Gå til innhold
Arkivverket

TELNES GILDESKÅL ERTENVÅG


Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Noen som vet noe om anene til BERETHE (Berit?) Pedersdtr TELNES F.1699 ,d. etter 1763? ( hun var ev stedatter til Elling Pedersen) Og hun var gift med WILLUM HELGESEN(Hellie Helliesen) TELNES GILDESKÅL f.1689 . ( han ble siden omgift)

 

 

Og jeg etterlyser anene til INGEBORG ANDERSDTR, som døde senest 1801. Hun var gift med OLE OLSEN GILDESKÅL ERTENVÅG,som døde 1813 i Gildeskål.

 

Jeg etterlyser og anene til MALENE NILSDTR GILDESKÅL . Hun var gift med OLE OLSEN ERTEVÅG som levde 1673-1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei.

 

Har prøvd å svare deg tidligere, men jeg får ikke lagt inn svaret! Prøver igjen. Berethe Pedersdatter var ikke gift med Willum Helgesen, Telnes, men med en annen mann derfra. Willums kone het Dorethe Christoffersdatter, og hvem hun var har jeg ikke funnet ut. At dette er rett vet jeg fordi Willums sønn Helge Willumsen var arving i et skifte etter en ungkar ved navn Baltzer Nielsen på Inndyr. På skiftesamlingen ble Helge spurt om hvordan han var i slekt med avdøde. Han svarte da at hans mor var avd. tante. Hva het din mor? Dorethe Christoffersdatter var svaret, og det må vi tro er rett. Helge kalte også en av sine døtre - den eldste - Dorethe. Willum var ikke gift med andre enn Dorethe. De hadde barna Helge og Karen. Feilen - at Willum skulle være gift med Berethe Pedersdtr. oppsto vel da slektsforskeren Charles Ellingsen laget sin "biografi" om Elias Blix. Ellingsen gikk nok ikke grundig nok inn i skiftematerialet.- Han gjorde - ved hjelp av Berethe - Blix til en Benkestokættling,- noe han altså ikke var.

 

Mvh Torbjørn.

 

Hei.

 

Har prøvd å svare deg tidligere, men jeg får ikke lagt inn svaret! Prøver igjen. Berethe Pedersdatter var ikke gift med Willum Helgesen, Telnes, men med en annen mann derfra. Willums kone het Dorethe Christoffersdatter, og hvem hun var har jeg ikke funnet ut. At dette er rett vet jeg fordi Willums sønn Helge Willumsen var arving i et skifte etter en ungkar ved navn Baltzer Nielsen på Inndyr. På skiftesamlingen ble Helge spurt om hvordan han var i slekt med avdøde. Han svarte da at hans mor var avd. tante. Hva het din mor? Dorethe Christoffersdatter var svaret, og det må vi tro er rett. Helge kalte også en av sine døtre - den eldste - Dorethe. Willum var ikke gift med andre enn Dorethe. De hadde barna Helge og Karen. Feilen - at Willum skulle være gift med Berethe Pedersdtr. oppsto vel da slektsforskeren Charles Ellingsen laget sin "biografi" om Elias Blix. Ellingsen gikk nok ikke grundig nok inn i skiftematerialet.- Han gjorde - ved hjelp av Berethe - Blix til en Benkestokættling,- noe han altså ikke var.

 

Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vedr bereth pedersdatter så kan nermos sider indikere hennes aner

http://www.nermo.org/slekt/d0014/g0000058.html#I50729

mvh

OE

Iht Benkestok- boka til Wilhelmine Brandt er navnet på Berethe Pedersdatters ektemann ukjent. Ekteparet bodde på Telnes i Gildeskål. Berethe født i 1699 i Dalen i Meløy og døde etter 1763 på Telnes i Gildeskål. Berethe var datter til Peder Bendtsen og Dorethe Christophersdatter fra Dalen i Meløy. Det kan ha vært Hans Olsen som dør på Telnes rundt 1747 som var gift med Berethe Pedersdatter. I så fall må hun ha vært rundt 45- 46 år da hun ble mor for siste gang eller så må fødselsåret hennes være galt.

 

Malena Nilsdatter var gift med Frants Olsen. De bodde på Ertenvåg i Gildeskål. Malena dør rundt 1718. Det er skifte etter henne som åpnes 29/8 1718. Frants Olsen gifter seg på nytt med Lisbeth Olsdatter fra Heminghytt i Beiarn etter 1718. Lisbeth dør rundt 1740. Det åpnes skifte etter henne 6/10 1740. Det er 4 kjente barn i 1. ekteskap, Ole, Nils, Marith og Beret. Ingen kjente barn i 2. ekteskap. Lisbeth Olsdatter hadde et tidligere ekteskap med Ole Adamsen fra Heminghytt. 1 sønn kjent fra dette ekteskapet, Ole Adamsen. Frants Olsen dør etter 1740.

 

Ingeborg Andersdatter gifter seg med Ole Frantsen, sønn til Malena Nilsdatter og Frants Olsen, før 1744. Ingeborg dør rundt 1801. Skifte etter henne åpnes 23/5 1801. Ingeborg og Ole hadde 6 barn, Frants, Anders, Peder, Ole, Beret og Aasell. Ole Frantsen dør rundt 1771.Ingeborg Andersdatter kan være datter til Anders Kolbensen og Aarselle Pedersdatter fra Kjelling i Gildeskål.

 

Aasell Olsdatter gifter seg med Helge Willumsen mellom 1766 og 1771. De bor på Telnes. Helge Willumsen var sønn til Willum Helliesen og Dorethe Christophersdatter fra Telnes. Helge Willumsen hadde et tidligere ekteskap med Ane Nilsdatter. Ane Nilsdatter døde i 1766. Helge Willumsen dør i 1807. Aasell Olsdatter dør mellom 1807 og 1810.

 

Mvh

Jarl Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei Jeg er interessert i datter av Ole Frantzen Ertenvaag og Ingeborg Andersdatter, Berit Olsdatter Ertenvåg født ca 1758.

Hun giftet seg med Svend Paulsen Kjelling. Jeg vet at de fikk 5 barn.  Når giftet de seg? Første barn er født ca 1744. 

Hvor finner jeg Svend Paulsen Kjelling sine foreldre? 

Håper på svar. 

Else-A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilgjengelig kirkebok for Gildeskål før 1773, så hvis de var gift der før dette, er det ikke mulig å si eksakt når. De var gift ved skifte etter hennes far Ole Frantsen i 1771. Hun bør dermed være født noe før 1758: https://media.digitalarkivet.no/sk20090226690489

 

Svend Paulsens foreldre var Paul Helgesen og Marit Monsdatter, se skifte etter Paul i 1769: https://media.digitalarkivet.no/sk20090226670506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 den 19.56, Else-A. J. Lillefuhr skrev:

Hei Jeg er interessert i datter av Ole Frantzen Ertenvaag og Ingeborg Andersdatter, Berit Olsdatter Ertenvåg født ca 1758.

Hun giftet seg med Svend Paulsen Kjelling. Jeg vet at de fikk 5 barn.  Når giftet de seg? Første barn er født ca 1744. 

Hvor finner jeg Svend Paulsen Kjelling sine foreldre? 

Håper på svar. 

Else-A

 

 

Første barnet var kanskje født i 1772,ikke 1744?

 

Ole Svendsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
14 June 1772
BEIARN, NORDLAND, NORWAY
residence:
 
Beiarn, Nordland, Norway
father:
Svend Paulsen
mother:
Bergith Olsdr

 

Nordland fylke, Beiarn i Gildeskål, Ministerialbok nr. 846A01 (1748-1804), Kronologisk liste 1772, Side 32
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070830630034

 

----

 

Martha Svendsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
24 July 1774
GILDESKAAL, NORDLAND, NORWAY
residence:
 
Gildeskål, Nordland, Norway
father:
Svend Polsen
mother:
Beret Olsdr

 

Venstre felt.

Nordland fylke, Gildeskål i Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A01 (1773-1804), Kronologisk liste 1774, Side 52-53
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070830630115
----

 

Lars Svendsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
20 April 1777
GILDESKAAL, NORDLAND, NORWAY
residence:
 
Gildeskål, Nordland, Norway
father:
Svend Poulsen
mother:
Berite Olsdr

 

----

 

Per Svendsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
15 June 1788
BEIARN, NORDLAND, NORWAY
residence:
 
Beiarn, Nordland, Norway
father:
Svend Poulsen
mother:
Berethe Olsdr

 

----

 

Men så fant jeg også denne;

 

Var det flere Svend Povelsen Kielling?Eller er det feil fornavn navn på mora?

 

Ingebor Svendsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
17 September 1780
BEIARN, NORDLAND, NORWAY
residence:
 
Beiarn, Nordland, Norway
father:
Svend Povelsen
mother:
Ingebor Olsdr

 

Døpt barnet Ingeborg fra Kielling.

Foreldre:Svend Povelsen  Ingebor Olsd.

Nordland fylke, Beiarn i Gildeskål, Ministerialbok nr. 846A01 (1748-1804), Kronologisk liste 1781, Side 56
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070830630052
 

----

 

Og likedan denne?

 

Anne Svendsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
22 February 1784
GILDESKAAL, NORDLAND, NORWAY
residence:
 
Gildeskål, Nordland, Norway
father:
Svend Polsen
mother:
Anne Olsdr

 

Døpt barnet Anne Ytter Kielling.

Foreldre:Sven Polsen og Anne Olsdatter.

Felt 2

Nordland fylke, Gildeskål i Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A01 (1773-1804), Kronologisk liste 1784, Side 152-153
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070830630166
 

 

----

 

Berith Olsdatter gift på nytt i telling 1801?

 

 

1801-telling for 1838 Gilleskaals

 

Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus
60 Nordland Gilleskaals Gilleskaals

Kielling Yttre

 

 

(Utdrag)

 

1232

* Hans Pedersen Huusbonde 37 Gift 1te gang Bonde og jordbruger M fglass.gif
1233   Beret Olsdtr Hans kone 43 Gift anden gang   K fglass.gif
1234   Lars Svendsen Hendes børn 23 Ugift   M fglass.gif
1235   Peder Svendsen Hendes børn 16 Ugift   M fglass.gif
1236   Anne Svendsdtr Hendes børn 17 Ugift   K fglass.gif
1237   Ingeborg Svendsdtr Hendes børn 12 Ugift   K fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011838&gardpostnr=60&personpostnr=1236&merk=1236#ovre

 

----

 

Foreldre til Ole Johan Hansen fra Nygaard?

 

 

(utdrag fra temaet)

Skifte etter Ole Frantzen, Ertenvåg i Gildeskål 
Film eller link: HF1964 
Formue: 220-2-2. Gjeld: 126-4-0. 
Arvinger: 
Ektefelle: Ingeborg Andersdatter. Internt skiftenr: 14125. Skiftet åpnet: 31/8-1771. Side: 225. 
Løpenr: . 
Ingeborg Andersdatter, Ertenvåg i Gildeskål. Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Ole Frantzen. Verge: Helge Willumsen Telnes (svoger). 
Ole Olsen, Sandnes i Gildeskål. Sønn av avdøde. Myndig. Gift. 
Anders Olsen, Ertenvåg i Gildeskål, 25 år Sønn av avdøde. 
Peder Olsen, Ertenvåg i Gildeskål, 17 år Sønn av avdøde. Verge: Ole Olsen (bror). 
Frantz Olsen, Ertenvåg i Gildeskål, 15 år Sønn av avdøde. Umyndig. Verge: Ole Olsen (bror). 
Åselle Olsdatter, Telnes i Gildeskål. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Helge Willumsen Telnes. 
Helge Willumsen, Telnes i Gildeskål. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Åselle Olsdatter. 
Berithe Olsdatter, Kjelling i Gildeskål. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Svend Paulsen. 
Svend Paulsen, Kjelling i Gildeskål. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Berithe Olsdatter. 
Mali Olsdatter, Saura i Gildeskål. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Niels Olsen. 
Niels Olsen, Saura i Gildeskål. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Mali Olsdatter. 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=104652

 

----

 

Ingen opplysninger om vielsesår.

Berit Olsdatter - h + b - MyHeritage

1750, Fødsel Kjelling, Nordland, Norge 1750. Ekteskap til: Svend Paulsen. 1802, Alder ~52 , DødKjelling, Gildeskål, Nordland, Norge 1802 ...

 

---

 

Berit Olsdatter sin alder,43 år i 1801,er kanskje feil?

Født ca 1758.

Første barnet var født døpt i juni 1772.

Da var hun i så fall en  ung mor.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.