Gå til innhold
Arkivverket

Garder i Åsnes i Hof , Hedmark


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Er det noen i forumet som sitter med noe gards og slektshistorikk ( person informasjon ) fra gardene Udnæset og Bertnes i Åsnes , Hof i Hedmark .

 

Primært fra midten av 1800 tallet og bakover . Har sjekket i bygdebok for Åsnes men der var det magert .

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i forumet som sitter med noe gards og slektshistorikk ( person informasjon ) fra gardene Udnæset og Bertnes i Åsnes , Hof i Hedmark .

 

Primært fra midten av 1800 tallet og bakover . Har sjekket i bygdebok for Åsnes men der var det magert .

 

mvh Bjørn

 

I Hof bygdebok finner jeg Bjertnes (112 sider....), men ingen Udnæset. Noe bestemt du er ute etter?

 

vennlig hilsen

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hof bygdebok finner jeg Bjertnes (112 sider....), men ingen Udnæset. Noe bestemt du er ute etter?

 

vennlig hilsen

Grete

 

 

Hei Grete , ad Bertnes : evt. noe på en Hans Christiansen gift 1759 med Kari Tostensdatter Sønsterud . Og evt. info på Hans sine foreldre og barn til Hans og Kari .

 

:-)) mye evt. her , men stort sett alt som har med ovenevnte å gjøre og skulle du finne noe på disse , så om det var mulig og få noe info om gardshistorien også . Men det med gardshistorikk kan vi gjør en avtale på for da må en vel få tatt noen kopier .

 

mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speciel Mandtall udi Hofs Præstegiæld October maaned 1762

 

Biertnes, mellem selvejer

 

Johan Johansen Gift Bruker nr 1. og hustru Lispet Nielsd

Lispet Nielsd Hustru Gift Bruker og Johan Johansen

Niels Johansen Børn over 12 aar

Johanne Johansd Børn over 12 aar

Hans Christensen Gift Bruker nr 2. og hustru Kari Tostensd

Kari Tostensd Hustru Gift Bruker og Hans Christensen

Sigri Larsd Piger over 12 aar

Ingebor Larsd Andre hos sig havende har Førraad af Gaarden

Lars Christensen Gift Andre hos sig havende og Hustru Maren Isachsd. Commanderet Skiløber

Maren Isachsd Hustru Gift Andre hos sig havende og Lars Christensen

Christen Christensen Andre hos sig havende Broder Commanderet Skiløber

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speciel Mandtall udi Hofs Præstegiæld October maaned 1762

 

Biertnes, mellem selvejer

 

Johan Johansen Gift Bruker nr 1. og hustru Lispet Nielsd

Lispet Nielsd Hustru Gift Bruker og Johan Johansen

Niels Johansen Børn over 12 aar

Johanne Johansd Børn over 12 aar

Hans Christensen Gift Bruker nr 2. og hustru Kari Tostensd

Kari Tostensd Hustru Gift Bruker og Hans Christensen

Sigri Larsd Piger over 12 aar

Ingebor Larsd Andre hos sig havende har Førraad af Gaarden

Lars Christensen Gift Andre hos sig havende og Hustru Maren Isachsd. Commanderet Skiløber

Maren Isachsd Hustru Gift Andre hos sig havende og Lars Christensen

Christen Christensen Andre hos sig havende Broder Commanderet Skiløber

 

Hei Anne Lise , tusen takk , men nå føler jeg meg litt " teit " har lite erfaring på hvordan jeg skal tolke dette :

 

1 - Var garden Biertnes delt i to med to brukere , hvorav den ene var Hans Christensen ?

 

2 - Christen Christensen Andre hos seg havende Broder Commanderet Skiløber ? ( hva betyr dette i klartekst ? ) Andre hos seg havende ???

 

3 - Christen og Lars Christensen , var dette brødre av Hans Christensen ?

 

4 - står det noe om min 3 x tipp ( sønn av Hans ) Christian Hansen ? ( han var og skiløper )

 

håper du bærer over med meg og min tolknings uvitenhet her , :-)) bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, men

 

1. Jeg forstår det sånn at det er 2 brukere av gården Biertnes mellem. I tillegg finnes det Biertnes nordre, Biertnes væstre og Biertnes østre med opptil flere brukere på hver gård.

 

2. og 3. Andre hos seg havende - forstår jeg som at de bor sammen med brukeren og i dette tilfelle kan det være en bror eller to? Jeg har ikke noe mere opplysninger enn det som står i tellingen.

 

4. Husker ikke når han var født? Var han født etter 1750 vil han ikke være oppført her, kun de over 12 år. Finner ingen Christian Hansen i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Endelig har jeg tid å svare deg. Dette står i BB (Bjertnes Mellem, bruk IIc):

 

Hans Christensen ca 1717-74 overtok den største delen av bruk II, 11,5 skinn, med det gamle tunet. Hans ble g 1759 med Kari Torstensdatter Sønsterud, død etter 1774.

Barn: Christian f 1760, Lisbet f 1762, Joger (Iver) f 1764, Mari f 1766 død som liten, Mari f 1767 d før 1774, Torsten f 1773.

Hans solgte tre skinn i garden til broren Ole Christensen i 1771 for 60 daler. Ole var da kommet hjem fra Strandhagen. Han var g m Eli Pedersdatter Helgestad ca 1701-74. Ingen barn.

Brødrene Lars og Christen var innerster hos Hans. I 1762 er begge oppført som skiløpere i det hofske skiløperkompani.

Hans Christensen hadde dårlig økonomi. Da det ble holdt skifte etter ham i 1774 var bruttoformuen 397 daler, mens gjelden var hele 618 daler. Det ble derfor holdt auksjon over garden. Her ble alle de 11,5 skinn solgt til Arne Taraldsen Sønsterudhaugen for 370 daler. Ole Christensen fikk 61 daler 19 skilling for sin bruksrett til 3 skinn, da enken etter Arne, Olaug Torstensdatter i 1775 solgte de 11,5 skinn til Gunder Torkelsen og Arne Olsen Bjertnes Vestre, også for 370 daler. Arne Olsen solgte sin del 5 3/4 til Christian Nilsen Borg for 162 daler 2 skilling i 1777. Christian kjøpte senere mer av garden og satt i 1791 med 10 skinn.

 

Dette er det som står, ikke noe om videre skjebne til barna.

 

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, men

 

1. Jeg forstår det sånn at det er 2 brukere av gården Biertnes mellem. I tillegg finnes det Biertnes nordre, Biertnes væstre og Biertnes østre med opptil flere brukere på hver gård.

 

2. og 3. Andre hos seg havende - forstår jeg som at de bor sammen med brukeren og i dette tilfelle kan det være en bror eller to? Jeg har ikke noe mere opplysninger enn det som står i tellingen.

 

4. Husker ikke når han var født? Var han født etter 1750 vil han ikke være oppført her, kun de over 12 år. Finner ingen Christian Hansen i tellingen.

 

Hei Anne Lise , synes dette var en grei forklaring jeg , så tusen takk . Rart hvis det ikke skulle finnes noe på garden Udnæset et eller annet sted .

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1762

 

Udnæset - selvejer

 

Ole Olsen Gift Bruker nr 1. og hustru Anne Olsd

Anne Olsd. Hustru Gift Bruker og Ole Olsen

Anne Olsd Piger over 12 aar

Kari Bergersd piger over 12 aar

Ouen Olsen Gift Bruker nr 2. og hustru Olea Olsd

Olea Olsd Hustru Gift Bruker Gift med Ouen Olsen

Sigri Olsd Piger over 12 aar

Ole Olsen Gift Andre hos sig havende Gift med Kari Ouensd. Har Forraad af Gaarden

Kari Ouensd Hustru Gift Andre hos sig havende Gift med Ole Olsen . Har Forraad af Gaarden

Kari Olsd Datter Andre hos sig havende datter av Ole Olsen

 

 

Hvem var du så etter når det gjaldt Udneset?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1762

 

Udnæset - selvejer

 

Ole Olsen Gift Bruker nr 1. og hustru Anne Olsd

Anne Olsd. Hustru Gift Bruker og Ole Olsen

Anne Olsd Piger over 12 aar

Kari Bergersd piger over 12 aar

Ouen Olsen Gift Bruker nr 2. og hustru Olea Olsd

Olea Olsd Hustru Gift Bruker Gift med Ouen Olsen

Sigri Olsd Piger over 12 aar

Ole Olsen Gift Andre hos sig havende Gift med Kari Ouensd. Har Forraad af Gaarden

Kari Ouensd Hustru Gift Andre hos sig havende Gift med Ole Olsen . Har Forraad af Gaarden

Kari Olsd Datter Andre hos sig havende datter av Ole Olsen

 

 

Hvem var du så etter når det gjaldt Udneset?

 

Hei Anne Lise , Ole Udnæsets og Kari Ouensdatter , barn : Berthe Olsdatter født 26 juni 1735 ( men hun var nok allerede fløyet ut av redet i god tid før 1762

 

Kari Ouensdatter må da vel være datter av bruker Nr. 2 Ouen OLsen og hustru Olea OLsdatter ?

 

Ser at " min " Ole og Kari Ouensdatter har forraad af gaarden ? Samme som Føderåd ?

 

Om det er noe slektsforhold mellom Bruker 1 Ole Olsen og Anne Olsdatter og " min " Ole Olsen det vet jeg ikke .

 

Men Kari ser ut til å kunne være datter av Ole Olsen og Kari Ouensdatter . ( Søster til Berthe )

 

Garden Udnæset er jo tydelig delt i to her og .

 

mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Endelig har jeg tid å svare deg. Dette står i BB (Bjertnes Mellem, bruk IIc):

 

Hans Christensen ca 1717-74 overtok den største delen av bruk II, 11,5 skinn, med det gamle tunet. Hans ble g 1759 med Kari Torstensdatter Sønsterud, død etter 1774.

Barn: Christian f 1760, Lisbet f 1762, Joger (Iver) f 1764, Mari f 1766 død som liten, Mari f 1767 d før 1774, Torsten f 1773.

Hans solgte tre skinn i garden til broren Ole Christensen i 1771 for 60 daler. Ole var da kommet hjem fra Strandhagen. Han var g m Eli Pedersdatter Helgestad ca 1701-74. Ingen barn.

Brødrene Lars og Christen var innerster hos Hans. I 1762 er begge oppført som skiløpere i det hofske skiløperkompani.

Hans Christensen hadde dårlig økonomi. Da det ble holdt skifte etter ham i 1774 var bruttoformuen 397 daler, mens gjelden var hele 618 daler. Det ble derfor holdt auksjon over garden. Her ble alle de 11,5 skinn solgt til Arne Taraldsen Sønsterudhaugen for 370 daler. Ole Christensen fikk 61 daler 19 skilling for sin bruksrett til 3 skinn, da enken etter Arne, Olaug Torstensdatter i 1775 solgte de 11,5 skinn til Gunder Torkelsen og Arne Olsen Bjertnes Vestre, også for 370 daler. Arne Olsen solgte sin del 5 3/4 til Christian Nilsen Borg for 162 daler 2 skilling i 1777. Christian kjøpte senere mer av garden og satt i 1791 med 10 skinn.

 

Dette er det som står, ikke noe om videre skjebne til barna.

 

 

Grete

 

Hei Grete tusen takk , det var akkurat slik historikk jeg var på jakt etter , her var det mye god informasjon . Kan du sjekke om du kan finne noe lignende på Udnæset også ?

 

Strandhagen : vet du hvor den garden ligger ?

 

mvh bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Åsnesboka står det:

 

Ætter på Utneset.

 

Slekten på Utneset stammer fra Rønne (Reyni) og Bjerke i Hof. Ole Olsen (1696 - 1785) var gift med Kari Audensdatter og det er i hennes slekt navnene Auden og Ole veksler (oftest skrevet Ouden = Auden). Ole og Kari hadde mange barn: Ole (1727 - 1800), Auden 1732, Arne 1736, Berte 1737, Anne 1738, Kari 1740, Sigrid 1743 og Kari 1746. Berte ble g.m. Arne Mikkelsen Keiserud. Sønnene Ole og Auden overtok hver sin gård mellom 1750 og 1759. Ole ble 1761 gift med Anne Olsdatter Sætre. Auden Olsen hadde gården til 1794 og overlot da enendommen til Ole Audensen (1772 - 1845). Ole Olsen (1727 - 1800) fikk føderådskontrakt i 1790 og solge sin gård til svigersønnen Frants Pedersen fra Ommestad i Hof.

 

 

I 1762 Huslegaarden

 

Arne Michaelsen Gift Bruker nr 1. og hustru Berte Olsd

Berte Olsd Hustru Gift Bruker og Arne Michaelsen

Knud Olsen Drenge over 12 aar

Kari Olsd Piger over 12 aar

Ole Christensen Gift Huusmænd og Inderster og hustru Johanne Michaelsd. Commanderet Skiløber

Johanne Michaelsd Gift Huusmænd og Inderster. Gift med Ole Christensen

Michael Jonsen Gift bruker nr 2. og hustru Kirsti larsd

Kirsti Larsd Hustru Gift Bruker og Michael Jonsen

Michael larsen Drenge over 12 aar

Olea Michaelsd Piger over 12 aar

Ole Olsen Gift Bruker nr 3. og hustru Anne Andersd. Commandert Skiløber

Anne Andersd Hustru Gift Bruker og Ole Olsen

Kari Olsd piger over 12 aar

Kari Christensd Andre hos sig havende Har Forraad af Gaarden

Arne Tharaldsen Gift Bruker nr 4 og hustru Olov Tostensd

Olov Tostensd Hustru Gift Bruker og Arne Tharaldsen

Olea Olsd Piger over 12 aar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Åsnesboka står det:

 

Ætter på Utneset.

 

Slekten på Utneset stammer fra Rønne (Reyni) og Bjerke i Hof. Ole Olsen (1696 - 1785) var gift med Kari Audensdatter og det er i hennes slekt navnene Auden og Ole veksler (oftest skrevet Ouden = Auden). Ole og Kari hadde mange barn: Ole (1727 - 1800), Auden 1732, Arne 1736, Berte 1737, Anne 1738, Kari 1740, Sigrid 1743 og Kari 1746. Berte ble g.m. Arne Mikkelsen Keiserud. Sønnene Ole og Auden overtok hver sin gård mellom 1750 og 1759. Ole ble 1761 gift med Anne Olsdatter Sætre. Auden Olsen hadde gården til 1794 og overlot da enendommen til Ole Audensen (1772 - 1845). Ole Olsen (1727 - 1800) fikk føderådskontrakt i 1790 og solge sin gård til svigersønnen Frants Pedersen fra Ommestad i Hof.

 

 

I 1762 Huslegaarden

 

Arne Michaelsen Gift Bruker nr 1. og hustru Berte Olsd

Berte Olsd Hustru Gift Bruker og Arne Michaelsen

Knud Olsen Drenge over 12 aar

Kari Olsd Piger over 12 aar

Ole Christensen Gift Huusmænd og Inderster og hustru Johanne Michaelsd. Commanderet Skiløber

Johanne Michaelsd Gift Huusmænd og Inderster. Gift med Ole Christensen

Michael Jonsen Gift bruker nr 2. og hustru Kirsti larsd

Kirsti Larsd Hustru Gift Bruker og Michael Jonsen

Michael larsen Drenge over 12 aar

Olea Michaelsd Piger over 12 aar

Ole Olsen Gift Bruker nr 3. og hustru Anne Andersd. Commandert Skiløber

Anne Andersd Hustru Gift Bruker og Ole Olsen

Kari Olsd piger over 12 aar

Kari Christensd Andre hos sig havende Har Forraad af Gaarden

Arne Tharaldsen Gift Bruker nr 4 og hustru Olov Tostensd

Olov Tostensd Hustru Gift Bruker og Arne Tharaldsen

Olea Olsd Piger over 12 aar

 

Anne Lise , tusen takk for god hjelp og informasjon :-)) mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnesboka Huslegården

I 1760 kjøpte Arne Michelsen Sønsterud seks skinn i Huslegården av Michel Jonsen for 180 rd. og solgte videre til Michel Larsen Huslegården Salterud i 1763.

 

 

Våler Bygdebok - Knutstuen Øvre Våle

 

Ole Olsen Wåler solgte til Arne Michelsen Huslegården fra Gjesåsen (skjøte dat. 24/2 1763 tgl. 12/4 1764).

Denne begynte også med gjeld. Han måtte for å kjøpe låne 216 rd. av den rike Anders Andersen på Østre Eid. Derfor maktet han heller ikke lenge å beholde sin gård, men måtte alt i 1766 selge den til Einer Knudsen Rudshagen for 366 rd. (skjøte dat. 12/7 1766 tgl. 12/5 1767). Denne måtte likeledes låne penger for å betale gården; han fikk 300 rd. av Paul Søren Holstad (Hof). Derfor gikk det han like en som hans forgjenger.

Han og Arne Michelsen hadde ordnet sig slik at denne i 2 år skulde bheolde halvdelen av gården i mot at Arne skulle utrede halvdelen av rentene av kjøpesummen og betale halvdelen av skjøtet. Den som ikke overholdt denne avtale, skulde betale 50 rd. Da Arne Mickelsen ikke vilde eller kunde betale, saksøkte Einer Knudsen ham. Underretten dømte i 1768 Arne Mickelsen til å betale renter av de 366 rd. (29 rd 1 ort 3 sk), 1 1/2 rd som var halvdelen av det skjøtet kostet og 5 rd. i prosessomkostninger.

 

Vålerboka - Dellerud

Arne Mickelsen står ikke nevnt under gården Dellerud.

 

Åsnesbok - Smørbøl

 

Arne Mickelsen er bare nevnt som en av flere brukere på slutten av det 18. århundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnesboka Huslegården

I 1760 kjøpte Arne Michelsen Sønsterud seks skinn i Huslegården av Michel Jonsen for 180 rd. og solgte videre til Michel Larsen Huslegården Salterud i 1763.

 

 

Våler Bygdebok - Knutstuen Øvre Våle

 

Ole Olsen Wåler solgte til Arne Michelsen Huslegården fra Gjesåsen (skjøte dat. 24/2 1763 tgl. 12/4 1764).

Denne begynte også med gjeld. Han måtte for å kjøpe låne 216 rd. av den rike Anders Andersen på Østre Eid. Derfor maktet han heller ikke lenge å beholde sin gård, men måtte alt i 1766 selge den til Einer Knudsen Rudshagen for 366 rd. (skjøte dat. 12/7 1766 tgl. 12/5 1767). Denne måtte likeledes låne penger for å betale gården; han fikk 300 rd. av Paul Søren Holstad (Hof). Derfor gikk det han like en som hans forgjenger.

Han og Arne Michelsen hadde ordnet sig slik at denne i 2 år skulde bheolde halvdelen av gården i mot at Arne skulle utrede halvdelen av rentene av kjøpesummen og betale halvdelen av skjøtet. Den som ikke overholdt denne avtale, skulde betale 50 rd. Da Arne Mickelsen ikke vilde eller kunde betale, saksøkte Einer Knudsen ham. Underretten dømte i 1768 Arne Mickelsen til å betale renter av de 366 rd. (29 rd 1 ort 3 sk), 1 1/2 rd som var halvdelen av det skjøtet kostet og 5 rd. i prosessomkostninger.

 

Vålerboka - Dellerud

Arne Mickelsen står ikke nevnt under gården Dellerud.

 

Åsnesbok - Smørbøl

 

Arne Mickelsen er bare nevnt som en av flere brukere på slutten av det 18. århundre.

 

Tusen takk nok en gang Anne Lise for god hjelp :-)) mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ny gard har dukket opp i Åsnes :

 

Sætere Nordre, Åsnes , rundt 1800 tallet og om Jonsætre lå under en av disse Sætere gardene ?

 

En av brukerene var Ener Erichsen , noen som har kjennskap til han og brukere før ham ?

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny gard har dukket opp i Åsnes :

 

Sætere Nordre, Åsnes , rundt 1800 tallet og om Jonsætre lå under en av disse Sætere gardene ?

 

En av brukerene var Ener Erichsen , noen som har kjennskap til han og brukere før ham ?

 

mvh Bjørn

 

Løfter denne i håp om noen har info om garden Sætere nordre i Åsnes og om Jonsætre lå under denne ?

 

mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.