Gå til innhold
Arkivverket

Telemark. Tyding av tekst i kirkebok Sannidal: 1831-1854, Ministerialbok,


Bjørn Arild Lindland
 Del

Recommended Posts

Kan det stå: Anne Pedersdatter, født 20. juni 1834. Bosted: Lønne Far: Peder Knudsen, mor: Todne Andersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kar om å få opp lenka di, og ingen andre heller. Du må legge inn en permanent sidelenke. Klikk på knappen til høyre for der hvor det står Bildeinformasjon og velg Øverst. Så kopierer du teksten fra Permanent sidelenke og limer inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Leif, for ar du sa i fra. Detta får jeg ikke til! Forklar hvordan jeg legger inn lenke en gang til.

 

Bjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Over bildet av kirkeboksida er det ei blå linje hvor det står

 

Brukervalg: Bildestørrelse: Bildeinformasjon: Vis sidehode:

 

Der hvor det står Bildeinformasjon: er det en knapp hvor det sannsynligvis står Ingen. Klikk på denne og velg Øverst. Da får du opp et felt hvor det står for eksempel slik:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vestre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 1 (1764-1814), Fødte og døpte 1813, side 242-243.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7870&idx_id=7870&uid=ny&idx_side=-112

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206010050.jpg

 

Kopier den linja som begynner med Permanent sidelenke: og lim den inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at du brukte bildelenka og ikke sidelenka. Sidelenka er mye bedre, for da får du opp all ekstra informasjon og kan bla fram og tilbake. Ei bildelenke er som å rive sida ut av boka.

 

Det jeg klarer å tyde innførselen som er dette:

 

Anne Pedersdatter Moestad? født 20. januar 1834 Lønne, far Peder Knudsen hmd. (husmand), mor Thone? Andersdatter.

 

Denne presten skriver ikke imponerende pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemark fylke, Sannidal, Ministerialbok nr. 6 (1831-1847), Fødte og døpte kvinner 1834, side 183.Takk Leif, nei bildelenka er ikke så bra ser jeg. Da er det Pedersdatter og Peder Knudsen det står. Jeg fann dåpsinnføringa til Anne i 1834. Ho er der oppgitt som født 20 juni. Så presten har ikke vært helt stø på å lese heller! Legger link til denne dåpen og prøver med sidelenka. Anne er nr. 36.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei mye bedre lenke, ja :)

 

Født 20de Juni, døpt 31te Julii i S. kirke: Ane, ægte, foreldre: Arbejdsm. Inderste Peder Knudsen Lonneeje og Thonje? Andersdatter. Faddere: Skrædder Gunder Olsen Lonneejets kone Ane Jensdatter, pige Helge Jahnsdatter Moe, huusmand Anders Halvorsen Lonneeje, Gm. (gaardmand) Niels Rasmussen Lunne, ungkarl Jens Nielsen Rinde.

 

Jeg antar at Lonne / Lunne skal være Lønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.