Gå til innhold
Arkivverket

Hans Nicolaisen, constabel ved Kongsvinger festning tidlig på 1800-tallet


Daniel Granberg
 Del

Recommended Posts

Jeg har i lang tid forsøkt å finne opphavet til min 4xtippoldefar Hans Nicolaisen, uten å lykkes.

 

Hans gifter seg 08.10.1811 i Vinger med Ragnhild Gulbrandsdatter Kalvhougen. Kirkeboka gir ingen opplysninger om Hans sin alder eller farsnavn: Min lenke

 

Paret får minst tre barn:

 

Nicolai, født 17.12.1811 i Vinger: Min lenke

Nicolai flytter i 1840 til Nesodden, hvor han i 1854 gifter seg med Maren Helene Andersdatter: Min lenke

 

Gulbrand, født 07.01.1814 i Vinger: Min lenke

 

Antonette, født 16.03.1818 i Vinger: Min lenke

Gifter seg med Klemmet Paulsen i Nes, Akershus 08.01.1842: Min lenke

 

23.12.1852 dør det 80 år gamle legdslemmet Hans Nicolaisen på Mellem under Sæter i Vinger: Min lenke

 

I folketellingen 1801 finner jeg følgende aktuelle kandidater:

 

Hans Nicolausen, barn, 17 år, på gården Frogner Store, Ullensaker, Akershus.

Hans Nicolaysen, 23 år, ugift, Tolbod Gaden, Christiania

Hans Nicolaisen, 16 år, Heggenhougen, Ringsaker, Hedmark

Hans Nicolaisen, sønn, 12 år, Hyggen Østre i Røyken, Buskerud

Hans Nicolaisen, 17 år, ugift, Bøe Nordre, Ramnes, Vestfoldd

Hans Nicolaysen, 10 år, børn, på Grytten i Romsdal

Hans Nicolaysen, 15 år, børn, på Haarsgaard Yttre, Weedøe, Romsdal

 

Er opphavet til Hans en umulig nøtt å knekke, eller finnes det andre innfallsvinkler som kan hjelpe meg et stykke på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lang tid forsøkt å finne opphavet til min 4xtippoldefar Hans Nicolaisen, uten å lykkes.

 

Hans gifter seg 08.10.1811 i Vinger med Ragnhild Gulbrandsdatter Kalvhougen. Kirkeboka gir ingen opplysninger om Hans sin alder eller farsnavn: Min lenke

 

Paret får minst tre barn:

 

Nicolai, født 17.12.1811 i Vinger: Min lenke

Nicolai flytter i 1840 til Nesodden, hvor han i 1854 gifter seg med Maren Helene Andersdatter: Min lenke

 

Gulbrand, født 07.01.1814 i Vinger: Min lenke

 

Antonette, født 16.03.1818 i Vinger: Min lenke

Gifter seg med Klemmet Paulsen i Nes, Akershus 08.01.1842: Min lenke

 

23.12.1852 dør det 80 år gamle legdslemmet Hans Nicolaisen på Mellem under Sæter i Vinger: Min lenke

 

I folketellingen 1801 finner jeg følgende aktuelle kandidater:

 

Hans Nicolausen, barn, 17 år, på gården Frogner Store, Ullensaker, Akershus.

Hans Nicolaysen, 23 år, ugift, Tolbod Gaden, Christiania

Hans Nicolaisen, 16 år, Heggenhougen, Ringsaker, Hedmark

Hans Nicolaisen, sønn, 12 år, Hyggen Østre i Røyken, Buskerud

Hans Nicolaisen, 17 år, ugift, Bøe Nordre, Ramnes, Vestfoldd

Hans Nicolaysen, 10 år, børn, på Grytten i Romsdal

Hans Nicolaysen, 15 år, børn, på Haarsgaard Yttre, Weedøe, Romsdal

 

Er opphavet til Hans en umulig nøtt å knekke, eller finnes det andre innfallsvinkler som kan hjelpe meg et stykke på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Nicolaisens sjebne vet jeg ingenting om, men derimot en hel del om slekte til ektefellen Ragnhild Gulbrandsdtr. fra Kalvhaugen u/ Snedsbøl gnr 12 i Eidskog som han ble gift med 8/10 1811. Hun var datter av Gulbrand Larsen Vestfjeld f 1726 d 1802 i hans 2. ekteskap m. Ragnhild Gjevaldsdtr.f 1744 d 14/11 1821. Ragnhild hadder 4 helsøsken. Gulbrands foreldre var Lars Karlsen Almenningen f 1693 d 1745 flyttet 1721 til Vestfold og Ragnhild Olsdtr. Vestfjeld f 1701 d 1743 g. 21/10 1719. De fikk 11 barn Hennes foreldre var: Ole Olsen Pramhus f ca 1667 d 1703 og Anne Syversdtr. Vestfjeld f ca 1670 d 1742 g, 30/10 1698. Far til Lars var Karl Bergersen Almenningen f ca 1643 d 1706. Moren er ukjent. Alle disse stedene befinner seg i Eidskog, men denne kommunen fikk først eget kirkesogn adskilt fra Vinger i 1860. Tilleggsopplysninger finnes i Eidskog bygdebok bind I Kalvhaugen s 426, Almenningen s 269 og i bind II Vestfjeld s 322 og 325.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: Takk for utfyllende svar!

Berit: Flott, Anthon Fredrik var ukjent for meg!

 

Jeg har vært i kontakt med Statsarkivet i Hamar, men de hadde ikke noe i arkivet i tilknytning til Kongsvinger Festning som kunne bidra til å kaste lys over hvor Hans Nicolaisen kom fra. Og hvis legdslemmet Hans Nicolaisen som døde i Vinger i 1852 er "min" Hans, vil det heller ikke foreligge noe skifte å ta utgangspunkt i.

 

Neste skritt nå blir derfor å følge de aktuelle kandidatene fra FT1801 framover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du iallefall stryke Hans Nicolaisen i Ringsaker, han er min xxxtippoldefar, gift to ganger i Ringsaker krk, en sønn, Johannes f 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.