Gå til innhold
Arkivverket

Hva med de andre Statsarkivene?


Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Statsarkivet i Bergen er eneste Statsarkivet som ligger her med eget forum. Mange sokner til andre Statsarkiver. For brukerne hadde det vært en fordel om alle Statsarkivene var tilgjengelig her på lik linje. Hvorfor bare Statsarkivet i Bergen? Er ikke de andre Statsarkivene interessert, eller hva er grunnen til at de ikke er her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet i Bergen er eneste Statsarkivet som ligger her med eget forum. Mange sokner til andre Statsarkiver. For brukerne hadde det vært en fordel om alle Statsarkivene var tilgjengelig her på lik linje. Hvorfor bare Statsarkivet i Bergen? Er ikke de andre Statsarkivene interessert, eller hva er grunnen til at de ikke er her?

 

Inntil nå har det kun vært Statsarkivet i Bergen som har hatt en etablert svar-tjeneste, derfor var det enkelt å videreføre dette. Andre statsarkiv må etablere rutiner for håndtering av en slik tjeneste før de kan komme med og det tar kanskje litt tid. Vi håper selvsagt at alle statsarkivene kommer med etterhvert, men det de som må ta beslutningen. Muligheten har de nå ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allereie i den tida eg tassa rundt på Statsarkivet i Bergen i 1978 var dei i full gang med å legge ting på data. Takka vere framsynte eldsjeler der (eg skal ikkje nemne namn, for då berre overser eg nokon), folk som hadde forstått at data er framtida, kom Bergen i gang med dette på ein framifrå måte, lenge før dei andre arkiva, og utan SA Bergen hadde det vel knapt vore noko Digitalarkiv i dag - ! Så kan ein berre spekulere på kvifor dei andre ikkje har kome etter, eg veit det ikkje, men uansett: Ei STOR takk til dei framsynte i Bergen som unnfanga, bar fram, sto fadder og oppdrog barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Statsarkivet i Trondheim har vi hatt den ordningen at undertegnede har fulgt med i de forskjellige fora (untatt Brukerforum) og gitt svar der spørsmålet har dreid seg om vårt område. Det statsarkivet som har fått flest spørsmål har helt klart vært Statsarkivet i Bergen og det kan hende at det derfor er riktig med et eget forum. Men det kunne kanskje like gjerne vært et felles forum for spørsmål til statsarkivene (og eventuelt Riksarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel være enklere for de som skall svare att det er ett forum å overvåke og att alt som kommer der er "til meg". For oss skall spørre så vet vi att om vi skriver vårt spørsmål på riktig sted, så er det noen som leser det og har ansvar for å svare. Jeg ser fram imot att alle Statsarkivene kommer på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men når det står "Statsarkivet i Bergen" som tittel, så er det vel ikke mange som skriver spørsmål til noen av de andre statsarkivene der?

 

Nå skriver Finn Karlsen, FAT att de har en etablert rutine for å svare på det gamle arkivforumet, burde det ikke være naturlig å se til att spørsmål til FAT har ett sted å postes også i dette nye forumet? Så får en håpe att de andre kommer etter ;)

 

Eller kanskje gjøre ett felles for alle andre til de våkner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men når det står "Statsarkivet i Bergen" som tittel, så er det vel ikke mange som skriver spørsmål til noen av de andre statsarkivene der?

 

Nå skriver Finn Karlsen, FAT att de har en etablert rutine for å svare på det gamle arkivforumet, burde det ikke være naturlig å se til att spørsmål til FAT har ett sted å postes også i dette nye forumet? Så får en håpe att de andre kommer etter ;)

 

Det er heller ikke meningen at en skal skrive inn spørsmål til andre statsarkiv i SAB sine fora heller.

 

Vi syns det er supert at Finn Karlsen vil fortsette sin svar-tjeneste for SAT og har derfor en dialog på gang med ham om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min problemstilling er som følger:

 

Uten å skille ut de enkelte fylker kan Statsarkivene vanskelig følge med på "sine" fylker.

 

Gjelder også for å kunne følge med på fylker man er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva som er problemet her.

 

Det er da ikke veldig vanskelig å sende forespørsler Riksarkivet/statsarkivene via andre kanaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva som er problemet her.

 

Det er da ikke veldig vanskelig å sende forespørsler Riksarkivet/statsarkivene via andre kanaler?

 

Nei, noe problem er det vel ikke. Det har kanskje noe med tilgjengelighet å gjøre. Kanskje er det naivt å tenke at Statsarkivene burde være interessert i "nærkontakt" med brukerne. For alt jeg vet dreier det seg om prioriteringer og bruk av ressurser som gjør at de ikke finner det gjennomførbart. Man kan kanskje snu spørsmålet - hva er problemet med å være tilgjengelig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bieffekt av å benytte et forum er at andre ser eksempler på hva man kan spørre om - og hva man kan få svar på, det vil øke antall forespørsler. Dessuten kan det jo tenkes at det er flere som er interessert i svaret, enten der og da eller ved å søke 5 år senere.

 

Hvis det blir like mange spørsmål og svar som det har vært til Statsarkivet i Bergen vil det være en fordel med et forum pr statsarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.