Gå til innhold
Arkivverket

Seychelles - Kan dette bli til et norsk stedsnavn?


Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Gro Ek

Dette er ganske på siden, men jeg prøver meg. Er ute etter den spesielle ekspertisen her inne:

 

Hjelper en mann i USA som hjelper en annen mann som mener at han kommer fra Seychelles, Norge. Dette ligner unektelig på et populært turistmål i varmere strøk :D men mye kan gå tapt i forsøket på å forklare et norsk stedsnavn til en amerikaner som så skal skrive det ned. Dette er nok mest av alt et skudd i blinde, men jeg undervurderer ikke ekspertisen her inne!

 

Jeg trenger hjelp av dere som kan greie å se det riktige ordet stige opp av en mix av bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Har bedt om å fa navnet hans. Det var kanskje ikke så viktig.. :huh:

 

Men uansett han er ikke hauggammel så han vet at han er fra Norge ;) - hadde også bodd i Oslo før han tok veien til USA.

 

Men: For en kreativ gjeng!! Her var det mange gode forslag de skal få se på.

Hvis noen har enda flere forslag så bare kom med dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Engum.. siden du er irritert over dette så er det greit. Jeg har bedre ting å gjøre enn å drive gratisarbeid her. Skal la være å hjelpe.

 

Hvis du ikke kan innordne deg under gjeldende regler, så har du ikke noe her å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo også Seychelles en øygruppe nord for Madagaskar på østkysten av Afrika. Kan det være at vedkommende har blandet inn navn som ikke har noe med Norge og gjøre i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hans!

 

Irritert er jeg slett ikke,men syns bare det er greit å vite hvem som skriver innleggene.Trodde du kanskje ikke var klar over ordensregel nr 1 ,derfor henviste jeg til den.

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vet det. Siden sist jeg var her har jeg skrevet av ett år med døpte på Nes.

Jeg kan undertegne med fullt navn men det er vel ikke bra nok?

 

 

 

 

Hans Myhre, Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Nå er jo også Seychelles en øygruppe nord for Madagaskar på østkysten av Afrika. Kan det være at vedkommende har blandet inn navn som ikke har noe med Norge og gjøre i det hele tatt?

At Seychellene er en øygruppe er vel det eneste vi er klar over i denne saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik uttaler Wikiedia det. Det er utrolig hva norske navn eller anekdoter kan bli til når det uttales av personer som ikke kan ett ord Norsk. Det tok meg lang tid og mange samtaler for å skjønne at en av mine amerikanskje slektninger ble kaldt "Masekråka kjeftesmella" av min oldefar. Personen her i USA som skulle gjengi dette til meg hadde totalt slaktet uttalen til det punkt da det var nesten ugjenkjennelig. Men da han fortalte meg hva det betydde på engelsk var det umiddelbart klart hva han mente. Så det er nok noe liknende på gang her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Gamle-sheriffen jobber med en sak hvor en mann sier han er født i Seychelles, Norway på 50-tallet, flyttet etter noen år til Oslo og dro så videre til USA. Han har selvfølgelig navnet hans men vil vite hvor han kan henvende seg for å sjekke ut historien hans.

 

Jeg har fått mange gode tips på 'fornorsking' av Seychelles og det er vel disse stedene i tillegg til Oslo han må sjekke. Folkeregisteret vil vel ikke oppgi noe til en privatmann, men finnes det andre steder/måter å lete?

 

Er veldig glad for input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere Sykkylven, skal tru? Uttalt "Sykkjylven" kan det iallfall oppfattast som "Sitchilven" av amerikanske øyre...

 

Helsing Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo folkeregisters arkiv er det en serie over utflyttede. Hvis personen var bosatt i Oslo og flyttet ut før 1977, vil hovedregisterkortet være avlevert til Statsarkivet i Oslo. Så henvendelsen bør rettes dit.

 

Torkel, R. Bråthen

rådgiver

Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

I Oslo folkeregisters arkiv er det en serie over utflyttede. Hvis personen var bosatt i Oslo og flyttet ut før 1977, vil hovedregisterkortet være avlevert til Statsarkivet i Oslo. Så henvendelsen bør rettes dit.

 

Torkel, R. Bråthen

rådgiver

Statsarkivet i Oslo

Han flyttet angivelig til USA i 1978. Da står vi vel igjen med Folkeregisteret som er taushetsbelagt på dette området. Jeg vet man kan søke om opplysninger, men som privatperson er det vel vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere Sykkylven, skal tru? Uttalt "Sykkjylven" kan det iallfall oppfattast som "Sitchilven" av amerikanske øyre...

 

Helsing Torodd

 

Sykkylven er det beste forslaget hittil - hvis det i det hele tatt har vært så mange. Prøv der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.