Gå til innhold
Arkivverket

Dataproblem


Hans  Myhre
 Del

Recommended Posts

Ny laptop med Windows 7 premium. En får visst ikke kjøpt med noe annen operativsystm. Ønsker en noe annet enn widows eller win 7 professional må en kjøpe det i tillegg. Det burde ikke vært slik men windows styrer alt. Problemet er at jeg ikke kan kjøre dosprogrammet DD87 i Win7 home premium. Nå sies det at en kan kjøre win/ professional i WP-modus. Siden jeg med den gamle maskinene me XP pro. kan kjøre programmet skulle det vel gå hvis jeg oppgradere min win7 home premium til professional? Noen som kan hjelpe? En kan visst kjøre " virtuell maskin" og bruke BD87 men hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i et svar til deg tidligere kjører jeg BD87 i Win7 Home Premium ved hjelp av programmet DOsbox.

 

Jeg er ingen datamann, men for meg fungerte det ved først å legge mappa Bd87 i "rota", eller sagt på en annen måte, som ei mappe under C:

 

Deretter laster du ned Dosbox og installerer den som et hvilket som helst annet program. Når du åpner programmet må du gjøre noe for å "få tak i" i BD87. Når jeg åpner DOsbox kommer opp - Z:\> . Hos deg vil det sannsynligvis være en annen bokstav, men det betyr ingenting.

 

Etter Z:\> skriver jeg - mount c c:\bd87 - og trykker enter. Da får jeg opp - Drive C is mounted as local directory c:\bd87\, og på linja under blinker - Z:\>, etter det skriver jeg C: og trykker enter.

Nå blir neste linje - C:\>, og etter det skriver jeg nå bd87 og trykker enter, og da åpner BD87 seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ser du har en slgs løsning. Hvis du må gjøre dette ( ikke laste ned det programmet , det gjøres jo bare en gang)hver gang du skal åpne BD87 så blir det litt krøkkete. Det burde da finnes en enklere løsning. Enten fjerne win7 home premium og installere xp eller å få kjørt win7 professional i xp-modus. Noen som vet om det vil funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg nevner må skrives inn hver gang. Men når en kan det tar det 10 sekunder, og mer travelt har du det vel ikke? :-) Nå brukes du istedet dager (måneder?) på å finne ut hvordan du skal løse det. I den sammenhengen blir 10 sekunder for ingenting å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet ned programmet, installerte det, la inn bd87 i rota og fulgte oppskriften. Bd87 startet, fan ønsket fil prøvde søk, 6 skrev navn f10..ikke noe skjedde. Kom ikke videre. gammel dos ordre exit for å komme ut av det. Deretter funket ikke musa på maskinen.. nystart...brukte en ekstern mus for å bruke maskina...avinstallerte DOsprogrammet. Det hjalp ikke. Må heretter bruke ekstern mus. F....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.