Gå til innhold
Arkivverket
Kjetil Øien

Ole Bergesen Mæle

Recommended Posts

Kjetil Øien

Omkring 1730 dukker Ole Bergesen Mæle (ca 1705-71) opp på Røros. Han gifter seg 1741 med Gjertrud Mikkelsdatter (1720-95), datter av Mikkel Knudsen og hustru Lisbeth.

Etternavnet Mæle var nytt på Røros, og skulle derfor bety at Ole var innflytter. Iflg Norske Gaardnavne finnes Mæle som gardsnavn flere steder i landet. Stjørdal, Sunndal, Ørsta, Fossan herred (Rogaland) og Haus herred (Hordaland). Videre finnes navneformen Mælan i flere kommuner, deriblant Tynset og Åfjord. Jeg har søkt etter en Berge Mæle i mt 1701 for både Sunndal og Ørsta. Dessverre mangler dette manntallet både for Stjørdal og Tynset, som kanskje er de to mest aktuelle områdene med tanke på innflytting til Røros. Er det noen som har tilgang til bygdebøker eller andre kilder som kan avklare om det fantes noen Berge Mæle i disse bygdene i første del av 1700-tallet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Du finner stedsnavnet Mælan på Røros også, så det kan jo faktisk være at han ble kalt Mæle/Mælan først etterat han kom dit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Øien

Helt riktig, men siden ingen andre (såvidt jeg har oversikt over) brukte dette som etternavn, har jeg antatt at Ole Bergesen måtte ha med seg dette navnet da han kom til Røros. Videre finnes det en person ved navn Berge på Røros i 1701 (gruvesmed Berge Pedersen 37 år). Jeg har imidletid en eller annen gang skrevet i mine papirer at han ikke kan være Ole Bergesens far, dessverre uten at jeg har notert kilde eller begrunnelse for denne påstanden.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Øien

Takk for det. Var ikke klar over at temaet hadde vært oppe tidligere. Men vi har iallefall kommet til samme konklusjon om Gjertru Mikkelsdatters opphav. Nok et eksempel på at vi slektsforskere utfører mye dobbeltarbeid :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Det blir nok utført både dobbelt og trippelt arbeid, men det kan jo være en styrke når man kommer frem til samme resultat uavhengig av hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.