Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Schrøder og hustru Anne Maria


Paul Bakkmyr
 Del

Recommended Posts

Henrik Schrøder nevnes i Gards og Ættesoge for Tingvoll av H.Hyldbak under garden Sandvik. Hans hustru var ei Anne Marie. Så vidt jeg husker antydes det at han var fra Trondheim, men hvor Anne Maria kom fra eller mere om hennes opphav får man ikke opplyst her.

De to har stor etterslekt på Nordmøre.

Hvis noen har opplysniger om opphavet til de to, foreldre, fødested, kilder osv, vil jeg være takknemlig :)

 

mvh

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal være omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXVII s. 352. Om Anna Maria heter det at hun var født omkring 1685 og døde på Tingvoll i 1738. Hun var datter av Kirsten Ditlovdatter og hennes (visstnok ukjente) første ektemann. Kirsten var forpakter av Fornebo i Bærum. Henrik kalles auditør, senere sorenskriver på Nordmøre. De ble gift 16.5.1708 i Korskirken i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Lars Steinar. Får ta en runde på biblioteket ser det ut til!

Jeg tyder etternavnet til Anne Maria som Hammer, leser jeg riktig?

For meg ser det også ut til at hun måtte ha kongelig tilatelse, hva kan det tyde på?

Lenke

 

mvh

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står ganske sikkert Hammer. Nils Christensen Hammer var iflg. NST hennes mors andre ektemann. Det skal ha vært holdt skifte etter ham i 1708

 

At de måtte ha kongelig tillatelse, kan jo tyde på at de var i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Lars Steinar. Får ta en runde på biblioteket ser det ut til!

Jeg tyder etternavnet til Anne Maria som Hammer, leser jeg riktig?

For meg ser det også ut til at hun måtte ha kongelig tilatelse, hva kan det tyde på?

Lenke

 

mvh

Paul

Grunnen til at de fikk kongelig tillatelse var at de giftet seg hjemme og ikke i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.

I NST nr 16 er omtalt i form av en forespørsel på side 189 en Didrich Schrøder, skolemester i Bergen. Han bodde ved sin død ved Tyskebryggen. Gift med Anne Elisabeth Hans- eller Henrichsdatter Bloch den 25.11.1780. Det nevnes tre barn, Hindrich, f. 1683, Margarita, f. 1685 og Didrich f. 1689, alle døpt i Korskirken i Bergen.

Den Hindrich som nevnes her, kan for så vidt være "min" Henrik.

Det refereres til et skifte etter Didrich skolemester av 23.03.1715. Dette skulle jeg gjerne ha sett, men skannet skiftematriale fra Bergen dekker ikke tiden før 1734. Heller ikke Sollieds avskrifter dekker det riktige tidsrommet.

Noen som har tillgang, eller som vet hvor man kan finne dette?

 

mvh

 

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.