Gå til innhold
Arkivverket

'Venn' - hvilken funksjon?


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Kan noen svare på om det å legge til VENN åpner eventuelle nye funksjoner, som en ikke får benytte sålenge en er 'venneløs'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nok gruble litt på dette for å forstå hensikten.

 

Kanskje vennene har tilgang til flere områder i ens profil, da? Kan venner se de personlige meldingene (PM) du har mottatt eller svart på? Er det helt sikkert at det f. eks. ikke åpner seg en ekstra samtalemulighet? (Som f. eks DIS-chat.)

 

Om det ikke har noen praktisk funksjon, tenker jeg at det kun har en psykologisk eller sosial funksjon. Den viktigste vil nok være at mange kommer til å føle seg utenfor... Trist - og etter min mening, unødvendig i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har vært inne på tanken om å slå av venne-funksjonen. For noen kan det kanskje være greit for å ha lett oversikt over de en hyppig har kontakt med, men her har vi slått av det meste av ekstrafunksjoner, sånn som chatting, slik at venne-samling blir ikke noe annet enn en venne-samling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at alle kan lese slike "private" E-poster som er utvekslet mellom "venner"? Jeg var innom en av mine "venner" for å sende en E-post, men kontoen var visst full? Dessuten overasket det meg at jeg kunne lese meningsutvekslinger vedkommende hadde hatt med andre "venner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten overasket det meg at jeg kunne lese meningsutvekslinger vedkommende hadde hatt med andre "venner".

 

For å vri litt på det: Hva skal man med fiender, når man har slike venner :P

 

Personlig synes jeg hele denne "venne-funksjonen" er noe stort tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei å ha for mange "facebookvenner" kan være skumle greier, i alle fall når det blir "feil" vinner av GP, slik en sambygding av meg bittert fikk erfare forrige helg B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten overasket det meg at jeg kunne lese meningsutvekslinger vedkommende hadde hatt med andre "venner".

Det var jo nettopp dette som var en av de tingene jeg spurte DA om og fikk avkreftende svar... Da tror jeg DA bør se litt nærmere på hvilke funksjoner som er der eller ikke. Vær så snill DA - ta vekk 'venne'-funksjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om vennefunksjonen er der, betyr da ikke det at man trenger å bruke den.

Noen synes kanskje den er flott og vil gjerne knytte til seg venner i forumet, mens

en del av oss andre ikke ser noe som helst behov for det.

Men om jeg synes den er unødvendig og tåpelig, betyr da vel ikke at jeg

burde nekte andre å ha den, og kunne bruke den.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dem om det.. Det er bare det at det ligger utenfor min rekkevidde å slå av denne funksjonen for egen del, og det skulle jeg gjerne hatt. Hvis det gir folk sosial trygghet å omgi brukerprofilen sin med bilder av andre, så får de bare ha det sånn da. Imidlertid er det samtidig umulig å unngå, at dette kommuniserer til omgivelsene at 'vi' er 'innenfor' og 'det er ikke du' ved å bruke denne funksjonen. Hva er vitsen med det?

 

Premissene for Digitalarkivets tilbud om et brukerforum er ikke at det offentlige skal gi publikum et statlig Facebook, men for å gi oss arkivbrukere muligheten til å finne fram i arkiver og få bistand av hverandre og de arkivansatte til slektsforskning og annen forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste forum har en slik "venne profil" og en kan jo mene hva en vill om det. På denne type forum synes ikke jeg noe om den og har forsøkt å fjerne den fra profilen min. Trykk på pilen ved siden av navnet ditt oppe til høyre på siden , en rullemeny vises trykk på kontrollpanelet. Gå videre til profil oppe til venstre på siden. Dette under her skal du kunne se nå. En kan velge om en vill att profilkommentarer skal vises og om venner skal vises. Jeg har slått av begge(ingen kryss i firkanten).

 

 

Se på dette bilde : bilde av kontrollpanelet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å slå av dette hadde jeg allerede gjort, men det er nyttig informasjon for de som ennå ikke har gjort det.

 

Om noen av oss ikke viser dette i profilen, gjør dessverre ikke noe med hva eksistensen av vennefunksjonen kommuniserer til deltakerne her. Selv om DA har deaktivert alle funksjoner som ligger i å 'legge til venn', _tror_ mange av de som uttaler seg, at det ligger mer i det å ha 'venner' enn det faktisk gjør. Chat-funksjonen er tatt bort. Uttrykk som 'følge' og 'like', som jeg har hørt omtalt om Twitter o.a,. har jeg ikke sett her. Med andre ord: Det har ingen praktisk funksjon å ha 'venner', annet enn lettere å huske navnet på noen utvalgte. Det er uttalt i en annen tråd her om emnet, at en håper ikke vennene baksnakker forumdeltakere som er utenfor vennefellesskapet. Hvor skulle de gjøre det? Det er ingen private steder å gjøre det, annet enn å sende PM! En trenger ikke å være 'lagt til som venn' for å snakke sammen - ALLE har mulighet til å sende hverandre personlige meldinger (PM).

 

Nei - det er 'skummelt' nok for en nybegynner å stille spørsmål til et forum som dette (da snakker jeg også om det gamle Brukarforumet'), om en ikke også skal måtte bruke mesteparten av energien på å finne ut hvem en skal holde seg inne med..

 

Min konklusjon er at muligheten for å legge til 'venn', har flere negative effekter enn positive. Mange kunnskapsrike deltakere i det forrige forumet holder seg nemlig borte fra alt dette visvaset og det er det ingen moderne funksjoner som kan veie opp for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon er at muligheten for å legge til 'venn', har flere negative effekter enn positive. Mange kunnskapsrike deltakere i det forrige forumet holder seg nemlig borte fra alt dette visvaset og det er det ingen moderne funksjoner som kan veie opp for!

 

Jeg er enig med Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.