Gå til innhold
Arkivverket

ARCTANDER


Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Det skulle vel ikkje vera at denne Nils levde 100 år seinare? Og Birgitte var vel neppe son til ein Lars, men heller dotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en presteslekt. Se Stjørdal i Trondheims geistlighet av Erlandsen, som du finner på Bokhylla i Digitalarkivet (mørkeblå linja øverst). Den eldste der er Nils Lauritsen (borgermester i Trondheim 1537), gm. Byritha Laurentii. Det er vel kanskje han du etterlyser. Se etter: deres sønn Laurits Nilsen (1527-9/11 1596 Stjørdal), gm. Magdalena Sigvardsdt.(1536 Verdal-19/11 1595 Stjørdal). Dette paret fikk minst 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel ikkje vera at denne Nils levde 100 år seinare? Og Birgitte var vel neppe son til ein Lars, men heller dotter?

 

 

Jeg har fått opplyst at Niels Lauridsen ARCTANDER f ca 1490 på Skjælland i Danmark døde 1554 i Købehavn,og var boorgermester i Trondhjem fra 1537,byfogd,og rådmann i Trondhjem. Kom i tjeneste hos erkebisp Oluf Engelbrechtson I trondhjem. han var gift med ( er det oppllyst) Birgitte lauritsdtr som dødei Trondhjem og var født på Skjeælland i danmark levde 1490-1554. Vet ikk emer om henne,-bortsett fra at NIELS og BIRGITTE fikk bl.annet SØNNEn PEDER NIELSEN ARCTANDER f 1533 d 1609 gift med Ermegard caspersdtr gamshard gift 1558 i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en presteslekt. Se Stjørdal i Trondheims geistlighet av Erlandsen, som du finner på Bokhylla i Digitalarkivet (mørkeblå linja øverst). Den eldste der er Nils Lauritsen (borgermester i Trondheim 1537), gm. Byritha Laurentii. Det er vel kanskje han du etterlyser. Se etter: deres sønn Laurits Nilsen (1527-9/11 1596 Stjørdal), gm. Magdalena Sigvardsdt.(1536 Verdal-19/11 1595 Stjørdal). Dette paret fikk minst 6 barn.

 

 

Hei

 

Jeg fant ikke den boka på "Bokhylla".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Nils Lauritssønn brukte aldri Arctander navnet selv. Dette kommer først inn et par generasjoner tidligere.

 

Videre vil jeg bare tilføye, at jeg er ikke sikker på at han virkelig tjente erkebiskopen, men at han var rådmann i Trondheim i 1532 og fremover, fremkommer i flere diplomer, D.N.8, nr. 673 (1532), D.N.8, nr. 699 (1532), D.N.11, nr. 624 (1535).

 

Erlandsen, som det vises til over, ligger her:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=erlandsen

 

S.T.Dahl: "Embetsmenn i MIdt-Norge i tiden 1536-1660", side 24. Ligger digitalt på NB:

http://www.nb.no/utlevering/nb/23747a3dcfed2012dbaebdb7b69f8fc5

 

 

S.T.Dahl: "Geistligheten i Nord Norge og MIdt Norge i tiden 1536-1700", side 71, har også noe om hans etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Først i dag fikk jeg vite om navnet Arctander for første gang blant mine aner. Holger Lauridsen (Arctander), prest på Fosen. Levde på 1500-tallet.

Er han i slekt med Arctanderne nevnt ovenfor? Kanskje bror til Niels, rådmann i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er også etterkommer av denne slekta.

Det har vært debattert litt om denne slekta før:

 

*http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=61090

*http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=41366&highlight=arctander

*http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=8962

 

Ellers finner jeg personen du søker etter her: http://johnoglis.dk/genealogi/getperson.php?personID=I85925&tree=JM

Mulig at noe også er publisert i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Per Nermos hjemmeside er det mye å finne om slekten Arcander, og det meste av det jeg har er fra denne hjemmesiden når det gjelder slekten Arcander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nermo har en veldig bra oversikt og kan brukes for å få en rask oversikt over slektslinjene man leter etter. Men, det er lite informasjon om kildene til informasjonen og det kan gjøre det vanskelig og kontrollere om det er oppdatert informasjon.

 

En annen hjemmeside som det vises til i lenkene ovenfor er Ellefsens nå nedlagte side nose.dk. Men, den er heldigvis spart på waybackmachine.org lenke: http://web.archive.org/web/20080417205936/http://www.nose.dk/Norge/arctander.html . Ellefsen har brukt hovedsakelig andrehånds kilder for de tidligste generasjonene, men han har det i det minste oppgitt hvor han har funnet sine data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til David,Niels og Anne Lise for innlegg med lenker. Har sett på lenkene. Men ikke mye som forteller om Holger Lauridsen (Arctander). Ser at på johnoglis.dk side er det satt ? ved Holger Lauridsen om han er i slekt med Niels Lauridsen Arctander, rådmann i Trondheim. Ser i oversikten over Arctander at det starter med Niels Lauridsen Arctander og i generasjoner fremover.

 

Fint å vite hvor man fortsatt kan finne hjemmesiden til Simon Ellefsen. web.archive.org.

 

Antar at det ikke er noe om forfedrene tl Niels Lauridsen og Holger Lauridsen? Er det mer info om Holger Lauridsen og etterkommere? Synes det er fint å få vite mer for å bekrefte eller avkrefte opplysningene. Hvis det er mulig når det er så langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Lars O.W. Fin bok med søkefunksjon.Det likte jeg. Det mangler søkefunksjon på flere av bøkene på bokhylla ser det ut som.

 

Fant Holger Lauridsen Arctander side 163 blant "Spredte Arctandere" med henvisning til Erlandsens bok (nevnt i innlegg 6 her i denne tråden). Fint med Preus slekt også. Inngiftet i en av mine slekter. Skal se mer i boka senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversender noen klipp vedrørende Niels Lauritssen, Trondhjems første borgermester, en tittel som ikke var vanlig i Norge før denne tid. Forøvrig kan opplyses at Arctander navnet ikke kom inn i slekten før hans sønn Lauridz Nielssøn inskriberte seg ved universitetet i Marburg.

 

Trondheims Historie 997-1997, bind 2, innvandrernes by 1537-1800. (Steinar Supphellen, hovedredaktør Jørn Sandnes.)

Trondhjems første borgermester:

Etter drapet på Vincents Lunge ved nyttår 1536, flyktet erkebiskop Olav Engelbrektsson 1. april 1537,med sine fire små skip fylt med kostbarheter og kirkelige klenodier, utover fjorden.

"No ha dæm rest!"

Nyheten spredte seg raskt utover byen. Erkebispen var den nye kongen, Christian IIIs hovedfiende om striden om den nye religionsformen, han var den som hadde fått Vincens Lunge drept og ført åpen krig og konspirert mot kongen. Byborgerne hadde støttet erkebiskopen, nå var hæren på vei og han måtte flykte for å redde dem og sine rådmenn for direkte straff.

Med på seilasen var også erkebiskopens tidligere fogd, den danske Niels Lauritssen Arctander, av lensherren satt til styringsfunksjoner i Trondhjem. Han hadde trolig fulgt erkebispen et stykke på vei i hans flukt, men havnet i en robåt ute i skipsleia, uten at vi vet hvordan det hadde gått til.

Han ble plukket opp av den første innvasjonsflåten, arrestert og sendt til Bergen for avhør, men var snart tilbake.

Byens privilegiebrev fra 1547 ble adressert til borgermester, rådmenn og menige innbyggere i byen. Omtrent samtidig finner vi Niels Lauridsen Arctander og Adrian Falkner omtalt som borgermestre, så fra denne tid er tittelen etablert i byen. Kanskje ble den tatt i bruk allerede fra 1537. (O. Harstad mener:"blev han af Kong Christian III sat som første Borgermester fra 1537.")

Det ble oppnevnt to borgermestre , men da med den ene som ledende førstemann

 

 

 

Tore-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før og etter 1500 var det vanlig skikk at lærde menn antok navn som var slik at de kunne benyttes i latinske skrifter. Således inskriberte Laurits Nielsen seg ved Marburg Universitetet:"Laurentius Nicolai Arctander Norvagus."

 

 

Mvh Tore-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.