Gå til innhold
Arkivverket

Amerikahjelp nok en gang


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Denne familien kommer fra Nes på Hedmark.

 

Christian Thomasen, f. 29.5. 1834, Hovelsrud-eie. G.m. Anthonette Johannesdatter, f. 20.2. 1840, Sandvoll ødegård. Paret ble gift 23.11. 1860 i Nes kirke.

  Barn:

  Mathilde Christiansdatter, f. 1.2. 1861. Aske-eie.

  Gina Christiansdatter, f. 14.1. 1863. Øvre Gjestvang-eie.

  Julius Christiansen, f. 24.12. 1865. Øvre Gjestvang-eie. † 28.9. 1872

  Kristine Christiansdatter, f. 1.3 1867, Øvre Gjestvang-eie.

  Bernt Christiansen, f. 9.11. 1870, Herstad-eie.

  Julie Christiansdatter, f. ca. 1875. (Dåpen ikke funnet)

 

Hvor foreldrene har blitt av har jeg ikke funnet ut, men barna emigrerer til Amerika høsten 1880: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=emikra1&gardpostnr=25640&merk=25640#ovre

 

Hvordan gikk det med disse barna? Foreldrene, dro de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du har skutt blink. Denne dåpen har jeg sett, men ikke reagert på. Tenkte ikke tanken at Anthonette kunne få et uekte barn siden hun var gift. Det står at dette er hennes 2. leiermål og det stemmer jo perfekt siden hennes første barn Teoline også var født før Anthonette og Christian giftet seg. Ved dåpen til Julie står det at hun er kone og det betyr vel at hun fremdeles er gift? Alderen til Anthonette passer ikke helt, men det finnes ingen andre kandidater på Nes som passer bedre. Dette må jeg studere nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FamilySearch.org står Bernt med fødselsdato 16. jan. 1870 og dåpsdato 13. mars 1870. Foreldre Christian Tomassen og Antonete Johannesdtr.

 

Du har helt rett. Beklager skrivefeilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anthonettes første leiermål, Anton: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9089&idx_id=9089&uid=ny&idx_side=-98

Med samme person som i det første leiermålet. Unk. Hans Andersen. Og her stemmer alderen, så nå er jeg sikker på at dette er "min" Anthonette.

Men hvor ble det av henne og ektemannen Christian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

From Ancestry.com, travelling with Mathilda 29, Gina 17, Christina 11, Bengt 10, Also Annie 21, Oliva 17

 

Name: Julie Christenson

Arrival Date: 27 Sep 1880

Birth Year: abt 1875

Age: 5

Gender: Female

Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian

Place of Origin: Norway

Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination: United States of America

Port of Arrival: New York

Port Arrival State: New York

Port Arrival Country: United States

Ship Name: Germanic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungeflokken skal sannsynligvis til familie som allerede er emigrert. Vet du om andre voksne familiemedlemmer som var emigrert før 1880 ? Kan Anne (21) og Oliva (17) som er med i reisefølget i 1880 være barn av emigrerte familiemedlemmer ? (Bygdebok, kirkebok, FT 1865, etc. kan gi opplysninger om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne tror jeg er feilskrift for Arne som reiser sammen med Olia. De kommer fra Grue og har ingenting med «min» familie å gjøre. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=emikra1&gardpostnr=25553&merk=25553#ovre

 

Barna til Christian og Anthonette hadde noen søskenbarn som også emigrerte, men disse dro flere år senere.

 

Jeg finner Gina og Bernt begravet på samme gravlund i North Dakota, men om disse er «mine» er jeg usikker på da de er rigistrert uten fødselsår. http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=Christianson&GSfn=Bern&GSbyrel=in&GSdyrel=in&GSst=30&GScntry=4&GSob=n&GRid=24504603&df=all&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry.com Family Tree has Bernt Christianson born 08 July 1859 in Norway died 10 May 1941 Grand Forks, North Dakota. Sources listed are US Census of 1900, 1910 and 1920.

 

From Ancestry.com 1900 US Census

Name: Brent Christeanson

[bela Christianson]

Home in 1900: Hillsboro, Traill, North Dakota

Age: 40

Birth Date: Jul 1859

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ankommer de NY, men det står ikke hvem de skal til.

Kan foreldrene ha reist på forhånd? Litt underlig at en hel ungeflokk reiser avgårde alene uten noen å komme til. Særlig siden det var små barn med.

post-124-0-11900900-1298223165_thumb.jpg

Endret av Berit Gullbekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry.com Family Tree has Bernt Christianson born 08 July 1859 in Norway died 10 May 1941 Grand Forks, North Dakota. Sources listed are US Census of 1900, 1910 and 1920.

 

From Ancestry.com 1900 US Census

Name: Brent Christeanson

[bela Christianson]

Home in 1900: Hillsboro, Traill, North Dakota

Age: 40

Birth Date: Jul 1859

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1882

Dette er nok den Bernt som jeg fant som død i North Dakota. Så da kan vi slå fast at ungeflokken som jeg leter etter ikke dro dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ankommer de NY, men det står ikke hvem de skal til.

Kan foreldrene ha reist på forhånd? Litt underlig at en hel ungeflokk reiser avgårde alene uten noen å komme til. Særlig siden det var små barn med.

Hvor forelderen kan ha gjort av seg har jeg ingen aning om. Jeg finner ikke paret i FT 1900 eller 1910. Ikke som utflyttet fra Nes. Ikke som døde. Og ikke som emigrerte. I tillegg vet vi at det må ha vært et dårlig forhold ekteparet i mellom siden Anthonette fikk to barn med Hans Andersen mens hun var gift. Hans stakk av til Amerika før datteren Julie ble født. Kan det tenkes at de har dratt dit Hans dro. Skal bli spennende å se om dette lar seg løse. Er enig med deg i at det virker underlig at barneflokken reiser alene uten noen å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken slo også meg at mora reiste etter Hans og at de sendte bud på barna når de hadde funnet seg et sted å bo. Hun må da ha reist mellom 1875(da han dro) og 1880 da barna dro. Burde kanskje lete etter Hans.

 

Er dette Hans? http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=emikra1&medbilete=&sokpostnr=11#a0

Endret av Berit Gullbekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi klare finne ham i USA må vi ga fødselsdatoen. Jeg fant ham ikke blant fødte i Næs på Hedemarken, men det er en Hans Andersen, 19 år, på gården Hoel i Næs ved tellingen i 1865. Kan du finne ham i kirkeboka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi klare finne ham i USA må vi ga fødselsdatoen. Jeg fant ham ikke blant fødte i Næs på Hedemarken, men det er en Hans Andersen, 19 år, på gården Hoel i Næs ved tellingen i 1865. Kan du finne ham i kirkeboka ?

Ikke vet jeg hva som skjer med lenkene. Jeg kontrollerer de før jeg sender innlegget og da fungerer de. Hans Andersen er født 30.11. 1847. Prøver på nytt: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9088&idx_id=9088&uid=ny&idx_side=-68

 

Nå fungerer denne lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anthonette Johannesdatter fortsetter å få barn utenfor ekteskap. I 1880 får hun datteren Augusta. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6021&idx_id=6021&uid=ny&idx_side=-83

 

Jeg finner ingenting om Augusta heller. Ikke som konfirmert, død utflyttet, emigrert eller i FT 1900 og 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fært å tenke på. men en del kommuner brukte Amerika som fattighjelp. De betalte reise og litt starthjelp til fattige for å slippe unna senere utgifter. Kan det være det som har skjedd her? Kommunen regnet med å måtte forsørge denne store familien resten av livet og da ble det billigere å sende dem til USA. Hvor ble det av ektemannen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anthonette Johannesdatter fortsetter å få barn utenfor ekteskap. I 1880 får hun datteren Augusta. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6021&idx_id=6021&uid=ny&idx_side=-83

Det forgikk nok litt av hvert på Nes. Mathias Olsen, faren til Anthonettes 3. barn født utenfor ekteskap, Augusta fikk ett barn til.

Sønnen Mathias ble født bare 10 uker før Augusta. Og dermed stakk Mathias av til Amerika. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6021&idx_id=6021&uid=ny&idx_side=-76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.