Gå til innhold
Arkivverket

Oslo/Christiania


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på hvorfor det står både Oslo og Christiania oppgitt som fødested for en og samme familie under kommune: Kristiania i 1865-tellingen. Er der noen forskjell når det gjelder kirke man skal søke i? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 1624 het jo byen Auslo (e.l.) Og frem til 1925 Christiania(Rundt 1877/97 også Kristiania)

Det er ikke før 1925 selve byen får navnet Oslo. Før dette var det bydelen Gamlebyen som het Oslo.

-Men om dette svarer på det du tenkte på vet jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo var på den tiden bare det lille området som i dag er Gamlebyen. Den nåværende Gamlebyen kirke het da også Oslo kirke.

 

Fra 1624 til 1878 lå Oslo utenfor Kristiania (eller Christiania som det ble skrevet fram til 1877). Etter at hovedstaden fikk en ny utvidelse i 1878, havnet Oslo innenfor byens grenser og ble på den måten en bydel i Kristiania.

 

I 1865 var altså Oslo det som nå er Gamlebyen, og Oslo lå i Aker kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi vært tre stykker og skrevet om Oslo og Kristiania samtidig, innenfor en periode av tre minutter. Når det gjelder aktuelle kirker utenfor Kristiania på den tiden (1865), så var det vel bare Oslo (senere Gamlebyen), Vestre Aker og Østre Aker som var aktuelle, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen! Da har jeg noe konkret å arbeide ut fra. Får håpe jeg finner dem jeg søker etter ...

 

Jeg har vært uten internett i flere timer i dag, så jeg har ikke fått svart dere før nå. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En presisering: I 1865 var Christiania og Oslo to ulike geografiske steder. Det første var by, det andre hadde vært en by.

 

Det var ikke slik i 1624 at Oslo skiftet navn til Christiania. Oslo fortsatte å eksistere et godt stykke utenfor den nye byen som Christian IV grunnla i 1624. Oslo tilhørte da Aker helt til Kristiania i 1878 hadde vokst seg så stor at Oslo ble liggende innenfor bygrensen og ble en bydel i hovedstaden.

 

Oslonavnet har altså vært i kontinuerlig bruk i over tusen år. En rotekte Osloborger (med mange generasjoner i Oslo) må derfor komme fra det som nå er Gamlebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg skal gå inn der ... I mellomtiden har jeg funnet to av de personene jeg søkte/søker etter, så jeg er veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.