Gå til innhold
Arkivverket

M&R, Sunndal, gravlagt i 1909


Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Noen med tilgang til gravlagte i Sunndal 1909, som kan sjekke en dødsdato for meg?

 

Det dreier seg om en mann ved navn Arne Syversen Skreden, født 11.03.1847 i Sel, Vågå Pg, og ifølge ministerialbok for Sel død i Sunndal den 26.02.1909.

 

Jeg vil gjerne vite hva som evnt. står i tilknytning til dette dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei Aud

 

Vet ikke helt hva du mener,men i den boken du henviser til så står det at han døde av mavekreft.

 

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for interessen!

 

Til denne mannen er det knyttet en ganske tragisk historie; det blir sagt at han rett og slett ble kastet ut fra sitt hjem her i Sel av kona som hadde innledet et forhold til en lærer som hun vasket tøy for, - og tydeligvis bød på andre tjenester også.

 

Det blir videre sagt at Arne fikk "nerveproblemer" og ble tvangsinnlagt på et sinnssykehus, sannsynligvis Rotvoll, og at han rømte derfra etter en tid og bare streifet omkring resten av levetida.

 

Jeg er interessert i å vite hvor Arne bodde da han døde, hvilken kirkegård han ble gravlagt på (det er vel 4 i Sunndal pg?), og håper også at det kan stå noe under anmerkninger i den lokale kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud

Dette hørtes tragisk ut,men jeg skal prøve å bistå,lover ingen ting.Du kan sende forespørsmål til:spør Statsarkivet i Trondheim de er greie med å hjelpe til.I Sunndal er det følgende:Romfo(oppe Sunndalen)Hov(Sunndalsøra)og Øksendal(Ca 2 mil utenfor Sunndalsøra,veien mot Molde og Rotvoll)

 

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Etter tipset fra deg om å kontakte statsarkivet i Trondheim, fant jeg ut at jeg kunne prøve det lokale menighetskontoret i Sunndal først. Som tenkt, så gjort, og jeg har allerede fått et hyggelig svar tilbake:

 

I den lokale kirkeboka står det at Arne bodde på Fladvad ved dødsfallet, og ble gravlagt 06.03.1909 fra Romfo kirke. Dødsårsaken er også der opplyst å være "mavekræft". Ellers ingen anmerkninger.

 

Det virker som du er lokalkjent i området? Kanskje du har noen kommentarer til bostedet Fladvad? (Kikket på denne gården i 1910-tellinga, og det er ikke mindre enn 21 personer oppført der, bl.a. to gårdeiersker, to gårdbrukere m/fam og føderådsfolk + diverse tjenestefolk, ei telefonistinde og en fattigunderstøttet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud

Jeg er født i Stangvik i Møre og Romsdal i 1944,vokste opp på Sunndalsøra,flagget ut derfra i 1965.Gården Flatvad ligger langs riksvei 70 mellom Grøa og Gjøra(små tettsteder)på veien mot Oppdal.Kjenner ikke noen der siden jeg vokste opp i sentrum(nesten) av Sunndalsøra.Det var jo hyggelig at du fikk noe info om Arne.Navnet Skrede kjenner jeg derfra,men er det av samme slekten tro,fikk Arne barn der kanskje,det kan jo ha skjedd?Romfo kirke ligger mellom Grøa og Gjøra hvis jeg ikke husker feil,kirke med 8 kantet tak og vegger,like ved lakselven Driva.Bruk Kvasir sitt kart på Romfo,Sunndal,og zoom inn på flyfoto så ser du hvor fint kirken ligger.Mange fine fiskeplasser der.Det er vel nesten umulig å få ut opplysninger som gjelder sykehistorie?Noen har jo etternavnet Flatvad i distriktet der,kanskje de kjenner noen av de eldre som har hørt om Arne,kanskje værd et forsøk å prøve seg?Jeg skal tenke litt,tror jeg var Konfirmert sammen med noen i 1958 i Hov kirke.Hvilket tidsrom var han i området?Spennende?

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant innspill! Å studere kart gir næring til fantasien når faktaopplysningene er for få!

 

Etternavnet Skreden hadde nok Arne med seg fra hjemstedet i Sel, der han bodde med kona og fire hjemmeværende barn i 1900, lokalt omtalt som Skriu. Dette var en skarve boplass uten jord, slik at Arne måtte livnære seg som smed og steinarbeider for å brødfø familien. (I tillegg hadde altså kona klesvasken for denne læreren.)

 

Ved dødsfallet er Arne oppført som skomaker, noe han sikkert hadde lært av sin far som hadde dette yrket. Jeg forestiller meg at da Arne rømte fra Rotvoll (eller ble erklært frisk nok til å bli utskrevet på vanlig måte), så begynte han å vandre sørover, og fikk kost og losji på gårdene underveis mot å reparere sko. Tanken var kanskje å vende hjem til Sel, men at noe gjorde at han heller svingte vestover da han kom til Oppdal.

 

Historien er blitt meg fortalt av et oldebarn av Arne her i Sel, som også spurte om jeg kunne klare å finne opplysninger som evnt. bekrefter historien. Oldebarnet er dessuten i besittelse av et brev stilet til Arnes datter, dvs oldebarnets bestemor. Brevet er datert 12. januar 1908 og undertegnet av "Skomager A Syversen Haarsta. Tiller Heimdal. Trondhjem". Jeg kjenner ikke innholdet i brevet, men dette forteller i hvert fall at Arne må ha forflyttet seg fra Tiller til Flatvad en gang mellom januar 1908 og februar 1909, og kan ikke ha bodd på Flatvad mer enn maks ett år, noe som igjen tilsier at sjansen nok er ganske liten for at noen rundt Flatvad i dag har hørt om denne mannen. Hvis det virkelig er slik at han rømte fra Rotvoll, så vil jeg også tro at han gjorde minst mulig vesen av seg, dels fordi han ønsket å være anonym, og dels kanskje også fordi han fortsatt slet med den psykiske helsa.

 

Men igjen satte du meg på noe; jeg skal sannelig undersøke nærmere om det er oppbevart arkiver/sykejournaler fra Rotvoll på denne tiden. Arne sitt opphold der må ha vært mellom 1900 og 1908, altså over 100 år siden, og da regner jeg med at evnt. journaler er frigitt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivet etter Rotvoll sykehus finnes hos Statsarkivet i Trondheim: http://www.arkivverket.no/trondheim/kilder/arkivbestand/offentlige/sykehus.html

De skriver at: "Du kan få opplysninger fra vårt arkivmateriale gjennom personlig besøk på vår lesesal eller gjennom å skrive til oss. [...] Send gjerne en e-post til: statsarkivet.trondheim@arkivverket.no "

 

Les mer om publikumstjenester her: http://www.arkivverket.no/trondheim/publikum.html

Statsarkivet i Trondheim holder til i Kulturbunkeren Dora

På en diskusjonsside for slektsforskere på internett skriver en person at han har brukt disse arkivene etter Rotvoll, og at de inneholder informasjon om hvem som har vært behandlet, når de har vært på Rotvoll og om tvangsbehandling. Pasientjournalene er derimot ikke tilgjengelige, så info om enkeltpersoner sykdomsforløp er det ikke sikkert at du finner.

 

Hei Aud

Her er en link til Arkivverket som du kan sende spørsmål til.Ta en titt innom her for å se hva du finner ut.Se på http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=26289

 

Lykke til så lenge

 

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud

 

Beklager at jeg skrev at Rotvold var på veien til Molde,det er Oppdøl Asyl/Sykehus heter det visst.Rotvold er i Trondheim.

 

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tenkte jeg ikke over engang!

 

Hadde selv ei oldemor som ble innlagt på Rotvoll etter å ha gått inn i en dyp depresjon som følge av at oldefar omkom i ei ulykke med hest og slede. Jeg visste etter å ha lest i min bestefars papirer angående dette, ganske nøyaktig hvor Rotvoll ligger (han og oldemor tok toget til Trondheim), men det er vel flere veier som fører dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.