Gå til innhold
Arkivverket

Søker etterkommere etter Peder Magnussen Hagen, f. 1863, Helgøya


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Lisbeth's søster Eli skal ha giftet seg ca.1665 med Mikkel Mogensen Leine (Lehne) (c1611-1668) og fått sønnen Tore Mikkelsen Deglum, senere Freberg (c1665-c1700), g.m. Guro Bårdsdatter Gålås (1666-1739).

 

Dette med at Tore Mikkelsen Deglum (c1666-c1700?) skal ha bodd på Freberg har jeg ikke noe belegg for.

Hans datter skal være Eli Thoresdatter Freberg (1694-1768), g.m. den adskillig yngre Håken Håkensen Berg.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Iver Mosvold

    10

  • Per Nermo

    39

  • Thor

    4

  • Donna Davis

    2

Topp bidragsytere i dette emnet

Ingeborg Eriksdatter (født 24.03.1860 i Nord-Aurdal) er søsteren til min tippoldemor Marit Eriksdatter (født 10.05.1848 i Nord-Aurdal). I 1868 giftet hun seg med Kristian Pedersen Skavangeie, og ble boende på Helgøya frem til sin død i 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt Donna (Cleven) Davis kopi av sidene 664-665 (Hagen) i Bygdebok for Helgøya, samt side 44 (Hovinsholm), der flere familiemedlemmer er avbildet.

 

Jeg hadde forøvrig igår gleden av å bringe Donna i kontakt med hennes slektninger i Brummunddal og på Nes, nemlig ektefelle og sønn av avdøde Haldis, som var sønnedatter av Ingeborg Pedersdatter Hagen f.1895, datter av Peder Magnussen Hagen f.1863 på Nordstøen, Helgøya og Ingeborg Eriksdatter f.1860. Haldis arvet Hagen på Helgøya. Hun bodde ikke der, men på Rudshøgda i Veldre. (I 1970-årene kom Ingeborg's yngre bror Magne f.1902 på et flere ukers besøk fra Amerika til Hagen, der han bl.a. hjalp Haldis' ektemann (nå 72 år) med å legge ny takstein på våningshuset). Huset på Hagen skal i sin tid være flyttet fra Toten dit det nå står.

 

I tillegg har Donna antakelig slektninger (også i Brumunddal ?) blant etterkommere etter Ingeborg's yngre bror Otto Pedersen Hagen f.1899, som ble g.1925 m. Kristine Teodorsdatter, f.1894 på Skjerpe-eie, Veldre. Paret bosatte seg på Østgård (Helgøya ?) og fikk 2 barn (født rundt 1930-1940) og 2 barnebarn.

 

Etterkommere finnes også etter Peder Magnussen Hagen f.1863 sin søster, Olava Magnusdatter, f.1870 på Nordstøen, Helgøya, død 1958 på Solheim, Røyken. Hun flyttet til Kristiania i 1885, og ble g.1891 m. Lars Bernhardsen Rudseie, f.1862 på Rudseie, Røyken, død 1948 på Solheim. Olava og Lars fikk 6 barn: Margrete Kaspara, Birger, Magda, Lovise, Ragnhild og Johannes. Nevnte Lovise Larsdatter, f.1898 på Solheim, død 1984 i Auvi, Røyken, ble g.1914 m. Lars Nikolai Olsen f. 1882 i Endestad, Kinn, død 1963 i Auvi. Lovise og Lars fikk 9 barn: Ådny Eugenie, Lilly, Solveig, Ove, Einar, Eva, Åse, Roar og Jorunn. Flere av disse har barn.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I've offered to assist my American friend 'Donna D' to look for her possible cousins and second cousins in Norway.

 

Any cousins would be grandchildren of Peder Magnussen Hagen (born 1863) and Ingeborg Eriksdatter, who lived at Helgøya, Nes, Hedmark, and had the children 1 Martin, 2 Emil, 3 Anna, 4 Johan, 5 Ingeborg, 6 Petter, 7 Otto, 8 Magne and 9 Thrina, of which no.s 4, 5, 7 and 9 are supposed to have remained in Norway, whilst (all ?) the others emigrated to America.

 

Donna's Grandfather was Peder Magnussen Hagen, born on April 26, 1863 (?) (24/12-1863, Nes, HE ?).

 

In 1910 he lived at plassen Lodvikhagen/Helgøya, as 'Murersvend & jordbr.arb.'.

He was married to Ingeborg Eriksdatter from Nord-Aurdal (Valdres, OP), born 25 Mar 1860. Peder still living during the mid-1940's.

(http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036395000407/).

 

Children (No.s 4, 5, 7 and 9 remained in Norway, and they are all expected to be deceased by now) :

 

1. Martin Pedersen, born 1885 (not living with the parents in 1910).

2. Emil Pedersen, born 1888 (not living with the parents in 1910).

3. Anna Pedersdatter, born 1890 (not living with the parents in 1910).

 

4. Johan Pedersen Hagen: Born on April 26 (24 ?), 1892. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

Johan married Ingeborg Jakobsdatter, born in 1893. Married on Dec 27, 1914, Bratlien farm on Helgøya. One child living in Oslo in 1975, born in mid-1930's. Child born in 1950's.

 

5. Ingeborg Pedersdatter Hagen: Born on Febr 10, 1895. In 1910 lived at Haavelsrud/Helgøya as a 'budeie'. Deceased: March 14, 1912.

 

6. Petter Pedersen Hagen: Born 23 Mar 1897. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

 

7. Otto Pedersen Hagen: Born on July 8, 1899. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

Otto married Kristine. Possibly two children: Per and Ingrid (birth 1930's to early 1940's).

Per lived near Garum in Stavjsø. Ingrid married Pedersen Brummundal, daughter Wenche. Wenche had two children (possibly born in 1960's early 1970's).

 

8. Magne Pedersen Hagen: Born 5 Okt 1902. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

 

9. Trina (Thrine) Pedersdatter Hagen: Born on Oct 2, 1904 (1905 ?). In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

On April 2, 1929 Trina married Nils Pedersen (born in 1904) from Alsmhagen of Alm Nedre, Østre Toten/Oppland County. Children (if any) born in late 1930's to mid-1950's.

 

In 1900 (census) the family lived at Kleven Nordre, Helgøya, Nes, HE:

(http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f00411&gardpostnr=13&personpostnr=81&merk=81#ovre).

Peder was then employed as 'Stenbryder ved Fagerviks Kalkbrænderi' på Helgøya.

 

Any assistance in finding living descendants of above mentioned siblings in Norway or elsewhere will be highly appreciated.

 

I will relay any information appearing, to Donna. Please answer here or at e-mail nermo(a)online.no (with a 'krøllalfa' insted of (a), of couse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Johan Pedersen Hagen: Born on April 26 (24 ?), 1892. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

Johan married Ingeborg Jakobsdatter, born in 1893. Married on Dec 27, 1914, Bratlien farm on Helgøya. One child living in Oslo in 1975, born in mid-1930's. Child born in 1950's.

 

Additional information regarding descendants of "4. Johan, born 1892":

 

Donna's uncle Johan and his wife Ingeborg Jakobsdatter had a daughter Inger (Donna's cousin), born in mid-1930's, who married I. Hultberg and lived in Oslo.

They had a son, probably born in the 1950-1960's. These must have been the relatives that Donna's uncle Magne visited in Oslo when he was in Norway in the 1970's.

 

.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans: Takk for den og det forklarer det stadig oppdukkende: død på Hovindsholm. Men jeg lurer på om dette kan være korrekt. Jeg antar at det var han som kjøpte Hovelsrud og at det var der han døde, men i dette faget skal man aldri aldri ha skråsikre meninger har jeg lært. Skal sjekke opp hva familien sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This family is related to the minister of defence in 1905.

 

Thor, det er sikkert fler enn meg som venter i spenning på linken til Norges forsvarsminister i 1905,

dvs. hvordan han (Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn f. 5.4. 1844, død på Hovelsrud eller Hovinsholm ?) var i slekt med etterkommerne etter

Peder Magnussen Hagen (f. 1863) som i 1910 bodde på plassen Lodvikhagen på Helgøya, og fikk 9 barn (se første innlegg over).

(Ved FT 1865 bor Peders foreldre, Magnus Pedersen f.1833 og Marie Olsdatter HovinsholmeieNordstøen, Helgøya).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

This family is related to the minister of defence in 1905.

 

Thor, how does this family relate (genealogically) to the Norwegian minister of defence in 1905 [Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn born 5.4. 1844, died at Hovelsrud or Hovinsholm] ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kilden burde vel være god nok. http://www.arkivverk...ny&idx_side=-90

Denne kilden er kun god nok for å konstatere at mannen er død, og at han hadde bopel på Hovinsholm.

Men han er 0-ført og grunnen til det fremkommer ikke helt tydelig.

Men mest sannsynlig døde han utenfor Nes prestegjeld, og siden han skulle gravlegges i Kristiania, så ville jeg sjekket hva kirkebøkene der anfører om hans død.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This family is related to the minister of defence in 1905.

Forsvarsministerens foreldre:

Vielse nr. 24: http://www.arkivverk...y&idx_side=-129

Jeg har problemer med å finne forbindelseslinjer til Helgøya gjennom disse, om man ikke går svært langt tilbake, som til Jens Bjelkes tid.

Men forsvarsministerens kone ligger vel meget godt an. - Og dermed også etterkommerne.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarsministerens foreldre:

Vielse nr. 24: http://www.arkivverk...y&idx_side=-129

Jeg har problemer med å finne forbindelseslinjer til Helgøya gjennom disse, om man ikke går svært langt tilbake, som til Jens Bjelkes tid.

Men forsvarsministerens kone ligger vel meget godt an. - Og dermed også etterkommerne.

 

IM

 

Iver, jeg synes dette er vanskelig å lese. Hva står det i kirkeboka (Moss, 1844) om minister Engel Bredal Olssøn's foreldre?

 

Og kan du gjengi navn og vita for hans kone og hennes foreldre ?

 

(Siden Thor ikke ser ut til å svare, får vi vel prøve å nøste opp dette ....)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver, jeg synes dette er vanskelig å lese.

Og kan du gjengi navn og vita for hans kone og hennes foreldre ?

 

Dessverre har jeg vært på bærtur.

 

Jeg gjorde en grov feil.

 

Johan Georg Bredal og Christine Eliasdatter er i alle fall ikke den kommende forsvarsministerens biologiske foreldre. Glem vielse nr. 24 forløpig !

 

Nytt forsøk:

Her tror jeg dåpen til den kommende forsvarsministeren er:

Han er født 5.april 1844 i Borre (d.v.s.Horten?) Nr.20, Wilhelm Ferdinand (må vel ha vært navnforandring siden): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8171&idx_id=8171&uid=ny&idx_side=-180

Klokkerboken er ikke bedre, men tar den med: Nr.20: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8168&idx_id=8168&uid=ny&idx_side=-239

 

For meg ser det ut til at BREDAL er fadder ved denne ikke-rapporterte hjemmedåpen.

 

Derimot har en aller annen rapportert FamSearch i forbindelse med kirkebokavskriften at foreldrenes navn er Edvard Olsen og Leonore. OG i tillegg sier denne kilden at dåpsbarnets navn er (blir?) Christian Wilhelm Engel !!! Ut fra fødselsdato (5.april 1844), så er det vel grunn til å tro på dette.

 

Og da har vi jo vi en klar spekulasjonsmulighet som vedrører forsvarsministeren tilknytting til Helgøya, - men hvilken tilknytting?

 

(I det minste fikk vi vel en forklaring på OLSSØN)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest tråden så nøye, men jeg tar med dette fra "Studentene fra 1893", utgitt 1918:

 

Nils Edvard Bredal Olssøn.

 

Født paa gaarden Hovelsrud, Helgøen, Hedemarken, 16. april 1874, ugift.

 

Gik paa Anderssens skole i Kristiania fra 1ste middel til artium (1893), tok officerseksamen 1897, Militære Høiskole 1899. Blev kaptein i fæstningsartilleriet 1902, er f.t. chef for fæstningsartilleriets underofficersskole paa Oscarsborg.

 

Slegten er gaardbrukerslegt fra Gausdal, 2. slegtsled forretningsmænd, faren er embedsmand.

 

Søn av generalløitnant, kommanderende general, fhv. statsraad Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn (s. av handelsmand i Horten, senere forvalter paa Borregaard bruk og sluttelig kjøbmand i Gjøvik Ole Edvard Olssøn og Eleonore Rebekka Bredal) og Marianne Hoel (d. av godseier Nils Jacobsen Hoel paa Hovelsrud paa Helgøen og Caroline Olsen).

 

Slegten er fra Gausdal. Ældste kjendte mand er gaardbruker og soldat Salomon Olsen Lunde paa gaarden Lunde i Follebu i Gausdal (f. 1658, død 1740). Hans sønnesøn Christen Olsen (f. 1735, død 1799), kom til Helgøen ved Hamar, hvor han kjøpte en gaard. Fra han nedstammer ovennævnte kjøbmand Edvard Olssøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........Søn av generalløitnant, kommanderende general, fhv. statsraad Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn (s. av handelsmand i Horten, senere forvalter paa Borregaard bruk og sluttelig kjøbmand i Gjøvik Ole Edvard Olssøn og Eleonore Rebekka Bredal) og Marianne Hoel (d. av godseier Nils Jacobsen Hoel paa Hovelsrud paa Helgøen og Caroline Olsen).

 

Slegten er fra Gausdal. Ældste kjendte mand er gaardbruker og soldat Salomon Olsen Lunde paa gaarden Lunde i Follebu i Gausdal (f. 1658, død 1740). Hans sønnesøn Christen Olsen (f. 1735, død 1799), kom til Helgøen ved Hamar, hvor han kjøpte en gaard. Fra han nedstammer ovennævnte kjøbmand Edvard Olssøn.

 

 

Carsten fornekter seg ikke! Mange takk!

 

Et lite sveip i folketellingene vedr. forsvarsministerens mor og far:

Da har vi mor, far (hotelvært) og noen søsken her på Gjøvik i 1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60502&personpostnr=324&merk=324

 

Mor (hotelværtinde), bror og to søstre samme sted i 1875:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70502&personpostnr=441&merk=441

 

Mor (hotelbestyrer) og to yngre søstre samme sted i 1885: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gjvkft85&personpostnr=170&merk=170

 

Mor (Nr.222036) og søster i Kristiania i 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&personpostnr=222036&merk=222036

(NB: Hotelopphold i hovedstaden, og nå hjemmehørende i Veldre.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her tror jeg dåpen til den kommende forsvarsministeren er:

Han er født 5.april 1844 i Borre (d.v.s.Horten ?) Nr.20, Wilhelm Ferdinand (må vel ha vært navnforandring siden): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8171&idx_id=8171&uid=ny&idx_side=-180

Klokkerboken er ikke bedre, men tar den med: Nr.20: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8168&idx_id=8168&uid=ny&idx_side=-239

 

For meg ser det ut til at BREDAL er fadder ved denne ikke-rapporterte hjemmedåpen.

 

Derimot har en aller annen rapportert FamSearch i forbindelse med kirkebokavskriften at foreldrenes navn er Edvard Olsen og Leonore. OG i tillegg sier denne kilden at dåpsbarnets navn er (blir?) Christian Wilhelm Engel !!! Ut fra fødselsdato (5.april 1844), så er det vel grunn til å tro på dette.

 

Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn ser altså ut til å være døpt 'Wilhelm Ferdinand' i Borre den 5. april 1844.

Finnes det noen indikasjoner på hvorvidt hans 'egentlige' fulle fornavn kanskje kan ha vært Christian Wilhelm Ferdinand .... ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at nedenstående er galt, men jeg tror kanskje at det er det?:

 

Slegten er fra Gausdal. Ældste kjendte mand er gaardbruker og soldat Salomon Olsen Lunde paa gaarden Lunde i Follebu i Gausdal (f. 1658, død 1740). Hans sønnesøn Christen Olsen (f. 1735, død 1799), kom til Helgøen ved Hamar, hvor han kjøpte en gaard. Fra han nedstammer ovennævnte kjøbmand Edvard Olssøn.

 

Gården han kjøpte må vel være Hoberg i Stange for den gården hadde (brukte?) han en periode. Tror ikke han hadde gård på Helgøya, men han bodde i Kapelstøen under Hovinsholm. Det var gode forbindelser mellom Hovinsholm og Gausdal. Marte Johannesdatter Fyksen ble gardkjærring på Hovinsholm. Desverre var mannen alkoholiker og drakk seg fra alt og Marte døde på legd er det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å se hvordan General (forsvarsminister i 1905) Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn (1844-1915)

(som ser ut til å ha giftet seg til Hovelsrud på Helgøya, og muligens en tid bodde på Hovinsholm)

ev. er i slekt med (iflg. Thor: 'related to') etterkommerne etter Peder Magnussen Hagen (f. 1863) og kona hans Ingeborg Eriksdatter fra Nord-Aurdal (f.1860),

som i 1910 bodde på plassen Lodvikhagen på Helgøya, og fikk 9 barn (se første innlegg i denne debatten).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at nedenstående er galt, men jeg tror kanskje at det er det ? :

 

"Slegten er fra Gausdal. Ældste kjendte mand er gaardbruker og soldat Salomon Olsen Lunde paa gaarden Lunde i Follebu i Gausdal (f. 1658, død 1740). Hans sønnesøn Christen Olsen (f. 1735, død 1799), kom til Helgøen ved Hamar, hvor han kjøpte en gaard. Fra han nedstammer ovennævnte kjøbmand Edvard Olssøn".

 

Gården han kjøpte må vel være Hoberg i Stange, for den gården hadde (brukte ?) han en periode. Tror ikke han hadde gård på Helgøya, men han bodde i Kapelstøen under Hovinsholm. Det var gode forbindelser mellom Hovinsholm og Gausdal. Marte Johannesdatter Fyksen ble gardkjærring på Hovinsholm. Desverre var mannen alkoholiker og drakk seg fra alt og Marte døde på legd, er det sagt.

 

.

 

Det framgår dessverre ikke hvordan forfatteren mener at kjøbmand (og hotellvert) (Ole) Edvard Olssøn (1820 Christiania - 1867 Gjøvik)

var etterkommer etter omtalte gardbruker Christen Olsen (f. 1735, død 1799) (fra Gausdal) som angivelig 'kom til Helgøen ved Hamar'.

 

Hvem var foreldre til Marte Johannesdatter Fyksen, når levde hun og hvem var hun gift med ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å se hvordan General (forsvarsminister i 1905) Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn (1844-1915)

(som ser ut til å ha giftet seg til Hovelsrud på Helgøya, og muligens en tid bodde på Hovinsholm)

ev. er i slekt med (iflg. Thor: 'related to') etterkommerne etter Peder Magnussen Hagen (f. 1863) og kona hans Ingeborg Eriksdatter fra Nord-Aurdal (f.1860),

som i 1910 bodde på plassen Lodvikhagen på Helgøya, og fikk 9 barn (se første innlegg i denne debatten).

.

 

Peder Magnussen Hagen's foreldre var visstnok Maria Olsdatter Hovindsholmeie (f.1836 på Vien, Helgøya) og Magnus Pedersen (1833 Helgøya - 1908 Ringsaker),

som i 1865 var bosatt som husmann på Nordstøen, Helgøya, Nes (under Hovindsholm).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generalmajor (senere forsvarsminister) (Christian) Wilhelm Bredal Olssøn var i 1900 gift for 2. gang (med 'Louise', fra Helgøya) :

http://digitalarkive...erk=195732#ovre.

 

Hans familie bodde da i Rosenborggt. 9 i Kristiania, og han selv midlertidig på dampbåten Jupiter.

 

Han ser ut til å ha hatt minst to barn i 1. ekteskap (Nils Edvard og Leonore) og tre i 2. ekteskap (Eivind, Karl Arvid og Marianne).

 

Hans mor Eleonore Rebekka Bredal var datter av Wilhelm Engel Bredal fra Tromsø, hvis farmor var Helvig Engel (g.m. Christian Frost Hansen Bredal fra Røros).

 

Louise var søster av ministerens første hustru Marianne Nilsdatter Hoel (c1850-1883),

og de var døtre av stortingsmann og godseier på Hovelsrud på Helgøya, Nils Jacobsen Hoel (1813-1891) (se Wikipedia).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

Det framgår dessverre ikke hvordan forfatteren mener at kjøbmand (og hotellvert) (Ole) Edvard Olssøn (1820 Christiania - 1867 Gjøvik)

var etterkommer etter omtalte gardbruker Christen Olsen (f. 1735, død 1799) (fra Gausdal) som angivelig 'kom til Helgøen ved Hamar'.

 

 

Ved ekteskapsinngåelsen til Ole Edvard Olsen og Eleonore Rebekka Bredal (foreldrene til Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn) - som fant sted i Rygge 23.okt.1843, ( http://www.arkivverk...y&idx_side=-183 ) er brudgommens fars navn oppgitt å være Christian Olsen.

 

Den Christian Olsen som døde i 1799 er av naturlige årsaker diskvalifisert til å være Ole Edvard Olsen (som ble født ca 1820) sin far , men det spørs når Olsen/Olsøn ble innført som slektsnavn, og dermed også om Christian Olsen (1735-1799) er far-far eller oldefar til Ole Edvard Olsen.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fant jeg dåpen til Ole Edvard Olsen, sønn av Christian Olsen. (Garnisonsmenigheten 18.juni 1819):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7689&idx_id=7689&uid=ny&idx_side=-77

Hans mor kalles Ellen Marie Ellingsdatter.(Faren visste vi var Christian Olsen)

 

Foreldrene til Ole Edvard inngikk ekteskap 13.nov.1818. Rett nok kalles bruden her Ellen Marie Ellefsdatter, men jeg tror hun må være identisk med Ellen Marie Ellingsdatter.

KLOK Garnisonsm: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7689&idx_id=7689&uid=ny&idx_side=-127

 

Jeg lurer på (Og fremlegger altså ikke noe bevis) om denne Christian Olsen (far til Ole Edvard Olsen og far-far til Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn) - befinner seg på Helgøya, - på en husmannsplass under Hovindsholm, der han bor sammen med far (Ole Christensen) og mor (Kirsti Erichsdatter). – Følgelig at denne 36 årige Ole Christensen (i 1801-tellinga på Hovindsholm) er sønn av Christian Olsen som døde i 1799.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010411&gardpostnr=167&personpostnr=2508&merk=2508#ovre

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.