Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Jacobsen og Christine Olsdtr, viet 1828, Blaker, Akershus


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Ved vielsen til Halvor og Christine står begge oppført som hhv. enkemann og enke og værende 50 år (han) og 40 år (hun). De får en datter Maren Randine 15 des 1829 og en sønn Halvor 3 des 1833.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1829), Ekteviede 1829, side 276.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7589&idx_id=7589&uid=ny&idx_side=-264

 

Hvem var deres første ektefeller og hvem var foreldrene ?

 

Det står Holen bak navnet til Halvor, men det hjelper meg ikke så mye i forhold til bakgrunnen hans. Derimot finner jeg en Halvor Jacobsen død i 1833, oppholdsted Plass Holen: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Klokkerbok nr. I 2 (1829-1857), Døde og begravede 1833, side 349.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7590&idx_id=7590&uid=ny&idx_side=-340

 

Er det samme mann ? I så fall er alderen feil, enten ved hans død eller ved vielsen.

 

Har noen som kjenner dette området tilgang til info om dette parret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 fant jeg en Halvor Jacobsen som var 23 år tjener på Orderud gård. Jeg fant også en Christine Olsdt. på Bergerud plass under Haneborg mellom.

 

På FS fant jeg en Halvor Jacobsen gift 18/5 1807 Aurskog med Ingeborg Pedersdt. 6 barn, og det siste, Caren, dpt. 12/9 1819 i Aurskog.

 

En Christine Olsdt. gift 13/2 1805 Aurskog med Povel Amundsen, siste barn, Lars, døpt 9/11 1823.

 

Da Halvor Jacobsen Holen ble gift 2.g. 17/11 1828 var forloverne Jacob Poulsen Jødahl(lille) og Engebreth Andersen Jødahl(lille).

 

Runde tall ved angivelse av alder stoler jeg ikke helt på. Her ville jeg lagt inn +- noen år. Halvor var 50 da han ble gift, og da han døde 5 år seinere var han fremdeles 50 år.

 

Har du sjekket Aurskog/Blaker bygdebøker, f.eks. Jødahl /Hole plass, og Haneborg mellom/Bergerud plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at Paul Amundsen og Christine Olsdt. bodde på Nordre Fossum.

 

Det jeg har funnet er bare forslag og kan være helt på jordet. Jeg har ikke sjekket noe av det mot kirkebøker eller lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På FS fant jeg en Halvor Jacobsen gift 18/5 1807 Aurskog med Ingeborg Pedersdt. 6 barn, og det siste, Caren, dpt. 12/9 1819 i Aurskog.

 

Da Halvor Jacobsen Holen ble gift 2.g. 17/11 1828 var forloverne Jacob Poulsen Jødahl(lille) og Engebreth Andersen Jødahl(lille).

 

Runde tall ved angivelse av alder stoler jeg ikke helt på. Her ville jeg lagt inn +- noen år. Halvor var 50 da han ble gift, og da han døde 5 år seinere var han fremdeles 50 år.

 

Har du sjekket Aurskog/Blaker bygdebøker, f.eks. Jødahl /Hole plass, og Haneborg mellom/Bergerud plass.

 

Takk, Berit.

 

Ja, jeg var også innom FS og så vielsen med Ingeborg Pedersdatter og barna, men hadde lyst å finne andre kilder. I KB ved denne vielsen står det ikke at Halvor er fra Holen, så jeg var litt usikker.

 

Håper at noen har bygdebøker, som de kan slå opp i for meg. Ellers må jeg på Universitetsbiblioteket igjen.

 

Er enig med deg i dette med alder og går ut fra at det er den samme Halvor som dør i 1833.

 

Fant en Jacob Halvorsen døpt i 1777 (syntes i utgangspunktet at det var litt tidlig...) og konfirmert i 1794. Ved konfirmasjonen står det Halvor Jacobsen Orderud, så det er han som bor der i 1801.

 

Her er dåpen:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 3 (1767-1807), Fødte og døpte 1777, side 66.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=476&idx_id=476&uid=ny&idx_side=-74

 

Hva er morens navn ??

Kan det være de som bor på Store Jødahl i 1801?: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010224&gardpostnr=71&merk=71#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå bind 2 av Aurskog og Blaker, s. 233:

 

'Holen, gnr. 58 bnr. 3, hører vi om første gang i 1816 da Halvor Jakobsen kom hit. Han døde på Holen i 1833 50 år gammel. Hans kone var Kristine Olsdatter, og de hadde barna: 1. Jakob Halvorsen 11/11 1816 g. 1857 Anne Sofie Gudmundsdatter Haugen av Hogstad f. 1816. 2 Peder Halvorsen 19/3 1823. 3. Maren Randia Halvorsdatter 15/12 1829 g. 1854 Anders Jakobsen Fossumeie, Skedsmo, f. 1826. Da Halvor Holen var død, kom Anders Larsen fra Fet som husmann til Holen, og to generasjoner av denne ætt satt her etter ham.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå bind 2 av Aurskog og Blaker, s. 233:

 

'Holen, gnr. 58 bnr. 3, hører vi om første gang i 1816 da Halvor Jakobsen kom hit. Han døde på Holen i 1833 50 år gammel. Hans kone var Kristine Olsdatter, og de hadde barna: 1. Jakob Halvorsen 11/11 1816 g. 1857 Anne Sofie Gudmundsdatter Haugen av Hogstad f. 1816. 2 Peder Halvorsen 19/3 1823. 3. Maren Randia Halvorsdatter 15/12 1829 g. 1854 Anders Jakobsen Fossumeie, Skedsmo, f. 1826. Da Halvor Holen var død, kom Anders Larsen fra Fet som husmann til Holen, og to generasjoner av denne ætt satt her etter ham.'

 

Takk for oppslaget, Jonas !

 

Desverre så må bygdeboken her ta feil, for som nevnt over, så ble Halvor først gift med Christine i 1828, så Jakob og Peder må da være barn fra hans første ekteskap. Men uansett kjekt å vite, hva som faktisk står der, slik at jeg ikke trenger å låne bøkene denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka er skrivi på 50-talet og omtalar ikkje husmennene i nokon særleg grad. Så ein må gå til kjeldene om ein skal finne noko. Eg har bladd litt fram og att no, men eg finner ikkje nokre moglege foreldre til Halvor. Så eg lager først eit oversyn over det vi veit om Halvor:

 

Gift første gongen 18.5.1807 i Blaker eller Aurskog med Ingeborg Persdotter. Han er då skrive til Kvevli, og kausjonistane er Embret Kristiansson og Kristen Eriksson frå same staden. Dei får borna:

 

Karen f. 1.11.1807 på Bråten (som eg ikkje veit kor er). Faddere: Berte Hansdotter og Kirsti Jokumsdotter Kvevli, Embret Gulbrandsson Rundtom, Jon Kristoffersson Jødal, Kristoffer Jokumsson Kvevli.

 

Kristine, døypt 23.9.1810 i Blaker, faren skriven til Dalen. Faddere: Anne Kristensdotter Mork, Marte Halvorsdotter Mork, Embret Kristiansson Kvevli, Mattis Gulbrandsson Mork, Sjur Halvorsson Mork.

 

Inger Maria, f. 7.7.1812 på Holen og døypt 12.7.1812 i Blaker. Faddere: Berte Pålsdotter (kan nokon lese stadnamnet?), Marte Jakobsdotter Jødal, Ola Jakobsson Jødal, Embret Gulbrandsson Rundtom, Erik Andersson Fjell.

 

Inger Maria, f. 13.11.1813 på Holen og døypt 14.11.1813 i Blaker. Faddere: Berte Pålsdotter (Helås?), Marte Jakobsdotter og Jakob Pålsson Jødal, Kristoffer Hansson Grini og Hans Hansson Bråten.

 

Jakob, f. 11.11.1816 på Holen under Lille Jødal i Blaker, men døypt 17.11.1816 i Urskau kyrkje. Faddere er kone Marte Andersdotter Fjellet, pike Berte Andersdotter Jødal, Embret Andersson Jødal, Ola Jakobsson Jødal og Anders Fredriksson Armoen.

 

Karen, f. 3.9.1819 på Holen og døypt 12.9.1819 i Blaker. Faddere: Mari Hansdotter Tomte, Berte Andersdotter, Embret Andersson og Ola Jakobsson Jødal og Amund Toresson Mork.

 

Per, født 19.3.1823 på Holen og døypt 27.3.1823 i Blaker kyrkje. Faddere er pike Anne Jakobsdotter, Kari Andersdotter, Jakob Pålsson og Embret Andersson. Dei kjem alle frå Lille Jødal.

 

Halvor gift andre gongen 17.11.1829 med enkje Kristine Olsdotter. Dei fekk to born:

 

Maren Randia, f. 15.12.1829 på Holen og døypt 26.12.1829, vel i Blaker. Faddere: Gunild Andersdotter (Høgdal?), Maria Andersdotter, Ola og Anders Jakobssøner frå Lille Jødal, Anders Olsson Grina.

 

Halvor, f. 3.12.1833 og døypt 8.12.1833, vel i Blaker. Faren er nemnt som avdød og mora bur på Sandaker under Armoen (korkje plassen eller Kristine Olsdotter er nemnt under Armoen i bygdeboka). Faddere: Dorte Olsdotter og Hans Olsson Sandaker, Anne Olsdotter, Mattis Jensson og Jens Eriksson Veiby.

 

Sidan faren er nemnt som avdød då Halvor vart født veit vi at Halvor Jakobsson som døydde i 1833 på Holen er vår mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå bind 2 av Aurskog og Blaker, s. 737:

 

'Djupdalen, som i 1801 var kalt Hagen, er tatt opp omkring 1768. Han som ryddet her, het Jakob, det er alt vi kan si om ham, konen het Kari Hansdatter. De hadde barna Helene, Mari, Ole og Halvor f. fra 1768 til 1777. Vi vet ikke hvor det ble av noen av dem.'

 

Djupdalen er ein plass under Krokstad i Blaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene Jakobsdotter på Rundtom var truleg født på Djupdalen under Krokstad, og ho hadde ifølgje bygdeboka ein bror Ola. Det må vere samme Ola som vi finner på Skukstad i 1801, g. m. Marie Johannesdotter. Dei får sonen Jakob, døypt 21.8.1803 i Blaker, og Helene Jakobsdotter Rundtom er ein av fadderne. Dei fekk òg eit uekte barn som vart gravlagt 2.6.1799 i Blaker. Dei gifter seg 17.8.1800 i Blaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fant, eg fant!

 

Denne Jakob Djupedal fekk ei dotter Mari. Det er truleg den Mari som tjener på Monsrud i Blaker i 1801. Ho giftar seg 17.5.1801 med Pål Olsson og dei bur først på ein plass Stykket før dei seinare flyttar til Tangen under Kjølstad, der dei får Johanne 1803 og Jakob 1806. På Stykket får dei ei dotter Inger i 1801, og hjå fadrane finner vi ein Halvor Jakobsson Olerud (som er det rette namnet på den kjende garden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå bind 2 av Aurskog og Blaker, s. 241-242:

 

'Rundtom, gnr. 59 brn. 3, er eldste plass under Store Jødal (...) De som hadde plassen i 1801, het Jakob Halvorsen og Kari Hansdatter, etter alderen de har fått da, var de født henholdsvis 1731 og 1733. Deres datter Helene f. 1768 ble i 1798 gift med Engebret Gulbrandsen som var født omkring 1758. Han døde på Rundtom 7/10 1825 og hadde tre barn, Ragnhild f. 1798, Inger Marie 1802 og så datteren Helene som ble begravet samtidig med moren i 1806.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå bind 2 av Aurskog og Blaker, s. 241-242:

 

'Rundtom, gnr. 59 brn. 3, er eldste plass under Store Jødal (...) De som hadde plassen i 1801, het Jakob Halvorsen og Kari Hansdatter, etter alderen de har fått da, var de født henholdsvis 1731 og 1733. Deres datter Helene f. 1768 ble i 1798 gift med Engebret Gulbrandsen som var født omkring 1758. Han døde på Rundtom 7/10 1825 og hadde tre barn, Ragnhild f. 1798, Inger Marie 1802 og så datteren Helene som ble begravet samtidig med moren i 1806.'

 

 

Her var det mye bra informasjon !!

 

Jonas, da kan vi vel konkludere med at Jakob Halvorsen er den samme som Jakob Dypdalen som er far til Jakob født 1877 ? Sannsynligheten taler også for at samme Jacob er den jeg er på leting etter, selvom årstallene ikke stemmer 100%.

 

Hva synes du ? (Godt nok skal man ikke synes, men helst ha håndfaste bevis, så jeg får nok se om det finnes andre ting som kan gi et endelig svar....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru vi har funne rette folka her. No har eg ikkje sjekka alle borna til Jakob Djupedalen, det burde eg kanskje ha gjort, for etter å ha jobba litt med denne familien og mi eiga slekt frå Aurskog, der halvparten kjem frå husmannsfolk og den andre halvparten kjem frå bondeslekt, ser eg at det vantar mykje med opplysningar om husmennene. Men dersom ein går ut frå at Jakob hadde fire born, Helene, Mari, Ola og Halvor, så må desse vere dei same som dei eg har funne fram til, for dei er heile tida fadrar for borna til kvarandre (merk at Mari etter bygdeboka døydde i 1806, og at enkjemannen Embret Gulbrandsson på Rundtom er fadder for dei fleste av borna til Halvor før han døyr i 1825). Ein burde vel for å vere trygg gå gjennom kyrkjebøkene for å sjå om ikkje nokre av barna til Jakob Djupedalen døyr før 1801. Kan hende finst det òg fattigprotokollar der Jakob og Kari er nemnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.