Gå til innhold
Arkivverket

Uppslag i Brodahls "Trøndersk personalhistorie" på Kyhn


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Informasjon om disse og deres familie har jeg fra Ovenstad bind 2 side 87 og diverse hjemmesider, bland annet Det coldevinske slægtregister. De forskjellige hjemmesidene som har disse familiene har en del forskjellige data om når og hvor Hans og hans to koner Anna von Barn og Mette Sophie Tønder døde. Det samme gjeller Ulrik og hans kone Mette Lossius. Jeg tror Brodahls bøker kan bekrefte att alle ble begravd i Trondheim. Er det noen som har eller har veiene forbi ett bibliotek kan slå opp dette for meg kan jeg få ryddet litt opp i disse også. Att de er døde vet jeg, men det ser bedre ut om jeg vet hvor og når de døde også :)

 

 

I følge Lars Steinar Hansens register er det informasjon om disse to som følger:

(Ulrik) Kyhn (Kühn), løytnant, 1706 s. 110, 1707 s. 112, 1714 s. 122, 1718 s. 128, 1720 s. 133

(Hans) Kyhn, oberstløytnant, 1697 s. 42, 1697-1698 s. 65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig jeg var kanskje ikke tydelig nok, Lenken har jeg med teksten register i mitt spørsmål. Og det som står i registeret er det som står på radene under. Men vad står det i Brodahl? Det er det jeg gjerne skulle vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det i tur og orden, dvs. i din rekkefølge:

 

15/7 1706, Domsognet, betalt for begravelsen til Lieuten. Kyhns barn

16/6 1707, Domsognet, betalt for begravelsen til Lieuten. Kyhns barn

21/12 1714, Domsognet, betalt for begravelsen til Lieuten. Kyhns lidet barn

23/12 1718, Domsognet, betalt for begravelsen til Lieuten. Kyhns sal. Kieriste

3/2 1720, Domsognet, betalt for begravelsen til Lieuten. Kühn

 

Så, ja, dette bekrefter at denne løytnant Kyhn ble gravlagt i Domsognet i Trondheim.

 

12/12 1697, Vår Frue sogn, betalt for begravelsen til Oberste lieuten. Kyhns sl. datter

1/5 1697-1/5 1698, Domsognet, betalt for begravelsen til Ob. lieutenant Kyhns datter

 

Ingen av innførslene gjelder oberstløytnanten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fra Brodahl: 1683 11/9 Hr. Major Kyhns frue, 2 ligklæder leiet. Tolker det slik at det er Anna von Barn som her er død.

Når det gjelder Hans Kyhns død får vi vite noe i "Melchior Augustinussøns Annaler" (1670-1705), gjengitt i Pers.hist. tidsskrift 3. rekke, 3. bind, s. 250-280. På s. 276 er vi kommet til år 1698, og Melchior skriver at: "In Decbr. dør Oberstl. Kyn, Commandant paa Munkholm, begraves i Frue K. med stor og usædvanlig Pragt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnskapsbøker for Vår Frue sogn mangler for årene 1699 og 1700. Det kan da være grunnen til at oberstløytnantens begravelse ikke er nevnt hos Brodahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, da vet jeg hvor alle unntatt Mette Sophie Tønder døde og ble begravd. Mette Sophie er ikke min direkte ane så jeg venter med å søke videre på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.