Gå til innhold
Arkivverket

Husforhør og bosted.


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

I mange husfohør er det noen steder bare en fam. på en side i boka, et annet sted kan det være flere forskjellige fam. på samme side. Mitt spørsmål er; De som står på samme side, bor de i samme hus eller rundt samme tun f.eks.? Har nemlig kommet over et husforhør hvor to fam. bor på "samme side" og aner etter disse to fam. blir mange år senere, i Norge, slekt til min nevø,ene fam. mor og den andre fam. på farsiden.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, husforhørslister i Sverige. Er intresert i om de bodde på samme gård eller ikke. Jeg ble jo litt ivrig da jeg oppdaget at de kom fra samme sted og ikke mindre da de er oppført på samme side i husforhøret, for hvor stor er sannsynligheten for at etterkommerne etter disse to fam. begge skulle havne i Røyken i Buskerud nærmere 100 år senere.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok gå ut fra at de i alle fall kjente hverandre godt. Tror du ikke at presten eller hvem det nå var (en skolelærer kanskje?) gikk fra hus til hus og spurte dem ut, og de som ble forhørt og ansett som ferdige ble ført opp, og så gikk han til neste hus. Han gikk nok ikke lange omveier.

 

I Finnmark var der noe lignende på slutten av 1700-tallet. Der gikk også presten, eller en vel ansett lærer, fra hus til hus og spurte ut personene om deres alder og kristendomskunnskaper. Et sted ser jeg at han har notert: "Jeg blev hos dem i 8 dager", så det var sikkert noe de 'så frem til'.

 

I disse manntalls- og sjeleregistrene kan man finne mange opplysninger, som eventuelt støtter kirkebøkene. Der var det slik at man nå kan se hvem som var nærmeste naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit.

Det er i Vermland,Holmedal A1:8 (1821-1826) Bild 148, side 143. Stina Andersdtr.f.15.4 1821 og Ingeborg Olsdtr.f.17.6. 1816.disse to jentene er tipptipp oldemødre til min nevø, begge fikk en sønn som utvandra til Norge. Morsomt når man kommer over slikt.Har vært der og Pikstad er ikke store stedet.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reiste ofte til steder de hadde slekt eller kjentfolk så er alltid et spor når man leter. Finner du en så let etter andre på samme plass. Holmedal har jeg ikke registrert noen ennå så det er vel ikke en typisk finneplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reiste ofte til steder de hadde slekt eller kjentfolk så er alltid et spor når man leter. Finner du en så let etter andre på samme plass. Holmedal har jeg ikke registrert noen ennå så det er vel ikke en typisk finneplass.

 

Holder du på med registrering av finneplasser? Jeg har slekt fra Østmark og da er vi i "finneland" har funnet 3 finske slektsnavn. fam.var bosatt bla.på Pylktorpet el. Rosinmäki på finsk.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok gå ut fra at de i alle fall kjente hverandre godt. Tror du ikke at presten eller hvem det nå var (en skolelærer kanskje?) gikk fra hus til hus og spurte dem ut, og de som ble forhørt og ansett som ferdige ble ført opp, og så gikk han til neste hus. Han gikk nok ikke lange omveier.

 

I Finnmark var der noe lignende på slutten av 1700-tallet. Der gikk også presten, eller en vel ansett lærer, fra hus til hus og spurte ut personene om deres alder og kristendomskunnskaper. Et sted ser jeg at han har notert: "Jeg blev hos dem i 8 dager", så det var sikkert noe de 'så frem til'.

 

I disse manntalls- og sjeleregistrene kan man finne mange opplysninger, som eventuelt støtter kirkebøkene. Der var det slik at man nå kan se hvem som var nærmeste naboer.

 

Det er riktig som du sier, det var presten som gikk rundt å "forhørte" familiene. De svenske husforhørene er en gullgruve, der er alt innført, særlig fint for oss ,er at utflyttinger er med. Hadde vi hatt det samme hadde mye vært enklere.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.