Gå til innhold
Arkivverket

Lyst på en "slektsnøtt" i disse VM-tider ? Johanna de Bojs -1761


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Hun fikk 10 barn sammen med Georg Caspar von Schlanbusch på 12 årene de var gift. Vielsen lenke viser at hun var enke da de gifter seg 13.jun.1749 i Norderhov, Buskerud.

 

Første barn døpes 3.sep.1749 (Johan Ludvig von Schlanbusch) og siste 17.feb.1761 (Lars von Schlanbusch). De 8 første barn døpes i Norderhov og de 2 siste i Nes, Buskerud. Jeg har funnet alle barna i kirkeboken.

 

Johanna begraves 3.apr.1761 iht. kirkeboken for Nes, Buskerud. (Madam Schlanbusch).

 

Georg Caspar von Schlanbusch gifter seg på nytt 15.des.1763 i Eidsvoll med Edel Kirstine Sehested (datter av generalløytnant Ove Ramel Sehested) og får minst ett barn. Han dør i 1769 og hun i 1805.

 

Opplysningen om at hun var enke gjør det usikkert om hennes døpenavn er de Bojs eller om det er hennes tidligere manns navn. Von Schlanbusch var militær og det er ganske vanlig at de finner sine ektefeller i militærfamilier, men jeg finner ingen de Bojs i Ovenstad, ei heller "Boyesen" som kan være aktuelle. Jeg har også forsøkt å søke bakover i Norderhaugs kb for om mulig finne en begravet de Bojs eller et ekteskap mellom Johanna og første ektemann, men ingen treff foreløpig. Jeg kan selvfølgelig ha oversett noe. Da mange Schlanbusch bor i Eidsvoll, Kongsberg og Flesberg, kan Georg Caspar ha funnet (fått kjennskap til) Johanna der.

 

Nå håper jeg på hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok helt på siden, men fant dette i FS:

 

Name: Magnus Mathesson

 

Baptism/Christening Date: 06 Nov 1800

 

Father's Name: Mathes De Bojs

Mother's Name: Anicka Ersdoter

 

Collection: Sweden Baptisms, 1611-1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det døde en enke Johanne Cathrine i Bergen i 1765

 

Kan dette være dødsfallet til Didrich Jensen Schrøder i 1747?

 

Vet jo ikke om Johanne Cathrine Schrøder er identisk Johanne Cathrine Bois, og hvis hun ble enke i 1747 passer jo det bra tidsmessig med hun som giftet seg i 1749 i Norderhov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Det er interessant at det er funnet personer med de Bojs navnet, men hvis Johanne Cathrine er den som begraves i 1765 som enke, kan det ikke være samme person som jeg leter etter. Schlanbusch dør i 1769 slik at Johanna kan ikke være enke i 1765.

 

Imidlertid kan Johanna Cathrine de Bojs være riktig person og gift med Didrich Jensen Schrøder og med ett barn i 1747. Det passer utmerket inn at han dør i 1747. Den Johanne Cathrine Schrøder som dør i 1765 kan være en annen.

 

Jeg kjenner lite til Schrøder-familien så her håper jeg på hjelp videre, men har sjekket ham ut av Ovenstad (hvor han ikke finnes). Schlanbusch var for øvrig aldri stasjonert i Bergen og der bodde heller ingen andre Schlanbusch på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, der ved vielsen står "Johanne Sl: Bois"

 

Går du godt et år tilbage - til 6 marts 1748 på side 102 - blev "Regimentz Feltskiær Niels Boÿ 34 Aar" begravet.

 

Mon ikke det kan være løsningen ?

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ovenstad:

”Boy (Boye), Nicolay. (Fra Kongsberg) – Cand. kir. 3/10 1738. – Regt.feltskjær ved 2. Opl. nasj. inf.regt. fra 10/10 1738 til sin død, 27/2 1748. Gift 30/8 1741 med Johanne Larsdtr. – Som enke fikk hun 29/3 1748 bevilling til å hensitte i uskiftet bo med 1 umyndig datter. Hun blev 2. gang gift 12/7 1749 med fenr. ved 2. Opl. nasj. inf.regt. Georg Caspar Schlanbush, som døde 23/12 1765 i Næs i Hall.dal.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grete og Berit.

 

Da er det ingen tvil lenger. I ettertid ser jeg at jeg ikke tenkte logisk nok ved at "s" bakerst ofte er genitiv. Y og J ble også ofte brukt om hverandre.

 

Jeg fikk imidlertid rett i teorien om at militærfamilier giftet seg med militærfamilier.

 

Her er begravelsen til Nicolay Boy lenke 6.mar.1748. Han kalles da Niels Boy (34 år gammel). Men jeg finner ikke ekteskapet 30.aug.1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.