Gå til innhold
Arkivverket

Ladegårdsgaten i Bergen


Nipa
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

På leting etter noen slektininger i Bergen og har funnet i 1910-tellingen at de bor i Ladegårdsgaten, her skal det være en gutt som blir født i 1917, men som dør 7-8 år gammel. Hvilken kirke i Bergen kan han være begravet på da hvis man bodde der, har ikke helt oversikten over slikt i Bergen.

 

Hilsen Jane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

På leting etter noen slektininger i Bergen og har funnet i 1910-tellingen at de bor i Ladegårdsgaten, her skal det være en gutt som blir født i 1917, men som dør 7-8 år gammel. Hvilken kirke i Bergen kan han være begravet på da hvis man bodde der, har ikke helt oversikten over slikt i Bergen.

 

Hilsen Jane.

Gateregister for Bergen

http://www.bergen.folkebibl.no/lokalhistorie/folketelling.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok, takk for tipset, vi har tittet litt på Mariakirken, men det står ikke oppført noen gravlagte på det tidspunktet vi trenger, altså rundt 1922-1924 i skannede krikebøker, men det kan jo hende at de ikke har skannet alt. De har jo ikke så stor kirkegård så de må vel være begraven andre plasser selv om de tilhører den kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha tilhørt Sandvikskirken. Gutten kan ha blitt begravd på den tidligere gravplassen Fredens Bolig som lå i området ved Ladegårdsgaten. Ved Sandvikskirken tror jeg ikke det er gravplass og Mariakirkens gravplass ble nok mye eldre tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha tilhørt Sandvikskirken. Gutten kan ha blitt begravd på den tidligere gravplassen Fredens Bolig som lå i området ved Ladegårdsgaten. Ved Sandvikskirken tror jeg ikke det er gravplass og Mariakirkens gravplass ble nok mye eldre tror jeg.

 

Ok, men burde vi ikke alikevell funnet gutten i krikeboken for Sandviken eller Mariakirken, han døde av tuberkolose så kanskje har er gravlagt et annet sted, eller sendt avgårde til et sted og gravlagt der når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan detvære Rolf Knutsen som er nevnt i dette skifte for Bergen http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090611340471.jpg

Jeg fant denne i kirkebok for Stiftelsespresten Kommunepresten under skannede kirkebøker for Bergen, Ministeralbok nr. A 7 - 1921-1932

Se her - http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050815010748.jpg

Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan detvære Rolf Knutsen som er nevnt i dette skifte for Bergen http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090611340471.jpg

Jeg fant denne i kirkebok for Stiftelsespresten Kommunepresten under skannede kirkebøker for Bergen, Ministeralbok nr. A 7 - 1921-1932

Se her - http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050815010748.jpg

Med vennlig hilsen Dag Solberg

 

Det var riktig det, tusen takk for hjelpen. hvordan fant du ut at det var kommunepresten som hadde ansvaret her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig litt tilfeldig. Jeg har tidligere lett etter døde i Bergen og visste at de som døde på sykehus er nevnt der. Du finner basen i

skannede kirkebøker for Bergen. Jeg hadde navnet Rolf og ca alder og bladde gjennom 1924 og 1925 til jeg fant en kanidat. Deretter sjekket jeg

i skifteprotokollene for Bergen og fant at vedkommende hadde bodd i Ladegårdsgaten. Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig litt tilfeldig. Jeg har tidligere lett etter døde i Bergen og visste at de som døde på sykehus er nevnt der. Du finner basen i

skannede kirkebøker for Bergen. Jeg hadde navnet Rolf og ca alder og bladde gjennom 1924 og 1925 til jeg fant en kanidat. Deretter sjekket jeg

i skifteprotokollene for Bergen og fant at vedkommende hadde bodd i Ladegårdsgaten. Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på ditt spørsmål, selv har jeg søkt etter personer under samme området, og der fantes en gammel kirkegård like ved Stadsporten, St Jacob, men jeg tror kansje den var nedlagt før 1920. Solheim kirkegård ved Løvstakken kom vel omkring 1920. Møllendal kapell er jeg usikker på når tid dette kom.

Men jeg måtte til Solheim faktisk for å finne mine slekter fra Sandviksveien.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.