Gå til innhold
Arkivverket

Spor etter Sorenskrivere og Lensmenn på 1600-tallet.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Kan man finne undertegenede dokumenter av f. eks. Sorenskrivere og Lensmenn på 1600-tallet ? - Jeg ser for meg at det da i noen tilfeller burde finnes segl / signeter og som evt. kunne gi en pekepinn og slektstilhørighet. - Hvor kan man i så fall finne dokumenter de har undertegnet på ? - M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har fått digital fotografert endel orginal dokumenter av sorenskriver Muus fra midten av 1600 tallet . Dette fra riksarkivet i Oslo . MEN du får ikke de ansatte der til å lete uvilkårlig så du må enten ha referanser på hvor de ligger i arkivet . Eller så må du ta turen dit og lete selv eller kan du få tidligere ansatte ved riksarkivet til å lete , men dette koster iallefall 300 kr. pr. time .

 

Mye av disse dokumentene ligger under det Danske kanseli , dette dokument arkivet fra 1600 - 1700 tallet ble i sin tid overført fra Danmark til Norge

 

Noe kan du sikkert finne i håndskrift samlingene også , mulighetene er flere ...

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til dere. - Det kan vel by på problemer å komme seg selv til arkivene da jeg bor langt mot nord. -- Forsøkte en gang å "fri" til Riksarkivet, da jeg tenkte de kanskje kunne ha noe, men fikk ikke noe svar. -- Jeg har spesiellt grublet mye over en som var Sorenskriver i Helgeland en tid på 1600 - tallet. - Ellers er det jo flere som var Lensmenn, men en av de har jeg sett omt. som "Fut". - De andre var vel sk. bondelensmenn. -- Vel, vel. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boken " Fortegnelse over Sorenskrivere i Norge 1591-1814 " (Oslo 1940)

 

Helgeland 1600-talet

1. Laurdds Hansen 1613-28

2. Christopher Munch

3. Jesper Hansen

4. Christopher Mørck

5. Peder Pedersen

6. Jacob Pedersen Dass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anbefaler boken " Fortegnelse over Sorenskrivere i Norge 1591-1814 " (Oslo 1940)

 

Helgeland 1600-talet

1. Laurdds Hansen 1613-28

2. Christopher Munch

3. Jesper Hansen

4. Christopher Mørck

5. Peder Pedersen

6. Jacob Pedersen Dass

 

Den ligger hos meg http://www.wangensteen.net/Bibliotek/sorenskrivere/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boken " Fortegnelse over Sorenskrivere i Norge 1591-1814 " (Oslo 1940)

 

Helgeland 1600-talet

1. Laurdds Hansen 1613-28

2. Christopher Munch

3. Jesper Hansen

4. Christopher Mørck

5. Peder Pedersen

6. Jacob Pedersen Dass

Dette ser ut til å være en blanding av sorenskrivere og fogder. Vil anbefale boken "Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700" av Kåre Hasselberg og Svein Tore Dahl (1999).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Den Sorenskriveren jeg var spesiellt interressert i å (kanskje) finne segl / signet til, var Christopher Munch. - Han skal væe f. ca. 1595. - Enl. prestens manntall i 1666, skulle han være f.c. 1602. - Han søkte i 1640 om bekreftelse på sin stilling. -- Det har vært spekulert mye på hans opphav og jeg tenkte da at kanskje det kunne være mulig å finne noe, dersom man fant et segl / signet. - Det var jo flere Munch - ætter. --

 

Enl. mantallet i 1666 hadde han sønnene Oluf, f.c. 1629, - Erich, f.c. 1636, - Rasmus, f.c. 1643 - og Guttorm, f.c. 1650. - Noen av disse burde kunne indikere farens navn. -- Så vidt jeg vet, er det ukjent hvor disse sønnene havnet. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv: En av de mest detaljerte oversiktene over lensmenn i Norge, er hovedoppgaven til Sverre Bæra:

 

"Lensmannsinstitusjonen i Noreg ca. 1270-1570. Hovedoppg i hist 1967 Universitetet i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Setsås. -- Spørsmålet er vel da om dette ville bli litt tidlig for å finne noe om de Lensmenn jeg leter etter opplysninger om. --

 

En av disse, Nils Jensen, f.c. 1651, bodde på samme gård i Alstahaug ( Leines i nuv. Leirfjord), som ovenfor nevnte Sorenskriver og rimmelig sikkert g.m. en datter av ham. - Han var Lensmann, men også omt. som "Fut". --

 

Så har jeg en Haagen, bruker av gården Forsenget i Rana og skattefri i tiden 1619 - 38, da han var Lensmann. - Han bet. også Skipperskatt. --

 

Så har jeg en Aron (Aren) Olsen, bos. på av gården Valla i Hemnes, ca. 1624 - 69, Lensmann fra 1641. - Hans datter blev g.m. sønnesønn av ovennevnte Haagen, som også var Lensmann og bodde på Valla. --

 

Dette er vel de av størst interesse å evt. å finne noe mer om. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Jeg viser til tema 30907 i det gamle debattforumet. - Innlegg 6 der kunne vært interessant å fått nærmere avklaing av. - Altså en Erik Munck, f. ca. 1535, Kvinherad Hordaland og som var g.m. en Anna Christophersdr., f.c. 1539. -- I teorien kunne disse da ha hatt en sønn Christopher Munck. - Spørsmålet er da om noen kjenner nærmere til denne familien ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Den Sorenskriveren jeg var spesiellt interressert i å (kanskje) finne segl / signet til, var Christopher Munch. - Han skal væe f. ca. 1595. - Enl. prestens manntall i 1666, skulle han være f.c. 1602. - Han søkte i 1640 om bekreftelse på sin stilling. -- Det har vært spekulert mye på hans opphav og jeg tenkte da at kanskje det kunne være mulig å finne noe, dersom man fant et segl / signet. - Det var jo flere Munch - ætter. --

 

Enl. mantallet i 1666 hadde han sønnene Oluf, f.c. 1629, - Erich, f.c. 1636, - Rasmus, f.c. 1643 - og Guttorm, f.c. 1650. - Noen av disse burde kunne indikere farens navn. -- Så vidt jeg vet, er det ukjent hvor disse sønnene havnet. -- M.v.h. Alv.

Christopher Munch skulle gjerne jeg også vite mer om. Prøver dra i gang et prosjekt "Embetsmenn i Helgeland etter eneveldet 1660" - http://www.geni.com/projects/Embetsmenn-i-Helgeland-etter-eneveldet-1660 - i Geni, hvor også Christopher Munch finnes i listen. De eneste opplysningene jeg har om ham, er fra Hasselberg og Dahl (1999).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Alv har du fått noe mer informasjon om denne Haagen på Forsenget som var skattefri i 1619-38 som lensmann? Det kan være far til min forfar Joseph Haagensen født ca 1610, oppsitter på Forsenget ved manntallet for Helgeland 1663-66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Nei dessverre har jeg ikke funnet noen nye opplysninger om Haagen, men det er vel ansett som rimelig sikkert at han er far til Joseph som overtok br. 2 på Forsenget da gården blev delt i 1646. - Det er kjent 7 barn etter Joseph. --

 

Det er vel antatt at Hågen også er far til Nils som brukte br. 1, etter sin stedfar Sivert. Hvor det blev av Nils etter forvisningen er fremdeles ukjent. --

 

Hvorvidt det også var noen døtre, er ikke kjent. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg hadde ikke lagt inn far på Joseph Haagensen i slektsprogrammet, men nå har jeg tatt sjansen på Joseph Forsenget, og skrevet på opplysninger om han at han kan være far til

Niels Haagensen som var bruker av bonummer 1 i Forsenget. Det legges jo ut mange kilder på internett, og kanskje er det noe å finne en dag som kan bevise om han var far til Niels og min forfar

Haagen. Jeg har også 7 barn på Joseph, og skal videre på datteren Karen(ca 1656-gravlagt 05.08.1742), som var gift med Peder Torgersen Velsvåg i Nesna(ca 1654-1741 som ble gravlagt 27.12.1741)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Benytter anledningen til å spørre Anne Lise om hun evt. har funnet foreldrene til Peder Torgersen Velsvåg ? -- Ser at en datter av ham blev inngiftet i familien jeg holder på med i en annen tråd her. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har fra "Bygdebok for Nesna" bind 1 fra tiden før 1801(side 221) av Øyvind Jensen, at far til til Peder Torgersen Velsvåg var Torger Gregussen født ca

1621. Han var bruker av Velsvåg i 1666. Jeg har to barn på han:

1)Torger Pedersen(ca 1654/55-1741

2)Marite Torgersdatter, som var gift med Ingebrigt Sølfastesen som døde i 1715(samme bygdebok på side 221).

På samme side står det at Peder antagelig var sønn av den Greger som var bruker i Velsvåg i 1625. I 1706 var Peder Torgersen og Ingebrigt Sølfestersen

brukere. De var svogre, og kona til Ingebrigt hette Marite Torgersdatter(datter av den tidligere nevnte bruker). Ingebrigt døde i 1715, og var temmelig fattig

da han døde

 

Jeg har også notert meg noe som dukket opp i kirkeboka for 1739: Adam Torgersen Velsvåg 57 år, og gravlagt i 1739(altså født ca 1682), men hvis han var

sønn av Torger her, så må jo Torger ha vært gift minst 2 ganger(er for stor aldersforskjellig på Torger og Adam til at de kan være helsøsken). Han var gift med

Doreth Pedersdatter i hennes 2.ekteskap, og dette kommer frem ved skiftet etter hennes far Peder Olsen i Wasdal i Nesna i 1738 har jeg skrevet(han nevnes

på side 213 i bind 1 av bygdebok for Nesna) Er jo ikke sikkert dette er samme Adam som døde i 1739, men det er vel ikke mange med dette navnet på samme

tid og samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.