Gå til innhold
Arkivverket

Lorentz Dreyer født 1801 -Død 8 Dec. 1859???


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Har i en tid prøvd å lokalisere ekteparet Lorentz Dreyer og Maria Margrethe Hansen.

 

Har forsåvidt etter mye leting funnet ut at de hadde 12 barn, de flyttet mye, da han

var i det militære. Når hans kone døde i 1854 ble barnen, de som fremdeles levde, plassert

på mange forskjellige steder. Har funnet noen av de, men slett ikke alle.

 

Jeg vet at han giftet seg igjen i 1858 i Oslo, men hva skjedde så.

 

Fant i family search at han skulle ha dødd dec. 1859 i Kristiansund, men ikke finner

jeg han der. Litt vanskelig å se, da jeg tror bøkene er brannskadet. Men er det noen andre bøker

i området som også tilhører Kristiansund, som jeg kan lete i, da de over Kristiansund

gav null resultat.

 

Det viser seg også at hun som har lagt inn opplysningene inne på familysearch, sier at datteren

Elisabeth Dreyer født 1832, døde 18 mai 1913. Jeg vet positivt at hun bodde i Tveit i Vest-agder

i 1910-tellingen, men ingen død i Tveit i 1913.

 

Samme gjelder datteren Josephine Fredrikke født 1830 skal ha dødd 18 juni 1911 i Larvik, hvilket

jeg ikke kan se. Er det også andre områder rundt der som tilhører Larvik, andre bøker å se i.

 

Tilslutt står det også at søskene Viktoria og Carl Johan Oskar begge skal ha dødd i desember

1846 i Lillehammer, hvilket jeg heller ikke kan finne.

 

Det står mye rart der, bl.a at Lorentz og kona skal ha giftet seg i Viggje, hvilket

er helt galt,da de giftet seg i Vår frues kirke, Trondheim.

 

Er det noen som vet litt mere enn meg om denne familien, jeg vet ganske mye, men har en del hull.

 

Er ikke så bevandret i Norge, der det står Larvik f.eks så vet jeg ikke om personen mener området rundt

Larvik, personligen leter jeg da i kirkebøkene over Larvik, ellers vet jeg ikke hvor jeg skal lete.

 

Dette er en familie som bodde på enormt mange steder, og har vært og er tidskrevende å finne

alle personer, hvor de tok veien etter morens død. Den minste var da 5 år gammel.

 

mvh

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Carsten Schanche

    3

  • Per Nermo

    18

  • Anne J. Engmo

    12

  • Wenche Hillstrand

    16

Utdrag fra lenken:

 

CAPITAIN LORENTS DREYER

Søn af Capt. Nic. Dreyer (skudt el. saaret i Affairen ved Trangen

i Soløer 25/4 1808), fød i Veø Præstegjæld 1801, blev Officer

1821, ansat som saadan i Trondhjem, 1842 som Cap. i Eidsvold

efter allehaande Omflakninger, i Christiansund, Støren, Opdal,

Lillehammer, Eidsvold og flere Steder. Gift 1826 med Marie

Margrethe Hansen, en Skjønhed, fød 1802, Datter af H a n d e l sm

a n d Nic. H a n s e n i Trondhjem. Nic. Hansen nævnes allerede

1803 som Kjøbmand boende ved siden af Bernt Moe, Gaarden

nu indtaget i Lysholms Brænderigaard.

 

http://www.tfb.no/db/personalhistorie/3_7_20070227_220108.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. et par kilder døde Lorentz Dreier i Tvet/Tveit 12.12.1859. Kildene er Ida Bull: Thomas Angell, kapitalisten som ble byens velgjører, s. 16 og Johan Fredrik Lampe: Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen, Bind I, Kristiania 1895, s. 331.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje hennes dødsfall som er registrert i Tanum 1911 (nest nederst) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5587&idx_id=5587&uid=ny&idx_side=-235

Fant nemlig i 1910 den jeg tror er samme person http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036506000480/

Har ikke funnet dåpen enda ,for bekreftelse om det er rett Josefine .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje hennes dødsfall som er registrert i Tanum 1911 (nest nederst) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5587&idx_id=5587&uid=ny&idx_side=-235

Fant nemlig i 1910 den jeg tror er samme person http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036506000480/

Har ikke funnet dåpen enda ,for bekreftelse om det er rett Josefine .

 

 

Desverre det er nok ikke Josepfine Fredrikke, hun er født 21 juli 1830 i Oppdal, og døpt der 27 august.Se side Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16215&idx_id=16215&uid=ny&idx_side=-70

Hun heter ikke Knutzon i etternavn. Men derimot hennes yngste søster gjør det.

Hun var 24 år når hennes mor døde, så hun var nok en av de som ikke kom som pleiebarn.

Skulle gjerne ønske det var Josephine, så en mindre å lete etter.

 

Men det var riktig Lorentz Dreyer, burde kanskje tenkt at han skulle dra til en av døtrene sine, hvis han ble syk. Men så var det jo dette med den nye konen

Caroline Amalie Michelsen som han giftet seg med i 1858, hvor ble det av henne, etter at han døde. Takk for det, kjempekjekt at han var riktig.

 

Denne datteren Elisabeth Heltberg Wind som hun ble døpt til, ble også døpt i Oppdal i 1832, hun levde i 1911 og da bodde hun på Tveit, men hvor

døde hun, hun burde også ha dødd der på Tveit, hun var da en gammel dame i 1911 og flyttet vel ikke så mye rundt i den alderen.

 

mvh

Wenche

 

 

Må forandre sidetallet på permanent sidelenke til 70, for å få riktig person opp, ble visst litt feil.

 

Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,da bommet jeg med Josefine ! Men du må innrømme,det er litt rart at to stk Josefine f. på nesten identisk dato skulle gått bort i Larvik 18 juni samme år :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Desverre det er nok ikke Josepfine Fredrikke, hun er født 21 juli 1830 i Oppdal, og døpt der 27 august.Se side Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-70

Hun heter ikke Knutzon i etternavn. Men derimot hennes yngste søster gjør det.

 

 

Jospehine i linken i innlegg #6 er også født 21 Juli 1830. Det må da være 'din' dame, selv om f.stedet er et annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jospehine i linken i innlegg #6 er også født 21 Juli 1830. Det må da være 'din' dame, selv om f.stedet er et annet ?

 

Linken i Innlegg #5 til FT 1865 indikerer at 'Knudtzon' er et etternavn som Josephine har tatt/fått etter sin pleiefamilie i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,da bommet jeg med Josefine ! Men du må innrømme,det er litt rart at to stk Josefine f. på nesten identisk dato skulle gått bort i Larvik 18 juni samme år :mellow:

 

Ikke si det, kan hende Per Nermo har rett. Jeg stusset over at hun ble pleiebarn når hun var myndig.

 

De har jo samme fødselsår og navn, sikkert ikke så mange med det. I 1865 står

det at hun er født i Meldalen og heller ikke der står Oppdal. Ok de var

kanskje ikke så nøye før.

 

Har gått igjennom alt jeg har av den familien, deres yngste datter INA KNUTZON DREYER ble oppkalt etter

enm KNUTZON familie i Trondheim, mulig de er i slekt med denne Knutzon familie.

 

Det står også at hun levde av renter, det må være fra Knutzon familien, og ikke hennes egen familie.

 

Er det noen som har noen opplysninger om de andre barna, de var 12 stk.

 

Alle opplysninger om Dreyer barna, de som står inne på Familysearch, der stemmer ingenting,

litt skuffende at man legger inn ting som er så misvisende.

 

 

Døtrene Laura Marie, Rosalie Helene, Marie Margarethe, Ane Cathinka skal alle ha reist til USA, men

jeg har ikke fått det bekreftet. Finner heller ikke utreisedatoen fra Norge.

 

Det siste jeg vet om Laura Marie er at hun var fadder til søsteren Henriette Birgittes (gift Hannibalsen) barn i

Asker i 1862, og Ane Cathinka var fadder i 1864 til den samme søsteren.

 

Ikke lett å finne barnen, spesielt ikke hvis de skifter navn, og tellinger ikke skriver riktige

fødesteder på barnen.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest sannsynlig at det er snakk om samme Knudtzon-famile i Trondheim (som altså da tok to av søsknene i pleie) ?

 

Disse feilene i FS i denne søskenflokken, kan det være snakk om at dato/sted for BOSTED feilaktig er ført eller oppfattet som gjeldende DØD ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest sannsynlig at det er snakk om samme Knudtzon-famile i Trondheim (som altså da tok to av søsknene i pleie) ?

 

Disse feilene i FS i denne søskenflokken, kan det være snakk om at dato/sted for BOSTED feilaktig er ført eller oppfattet som gjeldende DØD ?

 

 

Hei

 

Den yngste datteren Ina Knutzon ble døpt Knutzon, hun kom ikke som pleiedatter til en Knutzon. Derimot kom hun som pleiedatter til

søstern Laura Marie som var gift med Lensmann Kjøstolf Gulbrandsen Kvale og bodde på Tveit prestegaard.

 

Se vedlegg jeg kopierte fra 1865 tellingen fra Tveit.

 

s10 1 Kjøstolf G. Kvale Husfader Leier af Jord Lensmand g 45 m Loms Prgj. 2 1/8 1 1/2

892 11 Laura M. E. Kvale hans Kone g 41 k Throndhjem

893 12 Ina Knudson Dreyer Fosterbarn ug 17 k Kristiania

894 13 Anna Olsd. Kvale Fosterbarn ug 17 k Loms Prgj.

895 14 Helene Bærntsd. Tjenestepige ug 22 k Høvaag Prgj.

 

Hun ble faktisk døpt KNUTZON, merkelig ting å gjøre.

Se link fra Garnisonmenigheten side 165 over Kristiania.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7399&idx_id=7399&uid=ny&idx_side=-171

 

mvh

Wenche

 

Kan nevne at den eldste datteren Laura Døde på Tveit 1896, men har ikke en aning om når hun giftet seg med Kjøstolf??? er det et navn. Hun var i Oslo 1855 og han var fra Lom, så å finne ekteskapet er vel bare ren flaks.

 

Digitalarkivet 2011. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 18.08.1999. Talet på oppslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke alle opplysningene på FS er så aldeles på vidda likevel. Her ved registrering av vielsen mellom Lorentz Dreyer og Maria Magdalene Hansen står det bakerst på linja : " Vielsen ble foretatt/forestået ? 7.sept. i Wiggens kirke af sogneprest S. Wessel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ikke helt på vidda, men absolut ikke nøyaktig.

F.eks datteren Laura Marie Elisabeth, står på FS at hun døde 13 august 1898, i virkligheten

er det 1896. Det er 2 år, det stod ikke hvor i FS.

Disse 2 guttene de fikk, 10 jenter og 2 gutter.

Står at den ene døde i 1846 i Lillehammer, hva menes med Lillehammer

Hvor stort område rundt Lillehammer menes med Lillehammer. Før under

boken Lillehammer står det ikke.

 

OSV. Det jeg mener er, hvis man legger ut og tar seg bry med det, så

er det kjekkt at man legger ut opplysninger slik at man finner de.

 

Dette med ekteskapet som skjedde i Viggje, du finner ikke noe der, du må vite om at

det står i Vår Frues kirke for å få det bekreftet at det virkelig stemmer. Du må kanskje

gå igjennom ganske mange kirkebøker før du treffer på den riktige.

 

Selv er jeg virkelig petimeter, jeg skriver opp sideantall, hvilken kirkebok osv.

for å kunne dele med mine opplysningerer.

 

Sikkert riktig mye som stor der, men ikke alt.

 

I all vennlighet,jeg er kjempeglad for all hjelp jeg kan få.

 

Takk for at du hjelper til

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche,jeg skjønner godt din frustrasjon over unøyaktighet ! På FS sto det at Carl Johan Oscar f. 1840 skulle være død 27.12 1846 i Lillehammer. Det stemmer vel ikke,men ifølge et lite notat ved registrering av dødsfallet er han døpt "ved" Lillehammer og det er jo noe helt annet. Han er iallefall registrert i kirkeboka for Garnisonsmenigheten i des. 1846 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7399&idx_id=7399&uid=ny&idx_side=-393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den ene gutten,Haakon Adelsten 1838 døde 3.august 1839 i Fåberg (er ikke så voldsomt kjent i området,men Fåberg lå vel under Lillehammer den tiden?) Han er reg. som nr. 66 på denne kirkeboksiden http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8934&idx_id=8934&uid=ny&idx_side=-284

 

 

Takk, det var ikke dårlig, jeg trodde jeg hadde klart å spore opp

alle barnen, du bedre hun fikk altså 13 barn, denne var ukjent for meg.

 

Jeg hadde i rekkefølge rundt 1838 følgende barn:

 

Nicolay Peter født 1834

Marie Margarethe født 1836

Rosalie Helena født 1837

Carl Johan Oscar født 1840

 

og så Haakon Adelsten i 1838, ja du bedre, ikke rart hun døde utslitt 49 år gammel etter

å ha født 13 barn.

 

Ifølge FamilySearch skulle barnen Carl Johan Oscar ha dødd samme måned

som søsteren Viktoria i dec. 1846 i Lillehammer, de klarer jeg ikke å finne.

 

Sønnen Nicolay Peter skal ha dødd i 1855, har heller ikke funnet han.

I 1855 er jeg usikker på hvor de bodde hen, men de bodde i Eidsvold i 1854,

da døde nemlig konen til alle disse barnen der.

 

Men så gifter Lorentz seg om igjen i Oslo 1858, skulle kanskje tyde på

at han var i Oslo i 1855, hvis ikke gutten Peter Nicolay ble satt bort.

Da kan han ha dødd hvor som helst.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da fant jeg Victoria også i samme kirkeboka,noen blad tilbake siden kvinnene her er reg. på h. side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7399&idx_id=7399&uid=ny&idx_side=-389

 

Tusen tusen takk Anne,det var kjempemessig at du greide å finne de 2 barna. Hva skulle man gjort uten

dyktige medhjelpere.

 

Selv holder jeg på å lete etter søsteren Elisabeth Heltberg Wind Dreyer

som er født 2 januar 1832 i Oppdal, som ihvertfall siden 1865 har bodd

på Tveit i Vest-Agder, senest i 1910 tellingen finnes hun der.

 

Men å finne henne som ifølge FS skulle ha avlidit 18 mai 1913, klarer jeg ikke. Jeg greier

ikke å finne henne under Tveit.

 

Vet noen hvilken kirkebok som også kan sogne til Tveit, slik at jeg kan få

lokalisert henne.

Hun var en av søstrene som levde ugift og bodde inneboende hos en gårdbrukerfamilie

med navn Kvale. Som er bror til hennes søsters mann.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.