Gå til innhold
Arkivverket

Pengeverdi i 1930


Thor Ingvart Karlsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har kunnskap om; hva kunne en kjøpe for tusen kroner i 1930?.

Jeg spør fordi jeg nylig har fått vite at min mormor hadde 6000 kroner i kontanter da hun døde i 1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si akkurat hva hun kunne ha fått for denne summen, men hun var i alle fall rik etter datidens syn.

 

Jeg kjente en dame født i 1915, og da hun hadde sin første huspost fikk hun utbetalt kr. 50,00 pr. måned.

 

I en barnevernsak (fra 1921 riktig nok), reiste en mann fra Alta sammen med tre gutter, som ble fulgt til en institusjon i Hedmark, og da kom hjem igjen sendte han regning til Alta fattigkasse for reiseutgifter tur/retur, mat og betaling for turen. Regningen var på kr. 756,20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt da! :P Da fikk jeg selv også regnet ut hva denne reisen (med 4 personer en vei og en person tilbake) sånn omtrent utgjør i dagens valuta.

 

756.20 kr. i februar 1921 tilsvarte 12815.60 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 2010.

Dette tilsvarer en prisstigning fra februar 1921 til årsgjennomsnittet i 2010 på 1594.7 prosent.

 

Merk!

Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til samtlige som ville hjelpe meg med mitt spørsmål.

I dette tilfelle har jeg litt problemer å forholde meg til konsumprisindeksen.

På internett finner jeg opplysninger fra Statistisk sentralbyrå som viser at timelønnen for fagarbeidere i verkstedindustrien i 1930 er kr. 1,20 per time.

Da tror jeg at med 6000 kroner i kontanter kunne en få bygget et ganske bra bolighus.

 

Mvh Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser vel problemet med å rekne om pengeverdi.

 

Konsumprisindeksen er 28,8 gongar høgare no enn i 1928. Då kan du rekne ut at 6000 kroner då svarar til kjøpekrafta av 173000 kroner no. Men set kjem svært mykje an på kva du skal bruke pengane på: mat, husleige, klede, bil, flyreiser,... Flyreiser er med i konsumprisindeksen i dag, men eg tvilar på at det var med i "vanlege" utgifter for hushalda i 1928. Flyreiser var relativt sett langt dyrare då enn no. For husbygging er det vel helst relativt dyrare no enn då.

Brukar vi konsumprisindeksen finn vi også at timeløna du nemner (1,20) svarar til ca. 35 kroner i dag. Litt avhengig av kva ein meiner med fagarbeidar kan timeløna godt vere 5-7 gongar meir enn 35 kroner. Men det vert eigentleg eit anna spørsmål. Folk flest har langt større kjøpekraft i dag enn i 1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du også huske på at vi hadde gullstandard i Norge frem til Norges Bank opphevet den i 1931. Alle pengesedler gav uttrykk for at Norges Bank var forpliktet til å veksle inn pengeseddelen i "Fem/Ti/Femti/Hundrede Kroner Guld" etc.

 

Gullstandarden førte til at den nominelle verdien av 1 krone var forholdsvis stabil fra 1860/70 tallet og frem til gullstandarden ble opphevet. Det er ganske lett å se om du bruker kalkulatoren som er lagt inn i innlegg nr. 3. Om du taster inn 1000 kroner i 1865, 1870, 1880, 1890, 1900 etc vil du se at du nesten alltid ender opp med litt over 2000 kroner i 1928. Det er på grunn av gullstandarden.

 

6000 kroner var en betydelig sum penger i 1928. Som et eksempel kan jeg fortelle at min oldefar var gullgraver i Alaska fra 1905-15, og han sendte hjem hele 9000 kroner i gull til familien i løpet av bare 2-3 år. Det utgjorde to ganger verdien av gården han kom fra, som hans far hadde kjøpt for 4500 kroner i 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norges Landssangers Lotteri i 1925 var den samlete verdien av premiene 50000 kroner. Her inngikk: 4 eneboliger, 3 feriehus, bil, motorbaat, salong-radio, dækket bord, elektrisk komfyr, sølv og krystal m.m. Det betyr i alle fall at det var fint mulig å bygge seg en enebolig for 8000 kroner, og sikkert for langt mindre enn det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.