Gå til innhold
Arkivverket

Datter drept av ulv


rolfjerp@hotmail.com
 Del

Recommended Posts

Jeg har lest et sted at Daniel Halvorsen hadde en datter som ble drept av ulv da hun skulle hente vann i brønnen. Det står ikke noe i Grueboka (s.502) som kan underbygge dette, så det er vel oppdiktet. Kan noen si hvor jeg leste dette? Og kan noen si når sist kjente ulvedrap av menneske fant sted i Norge og/eller Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er det siste, dokumenterte dødsfallet forårsaket av en ulv i Norge - se midt i kolonne 1 på pag.279 her Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 2 (1759-1814), Døde og begravede 1799-1801, side 278-279 : Den 7 år gamle Anne Monsdatter ble "ihielreved af en graabeen ulv"" ved årsskiftet 1800/1801 i Sørum på Nedre Romerike. (Jeg er ikke sikker på plass-/gårdsnavnet etter navnet hennes - jeg tror det står "under [...?] Braatten".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Tore. Jeg finner ingen Mons i Sørum ved ft.1800 og greier ikke å lese stedsnavnet, men tror også det angår Braaten.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 2 (1759-1814), Døde og begravede 1799-1801, side 278-279.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7607&idx_id=7607&uid=ny&idx_side=-143

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101020236.jpg

 

"Er bjørn og ulv farlig for mennesker? I utallige debatter har naturvernorganisasjoner og sentrale fagmiljøer hevdet at så ikke er tilfelle. Lokalhistoriker Astor Furseth har i over 10 år arbeidet med dette spørsmålet. Han har gått gjennom et omfattende kildemateriale helt tilbake til 1600-tallet. Resultatet av granskingen synes ikke å stemme med rådende oppfatninger om rovdyrenes ufarlighet. I boka kan du lese om ca. 250 historier der folk er blitt drept eller hardt skadet i møte med bjørn eller ulv. I 63 tilfeller kan det dokumenteres eller sannsynliggjøres at mennesker er blitt drept."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Din lenke i innlegg 3 er akkurat den samme som min lenke i innlegg 2...)

 

På det svenske Anbytarforum har det vært en debatt med titelen "Dödade av varg eller troll?".

 

I ett av innleggene kan man lese følgende:

 

I en insändare i DN 6/2 1997, av Börje Östberg i Falun, står att senaste gången en varg dödat en människa i Sverige var den 18 mars 1821. Offret var 6-årige Anders, son till Olof Ersson och Lisa Clasdotter i Vatebo i By socken i Dalarna. I dödboken står: "Ihjälrifwen av en warg under det modren war i kyrkan. Fadren hemma och hann med nöd slita barnet sönderrifwet ur wargens mun som bortsprungit med barnet och kastat det öfwer 4 gärdsgårdar." (Jag har kollat dödnotisen och vill minnas att det står just så.)

 

Vargen hade tidigare under vintern dödat åtta barn i gränsområdena mellan Dalarna och Gästrikland: Dragebo i Årsunda socken, Jämtbo i Garpenberg, Kräbäck i Österfärnebo, Horndal i By, Olofsborg i Hedesunda, Bastmora och Stjärnsund i Husby samt Ysjön i Årsunda. Den vargen var "sannolikt identisk med en varg som 1817 såsom unge hade tagits om hand på Gysinge herrgård". Allt enligt insändaren.

 

Och i Aftonbladet 23/3 och 20/4 1997 skriver Jan Danielsson om Gysingevargen, som sköts den 20 april antingen 1821 eller 1822 (ett av årtalen har blivit fel i tryck), i Årsunda. Den hade då dödat sex barn och en vuxen människa. Tre barn i Dalarna hade samtidigt dödats av en annan varg. Båda dessa vargar var uppvuxna i fångenskap på olika bruk men tycks ha släppts ut.

 

 

I et annet innlegg i samme tråd refereres det til Ovansjö sockens husförhörslängd AI:7a der presten skrev følgende:

 

"Man har varit af den tanken, att vargar aldrig ätit Människjor; men år 1821 ifrån Nyårstiden till nedanstående dato, har man en bedröflig ärfarenhet häraf. I Årsunda och Östra Färnebo jämte flera socknar i V: Bergslagen hafva ganska många blefvit illa blesserade och även flere uppätne. På förstnämnda stället blef ett Barn i Nyårstiden uppätit, och i går begrafdes benranglet efter en 19 års gl. flicka. Magister Färner i Årsunda har nu idag varit hos undertecknad och beskrifvit denna och flere sorgsliga händelser. Ovansjö Com. Gård d. 19. Martii. L. Backmark."

 

 

Se også artikkelen om denne "Gysingevargen" på det svenske Wikipedia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Denne helgen fant en tragisk hendelse sted i Kolmården Djurpark sør for Stockholm; en kvinnelig dyrepasser ble angrepet og drept av flere ulver inne i ulveinnhegningen - se Kolmårdens hjemmeside her - http://www.kolmarden.com/Attraktioner-och-djur/Live/Kolmarden-i-sorg/.

 

I en nyhetssending igår ble det sagt at dette var det første dokumenterte tilfellet siden 1881 av at mennesker er blitt drept av ulv, men om dette gjaldt for Sverige eller hele Skandinavia, oppfattet jeg ikke - kanskje var det en feillesning for 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rapporten "Frykten for ulv" (NINA - Norsk institutt for naturforskning, oppdragmelding 722 - se her: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/722.pdf), kan vi på side 34 og 35 lese om angrep av ulv på mennesker i Sverige, Finland og Norge.

 

For Norges del nevnes angrepet i Sørum i 1800 som jeg nevner i innlegg 2 i denne tråden.

 

Fra Sverige nevnes "Gysinge-episoden" i 1821 som jeg nevner i innlegg 4. I tillegg nevnes angrep i 1727 og 1728 (begge i Boda, Värmland, antagelig av én og samme ulv), i 1731 (Steneby, Dalsland) og i 1763 (Hova, Västergötland).

 

I Finland (inkludert den del av Karelen som idag ligger i Russland) har det vært enda flere tilfeller, og det er her vi finner ulvedrapet i 1881:

- 1831/1832: 8 barn og én voksen kvinne drept i Kaukola i dagens russiske Karelia, antagelig av én og samme ulv.

- 1836: 3 barn drept i Kemiö, sørvest i Finland.

- Fra 1839 til 1850: 20 barn og én voksen drept i Kivennapa i dagens russiske Karelia, alle antagelig av den samme ulven.

- 1877: 9 barn drept i Tampere (Tammerfors).

- Fra 1879 til 1882: Tilsammen 35 barn fordelt på 11 prestegjeld i området rundt Turku (Åbo).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Dette er et utklipp fra dödboken for Boda socken i Värmland fra tiden rundt årsskiftet 1727/1728.

(Boda lå i dagens Kil kommune, nord for Karlstad, øst for Arvika.)

 

Jeg er ikke lokalkjent og er derfor usikker på det første stedsnavnet, men i den øverste innførselen leser jeg

den 17 December Jon Swenson [...?] ihiälrefven af en ulf och mest opätin 4 1/2 gamel

 

I den neste innførselen står det

d. 6 January Jon Erson i Smedzrud, ihiälrefven af en  glubisk ulf, 9 åhr är [..?] begrafn

Dødbok Boda.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å bruk ditt fulle navn da det er regelen .

 

Mennesker er mye farligere enn rovdyrene, men det er ikke snakk om å utrydde dem.

Hvor mange mennesker har blitt drept av mennesker bare siden 2000?

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Vær så snill å bruk ditt fulle navn da det er regelen .

 

Mennesker er mye farligere enn rovdyrene, men det er ikke snakk om å utrydde dem.

Hvor mange mennesker har blitt drept av mennesker bare siden 2000?

 

 

 

https://www.aftenposten.no/personalia/i/5lR4e/Nekrolog-Rolf-Einar-Jerpseth

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fra en supplikk i 1684, ikke det nyeste men allikevel:

 

-867-

Thore Torgersdaatter

Syrbye som Sider Enche med

mange Smaa børn og hen-

des Mand er Jhiel Bet

af en wild Graabeen

 

Hele Norge fylke, Annen kilde nr. 1 (1683-1684), Protokollside, Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sn20090605030775

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2018 den 12.49, Berit Knudsen skrev:

Mennesker er mye farligere enn rovdyrene, men det er ikke snakk om å utrydde dem.

Hvor mange mennesker har blitt drept av mennesker bare siden 2000?

 

 

Dette har vel ikkje så mykje med temaet å gjere. Spørsmålet var om det finst dokumenterbare tilfelle der ulv har gått til åtak på menneske, ikkje om ein er for eller imot ulv i norsk natur.

 

Det er forresten interessant at det i nokre av tilfella ser ut til å vere einskildindivid som har spesialisert seg på dette, og at nokre av ulvane skal ha vore oppvaksne i fangenskap (og dermed antagelegvis ikkje har vore redde for menneske).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.