Gå til innhold
Arkivverket
erling t endresen

bortrømt matror rundt 1850

Recommended Posts

erling t endresen

I det gamle forumet hadde jeg en forespørsel som ikke avstedkom noen svar. Jeg prøver igjen her:

”Arbeidsmand” Oliver Baarsen Rossebø f. 02.04.1824. og Marthe Thormodsdatter ble gift 07.11.1848 Tysvær, som husmenn/ inderst under Slogvik i Tysvær sokn.

De kom senere til Ormøy, Stavanger. Sønnen Bernt Thomas ble f. 20.12.1848 på Ormøy, Stav., døpt 25.03.1849, Frue/ Randaberg i Hetland. De fikk også to døtre: Anne 1849 og Rakel 1852.

Oliver Baardsen omtales som ”bortrømt matros” ved konens død 1864. Hans kone var Marthe Thormodsdatter Blikra f. 11.02.1819, Blikra, Vats, som døde på sykehuset i Stavanger 14.11.1864 som ”hospitallem”, d. av brystkreft.

se dødsfall 14.11.1864 i St. Petri, Stavanger

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050923020410.jpg

I folketellingen for 1865 finner vi Bernt T. Oliversen som fostersønn hos sin mormor på Hauene i Tysvær. Anne er tjenestetyende hos handlende Jakob Jørgen Kastrup Sømme i Stavanger. Rakkel er pleiebarn på Josephinestiftelsen i Stavanger.

Mitt spørsmål er: Er det mulig å finne ut hvor denne Oliver Baardsen dro, og eventuelt når han døde?

Finnes det oversikt over norske sjømenn så langt tilbake i tid? Hvordan kan jeg finne ut hvilken båt han var på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive