Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner man gamle skinnbrev?


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

"Søndag i midtfaste 1603 forteller Even Olsen Skjerli om slektningene sine i et skinnbrev da han vil selge garden til presten Jens Andersen Bull". (Bygdefolk og bygdeliv i Støren bd 1 s 157)

 

Jeg regner med at dette skinnbrevet må finnes bevart et sted slik at det er mulig å sette seg inn i innholdet. Jeg spurte på det på Statsarkivet i Trondheim for flere år siden, men de trodde ikke de hadde dette brevet. Blir Riksarkivet riktig sted å lete da? I tilfelle hvor i R.arkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også finne flere dokumenter på nett, bl.a. fra dokumentasjonsprosjektet/Diplomatariet:

http://www.dokpro.uio.no/dipl_norv/diplom_felt.html

 

Brevet fra 1603 vil man likevel ikke finne i Diplomatariet; det stanser på 1590-tallet, så vidt jeg husker. I flg. Tore H. Vigerust skal det også være diplomer fra før 1590 som fortsatt ikke er med i DN (opplyste han i en tråd i det gamle forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg oppdaget det samme og forsøkte å redigere mitt svar, - med det resultat at det ble ødelagt.... Men du har jo bevart det i ditt sitat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel knapt brev nyare enn 1580 offentleggjort i Diplomatarium Norwegicum. Elles har eg spurd Statsarkivet i Trondheim om dei har oversikt over sine upubliserte diplom, men har så langt ikke fått noko skikkeleg svar anna enn at Karlsen viser til Gunnerusbiblioteket. Det er muleg dette omfattar samlinga ved Vitenskapsmuseet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal også være klar over at bygdebokforfattere også har fått se gamle brev når de har reist rundt på gårdene. Mange brev har ikke kommet inn til arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell: Brevet du etterlyser, som forøvrig er skrevet på pergament, Støren 3/4-1603, befinner seg sannsynligvis i privat eie.

 

I Trondheim oppbevares det diplomer ved UB ("Universitets biblioteket") og ved den sk."Localia-samlingen" ved Statsarkivet. Dette diplomet finnes ikke på noen av de to nevnte steder.

I referanselisten til Audun Dybdahls bok "Jordeeiendomsforhold og godseiere i Trøndelag" (1989), nevnes dette diplomet som en av kildene han har brukt, på side 345, under "Utrykte diplomer i original og kopi (innlånt) (Her refereres forøvrig også et annet diplom fra Støren, datert 24/5 1611 på pergament).

 

Er selv på jakt etter et brev fra samme år (1603), og som nevnes i bygdeboken for Ålen (1967 utg, side 240). Dette brevet er etter alt og dømme i privat eie.

 

Som Kristian skriver over, så finnes mange brev ennå i privat eie rundt omkring på gårdene i Norge...

 

En løsning for å spore opp dette brevet, er at du kontakter Audun Dybdahl (Trondheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste brevene i privat eie har vært innlånt til arkivene og finnes i avskrift, i alle fall i sammendrag for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at det å kontakte Dybdahl vil være det man prøver først. Bygdeboka for Støren ble skrevet i 60-åra og forfatteren Hermann Aune døde så tidlig som 1968. Dybdahl må altså selv ha funnet dette brevet et sted tyve år senere, uten hjelp fra Aune. Så når to personer har klart å finne det før, kan det ikke være altfor godt gjemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.