Gå til innhold
Arkivverket

Riksforsamlingen 1814


Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Det finnes nok etterslektsbøker for en rekke av deltakerne. Teis Lundegaard er trolig en av dem som det er flest eterkommere etter, flere tusen i inn- og utland. Den siste etterslektsboken hans er fra 1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok flere av Eidsvolls-mennenes slekt som er relativt godt dokumentert. Et eksempel: Jacob Aall (Haagen Krog Steffens: Slægten Aall, Kristiania 1908, med senere tilleggsbind).

 

Men flere av de "mindre prominente" kunne det nok være interessant å få utredet nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje også om det fins dokumentasjon på valgmennene, dvs. de som valgte inn Eidsvollsmennene. Har i det siste fått rede på en muntlig tradisjon om at en forfar av meg kan ha vært en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje også om det fins dokumentasjon på valgmennene, dvs. de som valgte inn Eidsvollsmennene. Har i det siste fått rede på en muntlig tradisjon om at en forfar av meg kan ha vært en av disse.

Det skulle vært interessant å se lister over valgmennene, disse blir aldri nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok flere av Eidsvolls-mennenes slekt som er relativt godt dokumentert. Et eksempel: Jacob Aall (Haagen Krog Steffens: Slægten Aall, Kristiania 1908, med senere tilleggsbind).

 

Men flere av de "mindre prominente" kunne det nok være interessant å få utredet nærmere.

Virker ofte som om de "mindre prominente" deltagerne har "levd" litt i skyggen av de førende personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok etterslektsbøker for en rekke av deltakerne. Teis Lundegaard er trolig en av dem som det er flest eterkommere etter, flere tusen i inn- og utland. Den siste etterslektsboken hans er fra 1979.

Har noen lest denne etterslektboken og kan si noe om den? En av etterkommerne til Lundegaard giftet seg inn i Robertsen-slekten som jeg utga genealogien til i 2009, men jeg visste ikke da at noe var publisert om Lundegaard-slekten (eller jeg hadde ikke fantasi nok til å sjekke dette).

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #7 (Dag): Jeg har boken. Jeg har også en annen og eldre etterslektsbok.

 

Til #8 (Odd Andreas): Dette kan nok andre bedre enn meg... Jeg har hørt de "fikk med kopi av den originale grunnloven signert av alle". Jeg har sporet opp en slik og har ett bilde av den. Det dreier seg i tilfelle om en trykt utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #7 (Dag): Jeg har boken. Jeg har også en annen og eldre etterslektsbok.

Hva kan du si om boken, f.eks. om kildegrunnlaget? Baserer den seg først og fremst på innsamling av informasjon via spørreskjemaer e.l.? Skal sjekke om biblioteket til NSF har boken, UBs utlånseksemplar ser ut til å være på utlån for tiden...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bok som heter "Riksforsamlingens forhandlinger 2den del, Adresser og fuldmagter" utgitt i 1914.

Der står det forklart hele valgprossedyren, og valgmenne er også nevnt.

Jeg har den i min bokhylle, og kan vel gjøre oppslag ang. valgmennene, men da må jeg vite prestegjeld og amt vedkommende tilhørte,

eller militær avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfedre, formødre og eventuelle slektssskap mellom eidsvollsmennene, er kanskje enda mer interessant enn etterkommerne ? Iallfall kan vel opplysninger bakover og til siden fortelle mer om eidsvollsmennene enn opplysninger om deres etterkommere ?

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfedre, formødre og eventuelle slektssskap mellom eidsvollsmennene, er kanskje enda mer interessant enn etterkommerne ? Iallfall kan vel opplysninger bakover og til siden fortelle mer om eidsvollsmennene enn opplysninger om deres etterkommere ?

 

Hilsen Hans

 

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfedre, formødre og eventuelle slektssskap mellom eidsvollsmennene, er kanskje enda mer interessant enn etterkommerne ? Iallfall kan vel opplysninger bakover og til siden fortelle mer om eidsvollsmennene enn opplysninger om deres etterkommere ?

 

Hilsen Hans

Du har et godt poeng der Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bok som heter "Riksforsamlingens forhandlinger 2den del, Adresser og fuldmagter" utgitt i 1914.

Der står det forklart hele valgprossedyren, og valgmenne er også nevnt.

Jeg har den i min bokhylle, og kan vel gjøre oppslag ang. valgmennene, men da må jeg vite prestegjeld og amt vedkommende tilhørte,

eller militær avdeling.

Viser til mitt innlegg i det gamle forumet:

--------------------------------------------------------------------------------

81680: Hvor var Nordland i 1814?

Stikkord: Riksforsamlingen 1814 Nordlandene

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81680&sok=nordland&nr=24&antinnlegg=1&startnr=&antall=&spraak=#anker

--------------------------------------------------------------------------------

Odd Andreas Sørgård, Husvika, 19.10.2010 18:21 (1)

Fant en artikkel med dette navnet på nettsiden til Høgskolen i Bodø - http://www.hibo.no/index.php?ID=19〈=nor&displayitem=2491&module=news

Nordlandene var det eneste amtet i Norge som ikke var representert i Riksforsamlingen 1814. Treg postgang var vel en hoveårsak til dette, posten brukte én måned hver vei, og dermed fikk nordlendingene innkallingen til Riksforsamlingen altfor sent. Men ble det gjort noen forsøk i amtet på å velge representanter til Riksforsamlingen?

 

Mvh Odd Andreas

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg gjentar spørsmålet: Men ble det gjort noen forsøk/forberedelser i amtet på å velge representanter til Riksforsamlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til mitt innlegg i det gamle forumet:

--------------------------------------------------------------------------------

81680: Hvor var Nordland i 1814?

Stikkord: Riksforsamlingen 1814 Nordlandene

http://da2.uib.no/cg...=&spraak=#anker

--------------------------------------------------------------------------------

Odd Andreas Sørgård, Husvika, 19.10.2010 18:21 (1)

Fant en artikkel med dette navnet på nettsiden til Høgskolen i Bodø - http://www.hibo.no/i...491&module=news

Nordlandene var det eneste amtet i Norge som ikke var representert i Riksforsamlingen 1814. Treg postgang var vel en hoveårsak til dette, posten brukte én måned hver vei, og dermed fikk nordlendingene innkallingen til Riksforsamlingen altfor sent. Men ble det gjort noen forsøk i amtet på å velge representanter til Riksforsamlingen?

 

Mvh Odd Andreas

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg gjentar spørsmålet: Men ble det gjort noen forsøk/forberedelser i amtet på å velge representanter til Riksforsamlingen?

 

Det er ingenting som tyder på det i nevnte bok, ingen ting om Nordlandene eller Vardehus amt...

Det åpne brevet og kunngjørelsen fra prins Christian Fredrik gikk ut den 19 februar, i mitt prestegjeld Sparbu var det gudstjeneste og valg den 11 mars

og disse møtte på Skogn den 25 mars, hvor det ble valgt 3 personer fra Nordre Tronhjems amt. Og så møttest de vel på Eidsvold den 10 april...

så det gikk rimelig kjappt...:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tyder på det i nevnte bok, ingen ting om Nordlandene eller Vardehus amt...

Det åpne brevet og kunngjørelsen fra prins Christian Fredrik gikk ut den 19 februar, i mitt prestegjeld Sparbu var det gudstjeneste og valg den 11 mars

og disse møtte på Skogn den 25 mars, hvor det ble valgt 3 personer fra Nordre Tronhjems amt. Og så møttest de vel på Eidsvold den 10 april...

så det gikk rimelig kjappt...:mellow:

Det møtte heller ingen fra nord ved det første overordentlige Storting, høsten 1814 - http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_stortingsrepresentanter_1814

 

For perioden 1815 til 1817 derimot var hele landet kommet med, deriblant en fra min hjemkommune Vefsn, Johan Larsen Smitseng - http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_stortingsrepresentanter_1815%E2%80%931817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For hele landet?

 

Det vet jeg ikke, men det er en "pakke" med disse dokumentene med mange segl. Fikk ikke tid til å rekvirere dette i dag, men kanskje neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan du si om boken, f.eks. om kildegrunnlaget? Baserer den seg først og fremst på innsamling av informasjon via spørreskjemaer e.l.? Skal sjekke om biblioteket til NSF har boken, UBs utlånseksemplar ser ut til å være på utlån for tiden...

Dels samling av gammelt stoff, står det. Basis er slektsstevne i 1964 - det tok 15 år å realisere boken. Det var arbeidsutvalg med representanter fra de ulike slektsgrenene som har samlet inn informasjon. Det står at kirkebøker er gjennomgått. Det er tatt med 3.200 personer, omtrent 2.500 av dem er etterkommere av Teis Lundegaard. Robertsen fra Våge er nevnt side 110. For å ikke gå alt for langt ut av det egentlige temaet sender jeg deg mer info på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært interessant å se lister over valgmennene, disse blir aldri nevnt.

 

Adresser og fullmakter fra alle prestegjeld og de forskjellige amtene finnes i en bok som er digitalt tilgjengelig hos Nasjonalbiblioteket:

http://www.nb.no/utlevering/nb/95a17ae910de8ec034ca7b1b2dce98c3#&struct=DIV116

 

Jeg har selv puslet litt med valgmennene i Bratsberg Amt, og har funnet ganske mange bånd mellom dem, også som slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men det er en "pakke" med disse dokumentene med mange segl. Fikk ikke tid til å rekvirere dette i dag, men kanskje neste gang

Segl er alltid spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Segl er alltid spennende.

 

Jeg tror det var Hans Krag som en gang syslet med tanken om å skrive om alle eidsvollsmennenes segl på Grunnloven av 17. mai 1814. Selv har jeg vært inne på tanken, men ikke kommet så langt. Andre som vil arbeide med dette ?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dels samling av gammelt stoff, står det. Basis er slektsstevne i 1964 - det tok 15 år å realisere boken. Det var arbeidsutvalg med representanter fra de ulike slektsgrenene som har samlet inn informasjon. Det står at kirkebøker er gjennomgått. Det er tatt med 3.200 personer, omtrent 2.500 av dem er etterkommere av Teis Lundegaard. Robertsen fra Våge er nevnt side 110. For å ikke gå alt for langt ut av det egentlige temaet sender jeg deg mer info på e-post.

Takk skal du ha! E-post er sendt.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.