Gå til innhold
Arkivverket

Guri Sjursdatter til Quebec


Arne Jarlind
 Del

Recommended Posts

Guri Sjursdatter, f 08.10.1812 på Hovland, Årdal, Sogn & Fj. giftet seg 06.01.1836 med Jon Jørgensen, f. 23.07.1809 fra Lægreid i Årdal. Han dør den 14.07.1850.

Jeg har i lang tid lett etter når Guri døde. Har nå funnet henne i skipslister Bergen-Quebec 1865-73. Her reiser hun fra Bergen den 11.05.1870 i en alder av 56 år.

Er det noen som har erfaring med dette og kan hjelpe, er jeg meget takknemlig.

 

Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

From Ancestry.com

 

Name: Guri Sjurodatter Legrside

Gender: Female

Age: 56

Estimated Birth Year: abt 1814

Date of Arrival: 23 Jun 1870

Vessel: Gazelle

Search Ship Database: View the 'Gazelle' in the 'Passenger Ships and Images' database

Port of Arrival: Quebec, Quebec

Port of Departure: Bergen, Norway

 

Birth listed as Aardal, travelling to Montreal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig person du har funnet Leon, takk for det.

 

Finnes det tilgjengelige folketellinger fra Canada, evnt. andre databaser som kan gi

opplysninger om når Guri døde? Har ingen erfaring med søk i Canada.

Glad for alle innspill.

 

Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke hvem hun skulle til. Hun hadde flere barn, men jeg finner ingen av de hverken i emigrasjonslistene

eller i skipslistene.

Likeledes har jeg lett etter hennes søsken i disse listene, uten resultat.

 

Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon: Hvis du har tilgang til Ancestry.com for Canada, kan du se etter ankomsten i Quebec til Gertrud Legreid. Navnet er skrevet som Gerterid Legreide, kan dette være datteren som var født i 1846 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ancestry:

 

Gerterid Legreide (alder 25) kommmer til Quebec, Canada 27. mai 1872 Sammen med Peter Hansen Legreide (30),

Johanne Legreide (2 1/2) og Guri Legreide (1/7) De reiser fra Bergen og er alle født i Aardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange opplysninger; takk for hjelpen. Jeg hadde ikke Gjertrud blandt barna til Guri Sjursdatter. Jeg finner ikke Gjertruds dåpinnførsel i kirkeboken for Lærdal prestegjeld hvor de øvrige barna er døpt.

Imidlertid står det en opplysning i bygdeboken for Årdal at Gjertrud er født 1846.

 

Ved kontroll av kirkeboken Årdal Mini A3, finner jeg at Gjertrud gifter seg med Peder Hansen den 16.04.1868. Likeledes at denne familien reiser fra Bergen 25.04.1872 iflg. Skipslister Bergen-Quebec 1865-73. Det er således riktig at det er Guri Sjursdatter's svigersønn og datter m/barn som ankommer Quebec 27.05.1872. Men til hvem Guri Sjursdatter reiste til da hun reiste ut fra Bergen 11.05.1870 er fortsatt åpent.

 

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

No veit eg ikkje kvar Guri enda i Amerika, men ho hadde ei dotter Martha som reiste over i 1861 med mann og eit barn då er dei nemnd som familie #63. Ho var då gift 1858 med ein Tomas Nilsson Røti Ve.

 

For mange år sia lasta eg ned ein del utvandring frå Årdal/Lærdal, men dette finner eg ikkje igjen på nettet.

Åra 1861-1864 finner eg ikkje på Digitalarkivet.

 

Eg vil tru at det var denne dottera Guri reiste til.

 

Tomas Ve er fødde 2 okt 1831 og dotter Mari er fødde 4 mai 1859.

 

Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hello,

My great-grandfather was Jørgen Johnsen født 18.8.1849 In Aardal and his mother was Guri Sjursdatter Lægried født on Hovland farm.  My friend and I have been researching my family and we found her immigration on the Gazelle to Quebec.  We think that my great grandfather was also on this ship as a worker and he jumped ship.  This is a family story that he jumped ship.  Jørgen married in Blue River, Grant County Wisconsin 13.4.1873.  We found  Martha Nilsen in this area with her husband Tomas Nilsson Røti Ve and five kids.  We are currently working on finding Guri here and there are many that have died and are buried in the area with this name.

We also have quite a bit of information on Gjertrud.  

Are you related to our family?  We know that one brother Knud stayed in Norge and died in Bergen.

 

Tusen Takk,

Pamela Tharaldson

California, USA 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.