Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Gasmann


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg fortsetter her den gamle Gasmann-tråden, som opprinnelig ble startet av Ragnhild Brænd - først og fremst for å nevne et ekteskap jeg tidligere antakelig har oversett. Niels Egidius Gasmanns (1747-1811) og Karen Helene Brangstrups datter Maren Kirstine (f. 1788) ble (ifølge flere sekundærkilder) gift med cand. jur. og tollkasserer Henrich Jørgen Rasch (1779-1854). De skal ha hatt datteren Thora Rasch (f. 1814). Maren Kirstine må være død før revolusjonsåret 1848, for da giftet Henrik Jørgen Rasch seg med Frederikke Sophie Aall (1800-1881).

 

Om dette stemmer, er det interessant - for det kobler da en Gasmann-grein til mange av de kjente verks-/brukseierslektene med utspring i Grenlands-området (Løvenskiold, Aall, Borse, Josten, Schnell m.fl.).

 

Lenke til gammelt forum: Gasmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - ministerialboka for Porsgrunn viser at 21. desember ble det inngått ekteskap mellom den 70 år gamle "Ungkarl og Toldkasserer Henrik Jørgen Rasch og Enkemadm. Frederikke Sophie Ottesen f. Aall"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Thora ble døpt i Gjerpen 15. februar 1814 (født 13. desember 1813) med foreldre Henrik Rasch (?) og Maren Gasmann: Thora (se nederst, venstre side).

 

Dersom barnets far er Henrik Jørgen Rasch, er det to muligheter her: 1. Betegnelsen "ungkar" ved vielsen i 1849 må være feilskrift. 2. Thora må være født utenfor ekteskap (selv om det ikke er innført i kirkeboka).

 

Ifølge FS får ei Thora Rasch g.m. Georg Pettersen en rekke barn i perioden 1834-1859, døpt litt ulike steder i Telemark (den yngste sønnen, en "attpåklatt", i Sarpsborg): Maren Christiane (24/3 1834, Vrådal), Bernt Holm (22/5 1836, Vrådal), Mathilde Elisabeth (6/6 1838 i Kviteseid), Georg Henrik (19/7 1840 i Kviteseid), Harald (19/10 1842 i Skien), Olaf (31/3 1859 i Sarpsborg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Pettersen er prokurator ved alle dåpsinnførslene i Telemark. Ved dåpen 1859 i Sarpsborg er han magistrat. Thoras pikenavn er der ført som Resch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gard Strøms avskrifter av kirkebok for Gjerpen (www.gamlegjerpen.no):

 

Guttorm, 2/3-1844 i Skien, Prokurator Georg Pettersen og Thora fød Resch, boende paa Bratsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekundærkildepåstanden om at Maren Kirstine Gasmann var gift med tollkasserer og cand.jur. Henrik Jørgen Rasch, må antakelig bero på en sammenblanding av to jurister med nesten likelydende navn. Her fant jeg Maren Kirstines vielse i ministerialbok for Porsgrunn - dato 15. mai 1813: Min lenke (se nederst, høyre side).

 

"Efter Kongelig Bevilling af 1te Febr d. A. copuleret hieme i Huset Amtsfuldmægtig Hr. Henrich Resch og Jomfru Maren Kirstine Gasmann".

 

Henrik Jørgen Rasch og Henrik Resch er åpenbart to forskjellige personer, men hvem var sistnevnte? Uansett: Jeg fant i hvert fall en ektemann til Maren Kirstine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et innlegg av Torkil Lier i Grenlandslekts forum 13/12 2007 finner jeg følgende interessante avsnitt:

 

5agdA.HANNE CATHERINE BRUUN,f.24.aug.1818 i Ø.Porsgrunn, -død 1893.

Gift i Solum 11.jan.1846 med skipsfører HAGBART RESCH, f.1817 i Skien, død 1893; sønn av forvalter

på Fossum Verk Henrich Resch og hustru Maren Gasmann.

I ekteskapet 3 barn:

 

A.MARIE HENRIETTE RESCH, f.1.okt.1846 i Porsgrunn, -død 1925.

Gift i Porsgrunn 4.okt.1867 med skipsreder JØRGEN CHRISTIAN KNUDSEN, f.i Ø.Moland 1843,

død 1922; sønn av skipsreder Christen Knudsen (1813-1888) og hustru Guro Aadnesdatter (1808-1900).

I 1900 finner vi ekteparet bosatt på Frednesøen i Porsgrunn med 8 barn og 3 tjenestepiker.

 

Jeg vet ikke om jeg får til å lage lenke til innlegget, men jeg prøver: Min lenke

 

Her ser vi altså at Henrich Resch er presentert som forvalter ved Fossum verk, og da burde det være mulig å finne ut av hvem han var sønn til. Sønnedatteren til Henrich Resch og Maren Kirstine Gasmann ble altså gift med Jørgen Christian Knudsen - bror til statsminister Gunnar Knudsen, som vokste opp i nærheten av mitt hjemsted.

 

For enkelhets skyld stjeler jeg et avsnitt av Gard Strøms transkribsjoner av vielser i Porsgrunn (www.gamlegjerpen.no) som dokumenterer nærmere hvor Henrich Resch holdt til:

 

"23/5-1816

Pastor Niels Mathias Sparre, Sognepræst til Bindalen i Nordlandet, 31 Aar.

Jomfrue Christiane Elise Gassmann 26 Aar af vestre Porsg.

Forl: Grosserer Jens Gassmann og Resch Forvalter ved Jernmagazinet i Skien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I biografien til Georg Pettersen (1803-1879) står det at han ble gift 7.april 1833 i Bø, Telemarken, med Thora Resch, f.12.decbr. 1813 i Gjerpen og død 18.juni 1894 paa Kongsberg, datter av amtsfuldmægtig Henrik Resch og Maren Gasmann. Deres svigersønn var overretssakfører Julius Marinius Jensen paa Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I biografien til Georg Pettersen (1803-1879) står det at han ble gift 7.april 1833 i Bø, Telemarken, med Thora Resch, f.12.decbr. 1813 i Gjerpen og død 18.juni 1894 paa Kongsberg, datter av amtsfuldmægtig Henrik Resch og Maren Gasmann. Deres svigersønn var overretssakfører Julius Marinius Jensen paa Hamar.

 

Takk skal du ha. Jeg ser av ministerialboka for Skien at "Mad. Maren Kirstine Gasmann", gift med "H. Forvalter H. Resch", døde 21/5 1821, 32 1/2 år gammel. Et knapt år senere (18/2 1822) døde "H. Michael Henrich Resch", 42 år gammel. Han er da kalt "Forvalter hos StatsRaad L. S. Løvenskiold".

 

Jeg kan ellers legge til at den Christiane Elise Gassmann som giftet seg 1816 med sogneprest Niels Mathias Sparre (se innlegg 7), var Maren Kirstines søster. Hun kalles for øvrig ved dåpen 25/3 1790 Christiane Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka Fossum Verk gjennem 400 år (Oslo, 1939) finner vi et lite kapittel om verkets magasin i Skien på s. 124-125. Der er, pussig nok ikke Henrik Resch nevnt i oversikten over forvaltere - som i sin helhet lyder slik:

 

"Ved Fossum Jernverks magasin i Skien var fra 1780-årene til 1801 F. C. Bärnholt forvalter og derefter inntil slutten av 1830-årene Jynge senior og junior, fra 1839 til 1867 J. Bøyson".

 

Henrik Resch må åpenbart ha falt ut av denne oversikten. Ut fra det vi nå vet om ham, satt han i denne stillingen i 1816 og ved sin død i 1822. Da han giftet seg i 1813, er han imidlertid kalt "Amtsforvalter". Kanskje har han "sneket seg inn" hos Løvenskiold mellom Jynge senior og Jynge junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei

 

Kom tilfeldigvis over denne tråden.

Du har kanskje alt funnet ut hvem Henrik Resch, gift med Maren Gasmann er?

 

Jeg har en Henrik Michael Resch gift med nevnte Maren Gasmann i min file.

( desverre uten ref. for at det var han som giftet seg med Maren Gasmann)

 

Henrik Michael Resch er konfirmert i Molde i 1790, 16 år gml. ( dersom han er født i Molde ca 1774 finnes det ikke kirkebøker som dekker denne perioden.)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-118

 

Hans foreldre var:

Christian Resch, født ca 1734 og død i Molde i mai 1804.(gravlagt 8 mai)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-118

 

gift med: Bolette Stephenson født ca 1750 død 1 sep 1809 i Molde. Gravlagt 7 sep 1809

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-40

 

Klippet følgende fra "Molde Folk".

Rigstidende Tillæg no 69, 26.08.1816 : Henrich Michael Resch reiste 1800 med Grev Moltke til Kristiansand, senere Kristiania uden senere at lade høre fra sig.

 

Dersom dette er rette Henrik Resch har jeg mer data om moren, ingenting om faren Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.