Gå til innhold
Arkivverket

Kan man legge et emne inn på fylke som tidligere?


Bjørn  Angeland
 Del

Recommended Posts

Dette med å legge nye innlegg inn i fylke, land, program, etc kategorier er også noe jeg savner - spesielt når det kommer til å lete etter gamle innlegg.

 

En annen webside som bruker den samme programvaren, http://dna-forums.org/, har løst et lignende problem på en enkel måte med å organisere framsiden i Grupper og Undergrupper. Feks så kan "Brukernes eget forum" ha undergrupper for hvert fylke, Ukjent sted, Skandinavia, USA, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIS har jo delt opp landet og også flere andre grupper, men har tidligere "fått på pelsen" på gamle digitalarkivet for den måten å legge opp det hele.

 

Det påstås att man kan søke bedre i den nye løsningen. Det jeg kan søke på er Emnetittel og innehold, men ikke undertittel . Se mitt innlegg i Testforum "Fylke test". Fylke og navn får man da legge i Hovedtittel eller som en første rad i teksten. Synd, det hadde jo gjort det "penere" med dette i undertittel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også forundret over at det ikke er lagt opp til en fylkesvis inndeling. Dette kommer fort til å bli fryktelig uoversiktlig, og jeg kan ikke se at det er til fordel for noen å måtte gå inn på hvert eneste tema for å se om det kan handle om noe i nærområdet.

 

«Brukernes eget forum» burde absolutt hatt en undergruppe for hvert fylke, eller i det minste en for hvert av Statsarkivenes dekningsområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge for innlegg. Er enig med Nils om at det ikke bør bli for omstendelig. Kanskje lurt som du sier å skrive Fylke og navn først i meldingen dersom det bør sortere under et fylke.

Ellers så tror jeg dette her blir bra. Øvelse gjør mester og veien blir kanskje til etterhvert som en går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det hadde uansett ikke fungert uten at man ble TVUNGET til å legge et nytt tema inn under et fylke, og det hadde blitt feil det og.

Opptellingen jeg gjorde en gang på gamle BF var at over halvparten av temaene lå under "generelt", og det synes jeg var helt naturlig da mange av temaene kanskje strekker seg over mange fylker, og i noen tilfeller flere land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av styrkene ved den fylkesvise inndelingen var at innlegg ble liggende synlig lenger enn på den generelle siden. Det betød at ønsker om tilbakemeldinger hadde større mulighet til å nå fram til de som kunne dele kunnskap med andre.

Spent på hvorledes det vil fungere i nytt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde uansett ikke fungert uten at man ble TVUNGET til å legge et nytt tema inn under et fylke, og det hadde blitt feil det og.

 

Nei, man skal selvsagt passe seg for å lage et for stivbeint system. Men jeg ser ikke noe til hinder for å la «Brukernes eget forum» være åpen for innlegg av generell eller uplasserbar type, og så i tillegg ha en undergruppe for etterlysninger etc. for hvert fylke.

 

Nå har vi jo fått eget forum for tyding av scannet materiale. Det synes jeg er fint, og i den grad det ikke kreves spesiell lokalkunnskap er det heller ikke noe poeng i å dele opp denne i geografiske områder.

 

Opptellingen jeg gjorde en gang på gamle BF var at over halvparten av temaene lå under "generelt", og det synes jeg var helt naturlig da mange av temaene kanskje strekker seg over mange fylker, og i noen tilfeller flere land.

 

Mye av grunnen til at så mange temaer havnet under «generelt» på det gamle forumet var nok at det var veldig lett å overse/glemme å merke med fylke. Jeg vet at jeg selv gjorde den tabben mange ganger, og det var jo umulig å gå tilbake og rette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Svein Davidsen i at det ville være en stor fordel om forumet her kunne organiseres i undergrupper/kategorier slik det gjøres på DNA Forums. Der er det svært lett å finne fram til det man er interessert i.

 

De anvender (frivillige) moderatorer til å rydde i innlegg og flytte til korrekt kategori - og det fins flere "åpne" kategorier for innlegg som ikke passer bare innen én (f eks flere fylker som Wangensteen påpeker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg saknar også oppdeling i fylke. Når eg hadde det travelt, eller hadde vore borte ei tid, sjekka eg alltid innlegga under Hordaland først. Og så berre kikka eg fort nedover sidene for å sjå om der låg noko anna interessant. Eg gjekk jo då glipp av alle innlegg med overskrift av typen "bestemor" eller "slekt".

 

Eg prøvde å søkja på m.a. Hordaland i går, men fekk 0 treff på alle forsøk.sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte savner jeg også fylkesinndelingen. Samtidig opplevde jeg på det gamle forumet at det var veldig mange som ikke brydde seg med å legge innlegget til riktig fylke. Dermed havnet det meste under diverse uansett. Og da er vi egentlig like langt, mener jeg.

 

Kanskje mange tenkte at de gjerne tar imot hjelp av flere, ikke bare dem som «følger» et bestemt fylke. Så hvis vi i stedet kunne «tagge» postene på et vis, slik at de er søkbare etter fylke, men at de likevel var opplistet som vanlig i fellesforumrommet? Eller i alle fall hadde det vært fint om alle kunne «merket» temaet sitt, enten hovedtema eller undertemaet med aktuelle fylker, kommuner etc.

 

Uansett er jeg svært godt fornøyd med «Vis nytt innhold»-funksjonen. Den gjør alt mye mer oversiktlig, synes jeg. Og kan godt «ofre» fylkene, hvis det er det om å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen sterke meninger om dette, men registrerte bare at denne funksjonen er vekk.

Fordelen med den er som det er påpekt ovenfor av innlegg at man kan søke opp på fylke.

Videre at innlegget ble stående lenger slik at muligheter for hjelp ble større.

Det var sikkert andre fordeler også.

Uansett synes jeg vi får prøve ut dette nye, som jeg synes er bra, og så får vi se hva som kan komme ut av det.

Takk til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid fordeler og ulemper med alt. Og det tar tid til å vende seg til noe nytt, men jeg har tro på at det vil bli bra.

 

Jeg er en av de som ikke benyttet meg av fylkesinndelingen i det gamle forumet, selv om jeg selv prøvde å legge inn mine innlegg fylkesvis, hvis det gikk. Grunnen er at jeg har mange geografiske områder å følge med på, og at veldig mange av innleggene lå jo under «generelt» likevel.

 

Jeg bruker også DIS-Norges Slektsforum , der er det jo delt inn etter fylker, slekter og mye mer. Kanskje litt i overkant - for man blir fort lei av å åpne de forskjellige mappene. En annen utfordring er at en del legger etterlysningen sin i f.eks 3 fylker fordi slekten berører disse. Da kan man fort få tre forskjellige debatter, hvor mange gjør samme jobben. Men det som er fint der - og som nå går an her - er å søke på navn: Slektsnavn, stedsnavn, fylkesnavn etc. Dvs søke på både overskrift og alt innhold! På den måten kan jeg lettere fange opp de debattene som inneholder de slektene/gårdene/områdene som interesserer meg.

 

Det som blir spennende nå, er å se hvor oversiktelig det blir, hvor mange nye innlegg som kommer hver dag - og om man klarer å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg registrerer at søkefunksjonen her ikke klarer å fange opp teksten i Undertittelen på temaet, men det tror jeg ganske sikkert lar seg ordne etterhvert.

 

Når det er gjort er det jo bare å skrive det vi vil i det feltet, gjerne også fylke og kommune og andre stikkord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at søkefunksjonen her ikke klarer å fange opp teksten i Undertittelen på temaet, men det tror jeg ganske sikkert lar seg ordne etterhvert.

 

Når det er gjort er det jo bare å skrive det vi vil i det feltet, gjerne også fylke og kommune og andre stikkord

 

Søkefunksjonen har en annen svakhet: Det er umulig å søke etter ord på færre enn fire bokstaver, altså kan man ikke søke etter DNA (!). :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove Wangensteen: Jeg registrerer at søkefunksjonen her ikke klarer å fange opp teksten i Undertittelen på temaet

 

Det oppdaget jeg også nå. Det er dumt, fordi dette er jo en viktig del av informasjonen. Hvis man gjentar det som står på undertittelen i selve innlegget blir det søkbart, men det er det vel mange som ikke kommer til å gjøre. Derfor håper jeg dette blir endret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss bruker nok tid på dette allerede. Under gammeldebatten tittet jeg først på Hedmark i og med at jeg sjøl er hedemarking. Av og til sjekket jeg Oppland. Jeg har meget ofte sjøl lagt inn spørsmål. Har ogaå sett det som viktig å hjelpe andre fra "mitt" område. Blir det for omfattende å følge med, så blir det også mange som ikke får svar på spørsmål og intensjonen med debatt blir det vel vanskeligere å følge opp? Håper ikke jeg blir nødt til å melde meg inn i nok en forening for å følge debatter innenfor "mitt" område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå skal man jo også være lokalkjent for å skjønne hvilken "THOR" jeg sitter og svarer nå. Hvorfor har du ikke med etternavnet ditt?:rolleyes:

 

For øvrig er det en diskusjon i gang i en annen tråd om dette med fylkesinndeling. I gamle debattforumet var det veldig få som la spørsmålet under fylke noe jeg har full forståelse for. Saken er jo den at man bare kunne velge et fylke, og som du også sier; folk flyttet også i gamle dager også over fylkesgrensen.

 

Nå har vi fått et søkbart forum, noe alle har etterlyst før, og det er også innkommet forslag om å kanskje bruke feltet "undertittel" til å skrive stedsangivelse.

 

Ingen jeg kjenner har fått i pose og sekk før, og vi kan vel heller ikke vente at noen skal få det nå heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte meg med fornavn Lars Ove da jeg leste din bekymring om personsikkerheten! :-) Men det er ikke krav om noe annet og jeg følger bare samfunnets trender. Færre og færre har etternavn (benytter etternavn). Hører du på viktige program i radioen og ønsker å komme i kontakt med dem som prater, så har de bare fornavn. Er du i sammenhenger hvor folk håndhilser, så har de jammen meg bare fornavn da også. Ringer det en selger så har han bare fornavn. Ringer du kommunen så har de bare fornavn. Ringer du oppatt og skal snakke med Berit, så får du til svar "Hvem av dem - vi har fire!"

 

De første 50 åra av mitt liv hadde jeg bare etternavn. Jeg har hatt oppdrag internasjonalt i meget "klassedelte" organisasjoner. Der brukte man fornavn nedover i systemet og etternavn oppover. Dette hatet jeg og brukte konsekvent fornavn. Det ble først oppfattet litt rart, men siden akseptert. Eller som en meget underordnet belgier sa til meg "Sir, the way you use christian names made us belive you were homosexual, but from the way you look at girls, we know you are not!

 

Her er det intet krav om etternavn. Jeg har ingen harde følelser, men prøver den nye trenden noen måneder før jeg evt revurderer.

 

Ellers kommer jeg neppe til å bruke dette forumet så mye. Det er foreløpig for ustrukturert! Så forvirringen blir neppe stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor: Jeg ser vi er sortert etter fornavn her i medlemslista også.

 

Når det gjelder fylke, hjelper det jo om man skriver fylkesnavn eller annen relevant informasjon i undertekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge underteksten ikke er søkbar, vil det inntil videre være naturlig å starte hovedteksten med Fylkesnavnet, dersom man ønsker at dette skal være søkbart.

 

Eks.: ØSTFOLD - Kan noen hjelpe meg å finne dåpen til NN i Glemmen i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hm, forsøker å søke opp tema for Møre og Romsdal, da får jeg feilmelding "ett av ordene inneholder mindre enn fire bokstaver eller .....".

 

Må innrømme at dette nye debattforum er mer uoversiktelig å finne frem i. Jeg skal legge inn et spørsmål om hjelp, men ville først søke opp om tema allerede var svart på. Akkurat nå føler jeg meg faktisk 'mindre begavet' som ikke kan forså systemet her. Kan heller ikke snevre inn søket etter veldig mange treff på et stikkord, eller har jeg ikke funnet ut, enda?

 

Er der en bruksanvisning jeg ikke har funnet. Har lest alt om Fylkesinndeling, men ser ut som få skriver inn fylke i Emnefeltet, forståelig nok.

 

mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med å bruke Møre eller Romsdal som søkeord så får du nok opp de emner der fylkesnavnet Møre og Romsdal er nevnt. Men det kan jo være mange emner fra fylket der fylkesnavnet ikke er med, da er en jo like langt.

 

Oppe i høgre hjørne under innlogget navn står det med små bokstaver hjelp. Med å trykke på dette får en opp bruksanvisning.

 

Men det utrolige og etter min mening skandaløse er at bruksanvisninga er på engelsk. Dette i det norske arkivverket som handler om vår norske arv. Nesten som en må klype seg i armen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det utrolige og etter min mening skandaløse er at bruksanvisninga er på engelsk. Dette i det norske arkivverket som handler om vår norske arv. Nesten som en må klype seg i armen :(

Litt utenom tema, men jeg er enig. Dette ble påpekt for en stund siden også. Vi får håpe at dette kan ordnes og at brukerne kan få hjelp både på norsk og engelsk. Ett stort steg for økt brukervennlighet er og ha støtte for flere språk - og da bør norsk og engelsk være ett minimumskrav. Jeg fant ikke igjen temaet der dette ble diskutert tidligere så jeg vet ikke om noe blir gjort; men jeg regner med det er på "to-do" listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.