Gå til innhold
Arkivverket

Korreksjoner i 1910 tellingen


SolfridHenriksen
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å legge inn korrektur på fødselsdato og år på familie i 1910 tellingen. Jeg "står på" vedkommende, drar ned den brune pilen- velger korreksjon. Så skriver jeg inn opplysningene- trykker så lagre. Så skjer det ingen ting.Står bare att det ikke er lagt inn noen korrekturmeldinger. Er pålogget.

 

Noe jeg gjør feil? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er en bug som vi har rettet. Vi kommer til å oppdatere programvaren på nett i begynnelsen av neste uke hvis alt går som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Disse rettingene som legges ut- det er vel ingen som ser dem? med mindre man drar ned den brune pila på hver og èn person?

 

Vennlig hilsen Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for at det kan legges inn et symbol på siden, slik at man kan se at en person har en

anmerkning Ved siden av personen når denne står i listen sammen med resten av familien? Når man ser symbolet, da kan man draned den brune pila.

 

Tenkte at det er litt tungvindt å måtte dra ned den brune pila på alle som jeg søker opp.

 

Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet slik jeg opplever det er at fornavn er stavet feil. Eksempler: Naan for Noan, Harrald for Harald, Andree for Andrea og Ingrid for Ingerid. Har måttet gå omveier for å finne disse slektningene. Har lagt inn rettinger, men det er de svært liten nytte i. Skal rettearbeidet ha noen reel nytte, må de rettede navnene også være søkbare!

 

I eksemplene nevnt foran er navnene et villspor innført enten av telleren eller av de som har skrevet inn navnene i digitalarkivet. Kirkebøkene har det navnet som har vært brukt av personen selv og familien gjennom alle år.

 

Jeg anmoder Digitalarkivet innstendig om å gjøre rettingen søkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål vedr. korrekturer:

 

Jeg la inn en korrigering på denne personen som hadde blitt registrert som «Betnel??» i FT1910.

Nå var dette min grandonkel, så jeg sendte inn en korrektur om at personen het «Betuel», med link til dåpsoppføring som dokumentasjon (ikke det at dåpsnavnet egentlig betyr noe for FT, men jeg tenkte at en «u» i FT kunne vært forvekslet med en «n», og dåpsnavnet kanskje kunne bekrefte at deet kunne være snakk om en «u»… eller noe sånt).

 

Etterhvert kom det melding om at «Kontrollert: Informasjonen er korrekt skrevet av fra originalen.»

Hva betyr egentlig det? At det faktisk står «Betnel??» i original-manuskriptene til folketellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med alle "feilene" folk har funnet i 1910-telling, er å få visshet om hvorvidt feilen ligger i originalen eller avskrivinga. Når originalen er sjekket og feilen ligger der, er det forsåvidt ikke noe å gjøre med når det gjelder tellinga. Den skal gjengis mest mulig slik den er. Det er feil i avskrivinga som skal rettes.

 

Det vil forhåpentligvis aldri bli slik at man går inn og retter originale kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er greit- at det som er skrevet fortsatt blir stående.Hvis det er slik det ble skrevet den gang. Mener ikke å rette det. Men jeg tenkte det kunne legges VED en korreksjon, ikke at noe skal fjernes.I en av familien jeg har lagt inn korreksjon på, har jeg mistanke om at noen bevist har løyet.

 

Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med alle "feilene" folk har funnet i 1910-telling, er å få visshet om hvorvidt feilen ligger i originalen eller avskrivinga. Når originalen er sjekket og feilen ligger der, er det forsåvidt ikke noe å gjøre med når det gjelder tellinga. Den skal gjengis mest mulig slik den er. Det er feil i avskrivinga som skal rettes.

 

Og der er vi enige. Absolutt.

 

Jeg syntes bare det var litt rart at det står ordrett «Betnel??» i tellinga.

Men slike eksempler som dette gjør at forslaget om søkbare korrekturer, og i alle fall mer synlig angivelse av at det finnes merknader på en person, er en veldig god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er telleren, den intervjuede eller avskriveren som har feil er nå en ting. Men når den nærmeste familie samt kirkeboken kan innestå for hva som er rett, mener jeg bestemt at deres versjon også må gjøres søkbar. Så får heller den feilaktige versjonen også bli stående (til spott og spe, vil jeg si, jfr. mine eksempler ovenfor).

Det er ikke mye jeg har brukt ft 1910, så de feilene jeg har fått avdekket utgjør en skremmende stor prosentdel av oppslagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært ønskelig å slå to fluer i en smekk. 1. At man får bekreftet hva som egentlig står i originalen og 2. At det kan legges inn hva man anser å være rett - med dokumentasjon/argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill!

 

Vi skal vurdere hvordan vi kan få flagget at en person har en korrekturmelding/merknad lagt til seg.

 

Det er planer om å gjøre korrekturmeldingene søkbare også, men jeg vet ikke om det er noe vi får til i 2011. Dette er også en av grunnene til at vi legger inn standard format på fødselsdato der det kommer inn forslag om ny.

 

Hva angår Betnel?? så kan vi ikke annet enn å forholde oss til tilbakemldingene fra Riksarkivet som kontrollerer originalene. Er du usikker, kan du be om en digital kopi/besøke lesesalen og se i listen selv. Digitalarkivet har ikke tilgang til det originale kildematerialet.

 

Når en korrekturmelding blir sjekket blir den enten korrigert eller ikke. Hvis den ikke blir korrigert, tar vi ikke bort korrekturmeldingen, nettopp fordi opplysninger kan ha vært feilskrevet i den originale 1910-tellingen. Da ligger den foreslåtte datoen i meldingen til opplysning til andre. Hvis den blir korrigert, lar vi den opprinnelige korrekturmeldingen ligge, med en kommentar om at originalen er kontrollert og registreringen rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette ... Jeg finner ingen steder jeg kan korrigere alt dette, og ikke vet jeg om jeg ist det heller, for jeg finner feil i alt jeg søker på. Men det kunne i alle fall vært greit og fått korrigert min egen familie på 7 personer, der jeg finner feil med fornavn, etternavn, 3 årstall og en dato. Riktig nok fikk vedkommende kone ungene tett, men de er ført opp med feil årstall, slik at to av ungene ser ut til å ha blitt født med halvt års mellomrom.

 

En annen dum ting er at flere kjøpere av slektsboken min har ringt/mailet meg og sagt at jeg har feil datoer og navn på deres familier, så dette er meget omfattende ... dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mistanke om at det er masse feilregistrert fra 1910-tellingen, så ville jeg oppsøkt Riksarkivet eller bedt om digitale kopier av 1910-tellingen for de områdene det gjelder, slik at du fikk sjekket dette selv før du evt. la inn korrekturmeldinger på der det er feil avskrift fra originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kunne det vere ein tanke å legge ein godt synleg merknad i søkebildet for tellinga om at det er mange fødselsdatoar som ikkje stemmer, og at namna også ofte er skrivne annleis enn vi forventar?

 

Folketellinga 1910 tok aldri mål av seg å vere ein dokumentasjon på kva folk heitte og når dei var fødde, dette er mest å rekne som bonusopplysningar - formålet var å telje, og det synest eg er viktig å få fram. Litt av moroa med å leite etter folk er då nettopp at ein av og til må gjere breie søk for å finne dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mistanke om at det er masse feilregistrert fra 1910-tellingen, så ville jeg oppsøkt Riksarkivet eller bedt om digitale kopier av 1910-tellingen for de områdene det gjelder, slik at du fikk sjekket dette selv før du evt. la inn korrekturmeldinger på der det er feil avskrift fra originalen.

 

Hvis jeg leser deg rett, så skal det være mulig å bestille den originale tellinga for en kommune/sogn. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet skal folketellingen fra 1910 behandles som annet kildemateriale som er åpent tilgjengelig, såfremt det ikke foreligger restriksjoner pga papirkvalitet eller andre forhold som gjør at kilden ikke egner seg for utlevering. I prinsippet skal du derfor kunne bestille tellingen til lesesalen i Riksarkivet, evt. at Riksarkivet kan besørge skanning av tellingen for de områdene det gjelder.

 

Du kan sende henvendelse til Riksarkivet: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Riksarkivet/Adresse-og-aapningstider/Kontaktskjema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nettopp fått beskjed fra Digitalarkivet om at noen navn jeg har påpekt er feilstavet, er skrevet slik også i den originale folketellingen 1910. Takker for at saken ble sjekket, men det er jo ikke til noen trøst så lenge de korrekte versjonene av navn ikke blir gjort søkbare. Håper dette arbeidet blir prioritert. Personer med feilskrevet navn forsvinner jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette arbeidet blir prioritert. Personer med feilskrevet navn forsvinner jo...

Eg håpar dette IKKJE blir prioritert. I 1910 eksisterer ikkje rettskriving av namn i vår forstand, og at Magnhild er blitt Ragnhild f.eks må vi holde høgde for når vi søkjer. Det er mykje anna som må prioriterast høgare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sikt skal korrekturmeldingene bli søkbare. Så om du har lagt inn forslag til en annen stavemåte, vil dette bli stående, selv om det kommer melding fra oss om at dette ikke blir rettet etter sjekk av originalen. Det er også derfor flere har opplevd at vi skriver om igjen fødselsdatoen i ISO-standard åååå-mm-dd der noen har kommet med korrekturmelding til dato, nettopp for at datoen skal kunne brukes i et framtidig søk.

 

Dette er ikke noe vi kommer til å prioritere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.