Gå til innhold
Arkivverket

Maren Thorine Jørgensdatter - Eidsberg.


Ernst Andreas Tveit
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter Maren Thorine Jørgensen født på Vesterby Eidsberg den 21.02.1852. Hun ble i 1873 gift med Hans Christian Tollefsen på Dahl gård i Hærland. I 1876 fikk de sønnen Tollef Jørgen Hansen. Men - hvor ble det av henne. Hun er ikke med i folketellingen for Eidsberg i 1900. Det kan tyde på at hun døde en gang mellom 1876 og 1900. Undres.

Mvh. E.A.Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel Hans Christian Tollefsen hjemme hos foreldre i 1865 på gården Dahl?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0125&kenr=008&bnr=0168&lnr=000

 

Finner ikke flere barn enn Tollef ved foreldresøk på Hans Chr. Tollefsen og Maren Thorine Jørgens..

 

Heller ikke finner jeg sønn Tollef i 1900 ?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her ser det ut til at Hans Christian er nevt som Kristian Tollefsen og bor som enkemann på Dahl i Eidsberg i 1900-tellingen.

Sønnen kalles bare Jørgen her, men ca fødselsår rett?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00125&gardpostnr=923&personpostnr=5614&merk=5614#ovre

 

Om det ikke finnes kilder som skifter fra Eidsberg, så blir det vel litt av en letejobb for å finne ut når Maren Thorine døde?

 

Håper noen kjenner til denne familien?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg søker etter Maren Thorine Jørgensen født på Vesterby Eidsberg den 21.02.1852. Hun ble i 1873 gift med Hans Christian Tollefsen på Dahl gård i Hærland. I 1876 fikk de sønnen Tollef Jørgen Hansen. Men - hvor ble det av henne. Hun er ikke med i folketellingen for Eidsberg i 1900. Det kan tyde på at hun døde en gang mellom 1876 og 1900. Undres.

Mvh. E.A.Tveit.

 

Så tilfeldigvis din etterlysning av Maren Thorine Jørgensen. Dette var min oldemor. Hun døde kort tid etter at sønnen Jørgen (han brukte bestandig bare dette fornavnet) ble født. De bodde ikke på Dal i Herland, men et annet sted i Eidsberg. Jørgen bodde sine første år på Vesterby men flyttet sammen med sin far til Dal som tre-åring. Jeg kan sansynligvis skaffe flere detaljer hvis det er intresant.

 

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.