Gå til innhold
Arkivverket

Torger Knudsen Fladset og Bereth Eriksdatter Berget


Jakob Bjørshol
 Del

Recommended Posts

Torger Knudsen Fladseth født 23 juni 1768 -, men når døde han

Bereth Eriksdatter Berget født 27 juni 1765- når døde hun. Jeg har funnet en Bereth Eriksdatter som ble gravlagt i Kvernes 30 april 1837 (død 4 nov 1836), men alderen stemmer ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torger Knudsen Fladseth født 23 juni 1768 -, men når døde han

Bereth Eriksdatter Berget født 27 juni 1765- når døde hun. Jeg har funnet en Bereth Eriksdatter som ble gravlagt i Kvernes 30 april 1837 (død 4 nov 1836), men alderen stemmer ikke helt.

 

 

 

 

Hei

Finner Torger og Beret på side 456 i Averøybok nr 4 (Larsstua, Hoel, Bådalen)

 

Der står det at han kjøpte garden i 1791, han hadde tjent på garden fra 1786. Beret døde i 1796, Torger gift igjen 1797.

Torger tok over hjemgarden på Fladset i 1803 og flyttet dit. Døde 19.3.1816

 

Mvh Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Borgny.

Jeg har ennå ikke funne fram i kirkebok, men det kommer nok.

Du kan kanskje hjelpe meg med en annen sak også:

Svend Knudsen Risholm var gift 3 ganger. Først Ane - d 1735, så Gjertrud d 1744 og til slutt Tørri (Tøri) som døde 4 måneder før han selv i 1769.

En av sønnene - Knud Svendsen ble født 1744 og jeg har fått opplyst at det var Tørri som var hans mor, noe jeg finner noe merkverdig i og med at Gjertrud døde i 1744. Kan det være Gjertrud som er hans mor ??

 

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsgreiner frå Fladset i et Averøyminne ??

 

 

Konfirmasjon til Knut Svendsen Risholmen midt på siden til høyre (1766), finner ikke dåp

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16095&idx_id=16095&uid=ny&idx_side=-121 .

 

Knut giftet seg 1771 med Else Jensdatter Løvøen som døde "uforløst på barnseng" i 1772

 

Knut gift 1773 med Gunnhild Olsdatter Hasseløy (De tre eldste barna deres dør i 1779)

(oppkalling gir heller ikke svar på hvem mor til Knut er, første datra oppkaldt etter forige kone, Else)

 

(Slektsgreina fra Fladset som står i Averøyminne fra 1970, tar for seg etterkommere til Torgers bror Ole f 1757)

 

Mvh Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da begynner det å rime bedre at Tøri Andersdatter er mor til Knud S. Jeg var i den villfarelse at han var født i 1744 og trodde at dersom Gjertrud var hans mor døde hun ifm fødsel. Nå er det nok riktig at han ble født sent på året 1745 og Tøri er mor hans.

Svend heftet ikke lenge ser det ut til.

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.