Gå til innhold
Arkivverket

Oslo og Kristiania


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Ofte kommer det opp spørsmål om navnene Oslo og Kristiania.

Her er en grov oversikt over den historiske utviklingen:

 

Oslo:

 

Ca år 1000: Oslo blir grunnlagt

Oslo brenner mange ganger

1624: Oslo brenner for 14. gang og fraflyttes (nesten helt). Oslo ligger et godt stykke fra den nye byen Christiania. Oslo tilhører nå Aker.

1878: Oslo kommer innenfor byens grenser og blir en ny bydel.

1925: Oslo blir fra 1. januar det nye navnet på hovedstaden (bydelen får da navnet Gamlebyen)

 

Kristiania:

 

1624: Christiania blir grunnlagt (og omfatter det som vi i dag kaller "kvadraturen")

1794: Byen utvides og omfatter fra nå av også området vest for den nåværende Storgata

1859: Byen utvides igjen og omfatter nå også det området der Slottet ligger, samt Bislett, Sankthanshaugen, Ila, Grünerløkka m.m.

1859: Aker kirke blir etter denne byutvidelsen liggende inne i byen og får navnet Gamle Aker kirke. Aker får isteden to nye kirker: Vestre Aker kirke i 1855 og Østre Aker kirke i 1861. (Byutvidelsen var tydeligvis planlagt i noen år.)

1877: Stortinget vedtar at byens navn skal skrives med K (Kristiania). (Det var ikke vedtak i Stortinget - se innlegg 5 nedenfor!)

1878: Ny byutvidelse som omfatter Oslo (Gamlebyen), Vålerenga, Kampen, Sagene, Bjølsen, Fagerborg, Majorstua, Frogner m.m.

1925: Kristiania skifter navn til Oslo (vedtak i Stortinget høsten 1924).

1946: Enda en liten (siste) byutvidelse som omfatter Etterstad (for å få bygget boligblokker til byens voksende befolkning)

1948: Oslo by og Aker kommune slås sammen til én kommune med navn Oslo. (Aker-navnet "blir historie", men det lever videre i navnene Vestre og Østre Aker, Aker sykehus. Akersgata, Akersbakken m.m.

 

Jeg håper dette kan være til litt hjelp når det skal letes i kirkebøker o.l. i de ulike periodene. Men bygrensen er ikke helt "vanntett" når det gjelder kirkelige handlinger, så det kan også være lurt å lete litt på tvers av grensene (denne siste kommentaren er tatt inn etter at innlegg 5 ble skrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne oversikten! Jeg har skrevet dette ut, for det kan vise seg å bli nyttig flere ganger også. Jeg er ikke selv noe kjent med forholdene i byen, så dette er veldig kjekt å få.

 

Jeg anbefaler andre også til å skrive ut dette ... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - takk for fin oversikt. (En kan trykke 'Abonnèr på dette emnet' også, så finner en det igjen på listen i Brukerprofilen.)

 

Legger til et par nyttige lenker.

 

Oversikt over hvilke adresser som sokner til hvilke kirker/menigheter i 1899 fra foreningen DIS:

http://oa.disnorge.no/samlagsafstemningen-i-kristiania-1899

 

Arkivverkets oversikt over soknehistorikk i Oslo:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe vedtak i 1877 i Stortinget om at byen skulle skrives Kristiania, men statlige organer begynte med denne formen dette året. Byens egne organer fortsatte imidlertid med formen Christiania helt til 1897 og fra da var Kristiania enerådende til 1.1.1925.

 

Dessuten, "bygrensene" er ingen 100% garanti for i hvilken kirkebok du finner tilhørende handlinger, du kan finne f.eks. begravelser i Opsloe (Oslo) i Christianias kirkebok, tilsvarende for Aker i Christiania. Og så har du folkene på Hovedtangen og Festningen og likeledes øyene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige reaksjoner på dette. Det er også flott med de oversiktene du har lagt til, Anne-Lise. Jeg takker også Geir for korreksjonen vedrørende Kristiania med K fra 1877/1897. Det er sikkert helt riktig det du skriver, jeg var nok litt for rask med å vise til et "vedtak" i Stortinget (her var jeg altså feil orientert) - og det er også fint med de tilføyelsene du ellers kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - takk for fin oversikt. (En kan trykke 'Abonnèr på dette emnet' også, så finner en det igjen på listen i Brukerprofilen.)

 

Legger til et par nyttige lenker.

 

Oversikt over hvilke adresser som sokner til hvilke kirker/menigheter i 1899 fra foreningen DIS:

http://oa.disnorge.no/samlagsafstemningen-i-kristiania-1899

 

Arkivverkets oversikt over soknehistorikk i Oslo:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Takk for dette innspillet Anne-Lise! Jeg trykket på abonner, og da kom alt jeg har skrevet inn i 'innboksen' min her på forumet. Det ble i meste laget ... :(

 

Forresten har jeg en svart skogskatt, som er til forveksling lik din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tilsvarer 'Korga mi' i det gamle forumet finner vi i 'Kontrollpanel / Forum / Emner jeg abonnerer på' i dette forumet. De synes selv om du har sluttet å abonnere på emnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tilsvarer 'Korga mi' i det gamle forumet finner vi i 'Kontrollpanel / Forum / Emner jeg abonnerer på' i dette forumet. De synes selv om du har sluttet å abonnere på emnet. :)

Takk, Anne-Lise ... igjen! Noen må ha det inn med teskjeer, men du verden så greit det var. Der ligger det i ensom majestet ... foreløpig. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.