Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av familien Christiansen


Tor Ingar Syrstad
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Hvor er familien Christiansen i 1875.

 

I 1865 bor de på gården Haraldstad, se lenke.

 

Det blir barn konfirmert i 1871, etter det kan jeg ikke finne ut hvor familien har flyttet.

 

Håper noen klarer denne nøtta.

 

På forhånd takk

 

Mvh.

Tor Ingar Syrstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Takk for svar!

 

Tror dere at tellingen for Aker blir lagt ut??

Og er Aker med i tellingen fra 1885?

Jeg er heller ikke istand til å finne når familien flyttet fra Enebakk, blir ikke alle inn og utflyttinger notert i kirkebøkene?

 

Mvh.

Tor Ingar Syrstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har flyttet fra Enebakk før 1874. Sønnen Karl (Carl) ble nemlig konfirmert i Østre Aker kirke 19. april 1874. Adressen ser da ut til å ha vært Kværnergaten 1.

 

Her er datteren Inger Maries konfirmasjon i Østre Aker kirke 7. oktober 1877: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=267&uid=172421&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1

Da er adressen Kværnergaten 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Takk for hjelpa.

 

Nå vet jeg når alle ble konfirmet, Hanna (Hanne)Elise, Min oldemor, 4 okt 1868, Karen 24 sept 1871, Karl 19 april 1874, Inger Marie 7 okt 1874 og Caroline Sofie 11 april 1880.

Så er det ekteskap som står for tur, jeg vet ingen ting om dette utenom at Hanna Elise fikk et barn Torleif(min bestefar) se lenke113

Mvh

Tor Ingar Syrstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!

 

 

Takk for hjelpa igjen!

Jeg er mektig imponert.

Dette er tydeligvis en familie på stadig flyttefot.

Går ut fra at Karoline Sofies adresse når hun giftet seg, er familiens bosted da!??

Min oldemor Hanna Elise bodde 1880 (da hun fikk sønnen Torleif) i Brogaden 7.

Kan noen ta en geografitime med meg?? Østre aker,Brogaden, Sagene og Aker, er det i nærheten av hverandre??

Dette var nok et dumt spørsmål, men pytt pytt.

Mvh.

Tor Ingar Syrstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne oversikten fra foreningen DIS kan du finne ut hvilke hvilke adresser som sokner til hvilke kirker/menigheter:

http://oa.disnorge.no/samlagsafstemningen-i-kristiania-1899

 

 

Se også denne fine oversikten over utviklingen av bygrenser i Oslo - Kristiania:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/845-oslo-og-kristiania/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen ta en geografitime med meg?? Østre aker,Brogaden, Sagene og Aker, er det i nærheten av hverandre??

 

Brogaden finnes fortsatt (Brugata). Den går fra Storgata og bortover mot Grønland hvor den fortsetter i Grønlandsleiret. Navnet har den fått etter Vaterlands bro som var brua ved den gamle innfartsveien til Kristiania. I 1911 hørte nordsiden til Jakobs menighet som nå er nedlagt, mens sørsiden tilhørte Vår Frelsers kirke (domkirken). Nå hører antakelig begge sidene til domkirken. (I Basarvisa til Alf Prøysen mener jeg å huske at noen av barna bor i Brugata 10!)

 

Kjører du f.eks. fra Ullevål sykehus og til Storo, må du gjennom (forbi) Sagene (hvis du ikke velger Store Ringvei). Sagene ligger på vestsiden av Akerselva. Navnet kommer av alle sagene som lå langs elva i gamle dager. Fram til 1878 lå Sagene i Aker, men etter 1878 i Kristiania (nå Oslo).

 

Aker var inntil 1948 en hel kommune som omkranset Oslo på alle sider (både vest, nord og øst). Østre Aker var, som navnet sier, østsiden av Aker, men Østre Aker menighet er senere oppdelt i mange andre menigheter/kirker. Det samme gjelder Vestre Aker. Men fortsatt er det en passelig bit igjen av Østre og Vestre Aker menigheter. Delingen av Aker prestegjeld i Vestre Aker og Østre Aker skjedde etter byutvidelsen i 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.