Gå til innhold
Arkivverket
Odd Handegård

En vei til Aspa?

Recommended Posts

Odd Handegård

Jeg gikk for noen år siden gjennom en del av bygdebøkene for Nordmøre med sikte på å finne en del slektslinjer. Jeg fikk aldri skikkelig kontrollert at bygdebøkene snakket sant – enkelte linjer syntes mer uproblematiske enn andre.

 

Jeg regner med at det finnes deltakere på dette forum som kanskje har gjort det samme, og jeg prøver meg derfor med følgende slektsforhold – jeg starter med Maret Kristensdtr. Bele Åsgård/Bele (f. 1799). Hennes mor: Marta Margrete Bastiansdtr Settem, hennes far: Bastian Mikkelson Settem (1735-1781), hans far: Michel Bastianson Settem (f. 1707), hans far: Bastian Michelson Settem (1671-1731), hans far: Michel Sebastianson With (1628-1697), og hans foreldre: Sebastian White (f. 1591) og Ingeborg Audensdtr.

 

Spørsmålet er altså om det finnes noen åpenbare feil på denne linja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

.... Maret Kristensdtr. Bele Åsgård/Bele (f. 1799). Hennes mor: Marta Margrete Bastiansdtr Settem, hennes far: Bastian Mikkelson Settem (1735-1781), hans far: Michel Bastianson Settem (f. 1707), hans far: Bastian Michelson Settem (1671-1731), hans far: Michel Sebastianson With (1628-1697), og hans foreldre: Sebastian White (f. 1591) og Ingeborg Audensdtr.

 

Spørsmålet er altså om det finnes noen åpenbare feil på denne linja?

 

Fra Sebastian Withe f. 1591 og Ingeborg Audensdatter (Aspa) og fem generasjoner nedover har jeg også notert meg denne rekken (dog uten kildehenvisninger, men mye stammer selvsagt fra Hans Hyldbakk), altså ned til Marta Margrete Bastiansdatter Settem f. 1761 (riktignok hele veien ført med 'slektsnavnet' With, og ikke med gardsnavnet Settem), men den yngste, Marta's angivelige datter Maret, har jeg ikke.

 

Hvem var Maret gift med ? Hun skal da ev. være søster av Christen Christensen Bele With f. 1796 (g. 2 Juli 1820 m. Dordi Knutsdotter Bævre). Disse hadde visstnok hadde datteren Ragnhild.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Steinar Hansen

Den "angivelige" datteren Maret er jo også omtalt av Hans Hyldbakk, sammen med ektemann og etterkommere. Se Folk og heimar i Åsskard s. 268 og 307 (1987-utgaven).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

Den "angivelige" datteren Maret er jo også omtalt av Hans Hyldbakk, sammen med ektemann og etterkommere. Se Folk og heimar i Åsskard s. 268 og 307 (1987-utgaven).

 

Jeg mente ikke å antyde at Maret ikke hørte hjemme der, bare at jeg selv ikke hadde notert henne. Hvem var hun gift med ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Per (2)

 

Maret Kristendotter Bele With f. 1799 var gift med Jørgen Olsson Åsgård, Olastua (1821).

 

Eg nedstammar sjølv frå bror til Maret, Kristen Kristensson Bele With. f. 1796.

 

Odd (1)

 

Ellers er det i alle fall tre liner som fører til Aspaætta for søskena Maret og Kristen Bele With. Også far til dei to var av Aspaætta gjennom mor si, Elisabeth Kristensdotter With frå Åsgård. Dessutan var mor til Marta Margrete Bastiansdotter With Settem, Maret Sjursdotter Sjøflot også av ætta, då ho nedstamma frå syster til Ingeborg Oudensdotter på Åsgård (Maret Oudensdotter g.m. Hans Eriksson).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

Per (2)

 

Maret Kristendotter Bele With f. 1799 var gift med Jørgen Olsson Åsgård, Olastua (1821).

 

Eg nedstammar sjølv frå bror til Maret, Kristen Kristensson Bele With. f. 1796.

 

Odd (1)

 

Ellers er det i alle fall tre liner som fører til Aspaætta for søskena Maret og Kristen Bele With. Også far til dei to var av Aspaætta gjennom mor si, Elisabeth Kristensdotter With frå Åsgård. Dessutan var mor til Marta Margrete Bastiansdotter With Settem, Maret Sjursdotter Sjøflot også av ætta, då ho nedstamma frå syster til Ingeborg Oudensdotter på Åsgård (Maret Oudensdotter g.m. Hans Eriksson).

 

Finn: Takk !

 

Odd: Marit og Ingeborg Audensdøtre (Aspa) med etterslekt ses her : http://nermo.org/slekt/d0051/g0000037.html#I5547.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Roar Aalborg

En korrektur til lenken ovenfor:

 

Førstnevnte søster i flokken er korrekt nok Guri Audensd., men fortsatt oppføres det en datter av henne med samme navnet (Guri Sjursd.), som er gift med Jørgen Knutsen, nok en kort stund fut i Fosen (rundt 1612 ifølge S.T. Dahl).

 

Tidlig i mitt DA-tema om hr. Torkel Sjursen fører jeg Guri som søster av hennes barn, men dette er helt opplagt feil. Det bevises nærmest av det store jordegodset

Guri Vikstrøm sitter med som enke (nok 2. gangs etter Jørgen Knutsen) i 1624, da hun ifølge Dybdahl er Fosens største jordeier. (Guris og Jørgens sønn Sivert er

da ifølge skikk oppkalt etter morens avdøde ektemann, Sjur Torkelsen.)

 

Selv om det antydes at de to Guri kan være samme person, er det vel greiest å droppe den fiktive datteren for å unngå videre forvirring? (Det var jo en gang en evigvarende Auden Audensen også...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

Takk for påpekingen, Odd Roar. Jeg ser nå at jeg allerede for en god stund siden har korrigert dette i min database. Det kommer med på web ved neste oppdatering !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Handegård

Dette var jo fantastisk. Finn svarer faktisk også på de neste spørsmålene jeg hadde tenkt å stille. Jeg må bruke litt tid på¨å fordøye dette. (Den viktigste grunnen til at jeg stilte spørsmålet, er et nytt, lite handikap som gjør det litt vanskelig å ha nytte av biblioteket mitt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Handegård

Finn: Når det gjelder Maret Sjursdtr Sjøflot (f. 1735] har jeg notert at hennes far het Sjur Ivarson Sjøflot og at mor hennes het Maret Knutsdtr. (i Sjurs 2. ekteskap). Dette mener jeg å ha funnet i "Surnadal, bind III. Denne Maret har jeg ikke funnet noe om. - Har hatt litt problemer med Sjøflot-greina.

 

Når det gjelder Elisabeth Kristensdtr With, f. 1735 (hvis ektemann skal ha vært Arnt Absalomson Brem, f. 1730 - en av deres sønner skal ha vært Kristen Arntson Åsgård (1761-1811). Det jeg ikke får til å stemme er at det enkelte steder settes et "Anne" foran Elisabeth. Foreldrene til (Anne) Elisabeth skulle angivelig ha vært Christen Audenson Åsgård, f. 1701 og Anna Johanne Conradsdtr Bæver, i følge mine gamle notater.

 

- Kan noen oppklare dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Odd

 

Eg har ikkje dette heilt klår føre meg, men ein del av det har vor debattert her på forumet tidlegare. Maret Knutsdatter Sjøflot veit eg ikkje alt for mykje om, men Sjur Ivarsson (eller Bjøll-Sjur som han vart kalla fordi han var så flink til å laga bjøller) kom frå Tingvoll (Haltvik om eg hugsar rett). Det var Sjur som var av Aspa-ætt.

 

Hyldbakk kallar dotter til Kristen Audensson Åsgård for Anne Elisabet ser eg. Ho var i følgje same kjelde f. 1736 og døydde 1801.

 

Det som er feil her er at Anna Johanne, mor til Anne Elisabeth slett ikkje var nokon Conradsdotter, men derimot dotter til ein Bernt. Ho kom sørfrå, - Karmøy trur eg det var. Eg la inn eit spørsmål om henne her ein gong, så om du søkjer på Siri Torsteinsdotter, så finn du truleg debatten. Sistnemnde er mor til til Anna Johanna Berntdotter. Synest å hugsa at denne Bernt var los.

 

Skal prøva å få sett litt meir på dette etter kvart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Her er tråden om Anna Johanna Berntsdotter Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Handegård

Mange takk skal du ha - jeg skal studere opplysningene grundig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Handegård

Finn: Jeg har lest den siste linken, og det framgår vel av den at det ikke er sikkert konstatert hvem som var far til Anna Johanna Berntsdtr/Conradsdtr, men at mye kan tyde på at det første navnet er mest sannsynlig. Når det gjelder Elisabeth Kristensdtr With kan vi vel gå ut fra at dette er samme person som Anne Eilsabeth Kristensdtr selv om det er litt mystisk med det doble navnet.

 

Et lite spørsmål til: Bastian Michelsen Settem/With skal ha vært gift med Beata Antoanette Irgens. Var far hennes Henning Irgens, Røros?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Om du les første innlegget i tråden ein gong til , så skulle det vel der gå fram at det er ganske så sikkert at rette farsnamnet til Anna Johanne er Bernt el. Berent.

 

Eg meinar å hugsa at det var Henning Irgens ja. Dei hadde også ein son som heitte Henning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo
Foreldrene til (Anne) Elisabeth skulle angivelig ha vært Christen Audenson Åsgård, f. 1701 og Anna Johanne Conradsdtr Bæver, i følge mine gamle notater.
Jeg har foreldrene til Anne Elisabeth Christensdatter With (1736 Åsskard - 1801 Tingvoll) notert som Christen Audensen Withe (1701-1745) (på Åsskard) og Anna Johanne Berentsdatter (f.1702). Finn Oldervik har i en tidligere debatt ment at Hans Hyldbakks oppføring av 'Conradsdtr. Bæver' må være feil. Men dette er vel behørig omtalt over her ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

Et lite spørsmål til: Bastian Michelsen Settem/With skal ha vært gift med Beata Antoanette Irgens. Var far hennes Henning Irgens, Røros?

 

Beate Antoinette Irgens f.1688 kan kanskje såvel ha vært datter av Joachim Irgens (1644-1725) som av dennes bror Henning Irgens (1637-1699). Jeg har ikke sett omtalt noen dokumentasjon mht. hvem hun var datter av.

Er hun Hennings datter så er vel moren hans 1. kone Anna Cathrine Hansdatter Wesling (død 1696) (11 barn). Joachim Irgens var Stadsfysikus i Trondheim og g.m. Gidsken Sørensdatter Schjelderup.

.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Har ein eller annan stad fått opplyst at Beate Antoinette Irgens var dotter til Henning Irgens. Eg trur at den vidare gangen i dette var at morfar til Henning var Henning Arnisæus som så i sin tur var livlegen til Kong Kristian den fjerde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Handegård

Takk for svarene. Jeg har sett på dem, sammenliknet med Hyldbakk og sjekket med det ganske omfattende stoffet som finnes på nettet om bl.a. Irgens-slekta. Men jeg må si at det er sjelden man finner så mange sprikende opplysninger. Der litt for mange som heter Joakim, Henning og Johannes til at det er mulig å finne relasjonene mellom dem. Jeg ser at Arne Dag Østigaard i fjor gav ut ei bok om Joachim Irgens - vet noen om den behandler etterslekta hans?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Eg er ikkje så sikker på om Joachim Irgens hadde etterslekt. Det hadde derimot broren, Johannes. Ein son var Henning. Opplysningane er henta frå nettet og ser ut til å vera bygd på opplysningar frå Family search. Det blir også vist til ei bok frå 1927 utgjeve på Røros som omhandlar Irgens-ætta.Beate Antoinette var etter dette yngste barnet til Henning Johannesson Irgens og Anne Catharine Hansdotter Wesling. Dette er heilt i tråd med dei opplysningane eg har henta inn tidlegare, riktignok bygd på sekundære kjelder.

 

Henning Johannesen Irgens born 1637 in Itzenhoe, Slesvig-Holstein, Germany; died 1699 in Trondheim, Norway. He was the son of Johannes Irgens and Elisabeth Sophia Henningsdatter Götz Arnisæus. He married Anne Cathrine Hansdatter Wesling f.1670 in Røros.

 

Anne Cathrine Hansdatter Wesling born 1639 in Wesling, Germany; died 1696 in Røros, Norway. She was the daughter of Hans Hansen Wesling.

 

More About Henning Johannesen Irgens: Occupation: Direktør ved Bergverket i Røros i to perioder. Notes for Anne Cathrine Hansdatter Wesling: Source: http://www.familysearch.com,'>http://www.familysearch.com, (AFN:M5P2-LJ)

More About Anne Cathrine Hansdatter Wesling: Anna Catharina Hansen Wesling (familysearch)

 

Children of Henning Irgens and Anne Wesling are: (="http://familytreemaker.genealogy.com/users/

 

1. Elisabeth Sofie Henningsdatter Irgens, born 1670 in Røros, Norway; died 25 september 1713 in Tolga, Hedmark, Norway; married Hendrick Andersen Floer 1692 in Tolgen, Hedmark, Norway

 

2. Johannes Henningsen Irgens, born 1672; died februar 1750/51 in 1751, Haltålen, Sør-Trøndelag, Norway; married Helle Andrea Hagerup 1697 in Røros, Norway; born 1680 in Røros, Norway; died 27 september 1757 in Fossum, Stod, Norway.

 

3. Gjertrud Christina Irgens, born 1673 in Røros, Norway.

 

4. Anna Cathrina Irgens, born 1676 in Røros, Norway; died 31 mars 1733 in Kongsberg, Buskerud, Norway; married Jens Moller 11 juni 1709 in Tolgen, Norway; born 1680 in Kongsberg, Buskerud, Norway; died 17 desember 1727 in Kongsberg, Buskerud, Norway.

 

5. Hans Henrich Irgens, born 1678 in Røros, Norway; died 1740 in Hemnes, Norway; married Dorthea Margrethe Kaarbye 1740 in Hemnes, Nordland, Norway; born 1680 in Stangevig, Norway.

 

6. Cornelia Irgens, born 1679.

 

7. Joachim Andreas Irgens, born 1681 in Røros, Norway; died 11 september 1734 in Kongsberg, Buskerud, Norway; married (1) Ruth Engebretsen 23 mars 1705/06 in Kra (?), Norway; born 1670 in Kra (?), Norway; died 14 oktober 1714 in Kra (?), Norway; married (2) Engelche Snisdorph 15 juli 1720 in Kra, Norway; born 13 januar 1678/79 in 1679, Copenhagen, Denmark; died 1 desember 1736 in Kongsberg, Buskerud, Norway. Joachim Irgens and Ruth Engebretsen: www.familysearch.com. This site lists the marriage date as 23 Mar 1706, FTM insists on storing this as 23 Mar 1705/06.

 

8. Christian Ludwig Irgens, born 1684 in Røros, Norway; died 14 oktober 1750 in Drangedal, Telemark, Norway; married (1) Anna Nielsdatter 23 desember 1716 in Kongsberg, Buskerud, Norway; born 1687 in Kongsberg, Buskerud, Norway; died Abt. 1717 in Kongsberg, Buskerud, Norway; married (2) Maren Olsen Hammer 22 april 1720 in Kongsberg, Buskerud, Norway; born 1685 in Akershus, Norway; died 1739 in Fedde, Norway. Notes for Anna Nielsdatter: Source: www.familysearch.com. THis site lists her death date as 24 Apr 1716, which is before her listed marriage date (23 Dec 1716).

 

9. Henning Arnisæus Irgens, born 1682 in Røros, Norway; died in Bergen, Norway; married Elise Sem 2 november 1729 in Bergen, Norway; born 1699 in Bergen, Norway; died 1766 in Torvestad, Hordaland, Norway. Elise Sem: Source: http://www.familysearch.com,'>http://www.familysearch.com, (AFN:M5QJ-J7).

 

10. Nicolai Martini Irgens, born 1686 in Røros, Norway. Notes for Nicolai Martini Irgens: Source: http://www.familysearch.com (AFN: M5P2-X8).

 

11. Beata Antonette Irgens, born 1688 in Røros, Norway; died 1731 in Sættem, Nordmøre, Norway; married Bastian With 1708 in Sætern, Nordmøre, Norway; born 1670 in Sættem, Nordmøre, Norway; died 1731 in Sættem, Nordmøre, Norway. Notes for Beata Antonette Irgens: Source: http://www.familysearch.com (AFN: M5QK-5G) .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Handegård

Ja, du har sikkert rett, alt tatt i betraktning.

 

Men jeg fikk problemer med med en av de andre nettsidene, nemlig Geni:

 

http://www.geni.com/people/Johannes-Irgens/6000000000660488127

 

Det som står her er at datter til Kristen Arntson Åsgard/Bele (1761-1811) og Marta Margrete Bastiansdtr Settem, nemlig Maret Kristensdtr Bele (f. 1799) ikke var datter, men stedatter til Kristen og Marta. Dette har jeg ikke sett i noe av den lokale litteraturen. Hva er rett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Nei, dette med at Marit skulle være en stedatter tror jeg må være "dikt og forbannet løyn". Skiftet etter Kristen Arntsson Bele viser nemlig at han har to barn når han dør i 1813, nemlig Kristen (min tipp-tipp-oldefar) og Marit 13 år. Marit ble som tidligere nevnt gift i 1821 i Stangvik med Jørgen Olsson Åsgård, Olastua. Mor til de to barna lever også i beste velgående i 1813 og ho gikk da i giftetanker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Hyldbakk skriver at Marit er født i 1799. Dette er ikke riktig, da hun var født sist på året i 1800. Hun ble døpt nyttårsdagen i 1801. I 1848 da hun døde av elefantiasis er alderen oppgitt til 47 år, så det er neppe tvil om at det er den samme Marit ; Se øverst på venstre side Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Handegård

Takk skal du ha - dette var jo nyttige opplysninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.