Gå til innhold
Arkivverket

Hyen i Gloppen: Anne Olsdtr, gift med Iver Pedersen og bosatt Eimhjellen.


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Må bare prøve dette nye forumet med spørsmål om en dame som min kone stammer fra. Anne Olsdatter (står Johanne Olsdatter i bygdeboka) som ble gift med Iver Pedersen "Skoleholder" fra Hornindal, men bosatt i Eimhjellen i Hyen. Jeg lurer på hvem hun var datter av?

 

Finner deres giftermål den 20. juni 1756 i Svanø kirke, Kinn. Ved trolovelsen står Anders Løkkebø og Sjur Sundhorwig som forlovere. Kan Anne ha vært den "Ole Løchebøes" datter Anne som ble døpt den 31. mai 1723 i "Floren"? Og da lurer jeg på om hennes foreldre var Ole Andersen Løkkebø og kona Aagaathe Andersdatter f. Eimhjellen?

 

Håper på synspunkter! Ved skiftet etter Iver Pedersen Eimhjellen i 1775 står det at en av formynderne for ett av barna var Axel Olsen Hofland(Hovland) i Sunnfjord.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje svare deg på det du spør om, men det kan alltids vere greit å kome med dei opplysningane ein har. Etter min forstand vil du finne Ivar Pederson som arving i dette skiftet

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 11 , 1750-1753, oppb: Statsarkivet i Bergen.

 

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24228/530

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128640532.jpg

 

På grunn av trøbbel med Embla for tida kan eg ikkje gje deg grunngjevinga for at dette skal vere same mannen, men kan kome tilbake til det seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje svare deg på det du spør om, men det kan alltids vere greit å kome med dei opplysningane ein har. Etter min forstand vil du finne Ivar Pederson som arving i dette skiftet

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 11 , 1750-1753, oppb: Statsarkivet i Bergen.

 

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24228/530

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128640532.jpg

 

På grunn av trøbbel med Embla for tida kan eg ikkje gje deg grunngjevinga for at dette skal vere same mannen, men kan kome tilbake til det seinare.

 

Hei Aase!

 

 

Takk skal du ha! Ja, Iver var fra Lødøen og jeg vet hvem foreldrene hans var, men her fikk jeg også rede på hans søsken :) og det var veldig kjekt!

 

Den Agathe el. Aagaathe Andersdatter som i 1722 ble gift med Ole Andersen Løkkebø, mener jeg må være datter til Anders Knudsen Eimhjellen, og jeg fant henne døpt den 29. des. 1699. Ole Andersen Løkkebø var født i 1698, og siden Iver og Anne ble gift i Svanø så tyder det på at hun er derfra. Desverre står det ikke noe etternavn på henne ved giftermålet i 1756, men da Anders Løkkebø var en av forlovingsmennene, så tror jeg at Anne er datter av dette paret.

 

Takk igjen, Aase!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skiftet etter Iver Pedersen Eimhjellen i 1775 står det at han og Anne Olsdatter hadde 4 barn:

 

1. Ole Iversen, 18 år (f. ca. 1757, men har ikke klart å finne dåpen verken i Svanø el. Gloppen).

 

2. Pernille Iversdatter, 15 år, f. 1760 i Eimhjellen i Gloppen.

 

3. Aagaathe Iversdatter, 10 år, f. 1764 i Eimhjellen.

 

4. Marthe Iversdatter, 7 år, f. 1768 i Eimhjellen.

 

Navnene Ole og Aagaathe vil jeg tro er oppkalling etter Annes foreldre.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet at Aagaathe Andersdatter døde i 1758 i Svanø. Desverre står det ikke noe gårdsnavn på henne, men det ble holdt likpreken over henne i Svanø den 10. søndag etter Trin., altså den 30 juli, og alderen stemmer bra, hun er oppgitt å være 60 år gammel.

 

Så da vet vi det :)

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Eg kan ikkje svare deg på det du spør om, men det kan alltids vere greit å kome med dei opplysningane ein har. Etter min forstand vil du finne Ivar Pederson som arving i dette skiftet

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 11 , 1750-1753, oppb: Statsarkivet i Bergen.

 

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk..._read/24228/530

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81128640532.jpg

 

På grunn av trøbbel med Embla for tida kan eg ikkje gje deg grunngjevinga for at dette skal vere same mannen, men kan kome tilbake til det seinare.

 

Hvordan kan det dokumenteres at denne Iver Pedersen skoleholder er den samme som er nevnt i skiftet? "Honndalsboka" sier at han var utkommandert og ikke kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tor, som du veit har trojanske hestar overteke datamaskina mi, og djevleutdrivarane kunne ikkje sjå på henne før over helga, så eg kan dessverre ikkje svare deg. Innhaldet i Embla ligg trygt lagra på ein server, men eg får dessverre ikkje tak i det. Men eg har ein dokumentasjon liggande der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.