Gå til innhold
Arkivverket

Aftenpostens arkiver på nett


Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer et abonnement på Aftenpostens arkiver på nett og lurer på om noen her har erfaringer med bruk av dette til å lete etter slekt? Tenker at dette kan være en god kilde til å finne etterkommere der opplysninger i andre fora er sperret fordi opplysningene er for nye.

 

Hvordan er søkemulighetene og oppleves det som "verdt pengene" å abonnere på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er abonnent, og har hatt glede av det. Nekrologer, skipslister m.v. har vært nyttige. Søkefunksjonen kunne imidlertid vært bedre - i hvert fall sammenliknet med f.eks. Agderposten (som har skannet sitt arkiv tilbake til 1940).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta et månedsabonnement til kr. 99,-. Jeg er godt fornøyd, men søkefunksjonen kunne nok vært bedre. Å søke i annonser, deriblant dødsannonser tror jeg ikke lar seg gjøre, men søker du etter en person som er død er vedkommende som regel registrert under «Anmeldte dødsfall». Og da er det bare å lete opp dødsannonsen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt abo i perioder. Med stor nytte. Men søket blir veldig ustabilt på eldre aviser, særlig på attenhundretallet med gotisk skrift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt abo i perioder. Med stor nytte. Men søket blir veldig ustabilt på eldre aviser, særlig på attenhundretallet med gotisk skrift....

 

Jeg er fornøyd,men søkefunksjonen kunne vært bedre.Det har hjulpet meg mer.Betaler kr 99,- pr mnd så lenge jeg ønsker abo`en.Hvis man vet ca når vedkommende døde, så er det å se på noen utgaver aviser med dødsannonser.Det som kan hjelpe, er å hente opp "innholdsfortegnelse" med alle sidene i hver utgave hvor man kan se hvor dødsannonsene er.Man må se hvordan layouten er for lettere se hvor dødsannonser er.Har fått inntrykk at folk som satte inn dødsannonser bodde oftest på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet dødsannonser for nære forfedre eller sidegrener, så det har vært nyttig. Ellers enig i at søk fra tidlig 1900-tall og tidligere kan gi enkelte svært underlige tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Etter å ha brukt denne tjenesten litt mer aktivt i det siste må jeg si jeg er mer fornøyd enn jeg var i begynnelsen :)

 

En god hjelp for meg er å søke på Det digitale Nasjonalbiblioteket hjemmesider først for så å finne riktig utgave i Aftenposten etterpå. Hos Nasjonalbiblioteket har de også scannet dødsannonsene som tekst så her er det mye enklere å finne frem synes jeg.

 

Etter masse leting fant jeg i dag et notis om mine tippoldeforeldres gullbryllup som jeg nok aldri hadde funnet hadde det ikke vært for nasjonalbibliotekets søkeside Gullbryllup 19.11.1932.bmp:)

 

 

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.