d. 1901. Jeg ser at paret har en sønn ved navn Hans Kristian f. 26.04.1886 og en Hans født 10.02.1890. Det er dette jeg foreløbig har skrevet og bedr om å få dødsdato til Bakermester Rosenlund evn. konfirmasjon til disse to Hansene.

 

Hvor fant dere info om denne onkel Albert på landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottar Rosenlund bor 1920 i Texas med sin bror Nick (han skulle ju inte utvandrat förrän 1921?):

 

Ottar Rosenbind 28

Maggie Rosenbind 27

May W Rosenbind 1

Nick Rosenbind 25

 

 

1930 bor Nick kvar i Fort Worth

Nick C Rosenlund 35

Emry Rosenlund 33

Jack Earl Rosenlund 7

Hellen Rosenlund 6

 

Nick Christopher Rosenlund med angivet födelsedatum 3 aug 1893 mönstrar till 1a världskriget i Minnehaha, South Dakota 5 jun 1917.

 

När Valborg kommer till USA 1908 ska hon till sin uncle Martin Slae??? i Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När Ottar Rosenlund kommer till NY 13 okt 1910 med Tietgen ska han till sin syster Valborg Rosenlund c/o Norwegian Consulate, St Paul, Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar igjen, Kurt. Som du kanskje har sett har jeg opprettet et eget tema for dette problemet. Klarer fremdeles ikke å overføre tekst fra de amerikanske tellingene. Får se om vi finner en løsning på det, men det er vel best å holde seg til det nye temaet så ikke Terje blir ergerlig...:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Det var Nina i innlegg 229 som refererte til Albert Nilsen. Jeg fant ham på gården Skalpe i tellingen for 1900. Noen av barna (antagelig de yngste) til Ernst og Hulda bor der midlertidig - Hulda var vel på det tidspunkt syk.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00712&gardpostnr=355&personpostnr=3082&merk=3082#ovre

 

Nina: Hvor var det du fant dem i FT for 1910 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert i kontakt med Byarkivet i Oslo og dem ville ha alle spørsmål skriftlig. Jeg har derfor sendt enda en ny e-post både til byarkivet og Statsarkivet i Oslo. Det er mulig at noen av dere kunne laget en bedre oversikt over hva vi trenger svar på enn det jeg har laget. Jeg har funnet fødselsdata til Ernst Alexander Rosenlund f. 20.07.1848 i Gausdal g. 07.04.1874 med Hulda B. Hansen Røstad, Våler f. 15.10.1852 d. 1901. Jeg ser at paret har en sønn ved navn Hans Kristian f. 26.04.1886 og en Hans født 10.02.1890. Det er dette jeg foreløbig har skrevet og bedr om å få dødsdato til Bakermester Rosenlund evn. konfirmasjon til disse to Hansene.

 

Hvor fant dere info om denne onkel Albert på landet?

 

Nå er det vel først og framst Hans Rosenlund f.10/2 1889 døpt i Sagene vi gjerne skulle ha svar på.Slik at vi kan avgjøre om han kan være Ernst Larsen i Amerika.Det er jo det essensielle her.Så da gir du de hans foreldre og siste kjente bosted for Hans som var i 1900 Grimstad gt.21. Det er det de trenger for Hans Rosenlund. Det er ingen grunn til å spørre etter den første Hans broren,for han er jo klart død som liten.Vi må gjøre det så enkelt som mulig for byarkivet. Alt vi vil vite er om Hans står som død,eller om han forsvant ut fra deres papirer i Oslo og når.

 

 

Virker bare forvirrende og bringe inn for mange personer og spørsmål her,Men om de er villig hadde det jo vært fint og få en dødsmelding? på faren Ernst Alexander Rosenlund. Der har du jo hans fødsel,senere yrke og hvor han bodde i 1900.1910 og 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.