Gå til innhold
Arkivverket

Mons Aderson-Mons Sæfinsen(Steffenson)


Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Ivar Larson f: 1650 på Fjellsenda gnr 100 br 3 d: 1714 Gift med Kari Olsdtr. f:1655 d.1742 Barn: Helga d: før 1735 gift med Mons Sæfinnson (Steffensson ?)f.1669 kalla "unge Mons" Bustad Sletten, Myking i Lindås. Dette står i Bygdebok for Lindås bind 3 side 253. Går jeg så over til Bygdebok for Lindås Myking sogn står der på side 725 under Sletten gard br 1: Mons Andersson Sletten f.1642 Gift med Helga Ivarsdr. Fjellsende.De står oppført med 4 barn.Ola.Anders,Brita og Kari. Går en så til br 2 der finn ein Mons Steffensson f: 1669 med ukjent kone og 3 barn. Anna, Marita, og Botele.Her er det noe som skurrer for meg eller så har jeg sett meg blind på noe. Er det noen der ute som har disse i sine slektstre eller kan komme med litt oppklarende informasjon hadde det vert flott. God helg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter Ivar Larsen Fjelsende, Hordaland fylke, Nordhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll A 2 , 1709-1716, s.

344b

 

Barna som er nevnt i skiftet ser ut til å være

 

Anders, 23 år gammel

Helge, gift med Mons Sletten

Ane, gift med Ole Sæveraas(?)

Kari, gift med Ole Risøen

Ingeborg, umyndig

Kari, umyndig

 

Du skriver at Mons Andersen gift med Helge Ivarsdatter Fjeldsende er født i 1742, da må dette være en yngre Mons Andersen enn den jeg har funnet i manntallet 1701, f. ca. 1642.

 

I futemanntallet 1665 er det nevnt to bønder, Anders og Steffen, på Sletten. De var hhv 38 og 39 år gamle.

 

I prestemanntallet 1666 er oppsitter Anders, 48 år, og oppsitter Mongs, 24 år, nevnt samt sønner Ole Andersen, 10 år, nevnt på Sletten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar Grethe.

 

Ble en trykkleif der, Mons er født ca 1642 (er no retta)

 

Det som er kjernen i mitt spørsmål er hvem Helga Ivarsdtr. Fjelsende giftet seg med. Var det Mons Andersson Sletten f: 1642 , eller Mons Sæfinsson Sletten f. 1669, Eller kanskje begge??? I.f. Mykingboka er hun gift med Mons Andersson men i.f. Lindås bind 3 er hun gift med Mons Sæfinsson, kalla (unge Mons)

 

Mvh

Steinar Sletten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å lese litt av dette skiftet. Er imponert over de som kan klare å særlig mye ut av det. Lurer på om det finner noen triks i så måte. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.