Gå til innhold
Arkivverket
hilfrid

Burmester & Wain

Recommended Posts

hilfrid

Hei!

Er det noen som vet hvem som starta/grunnla bedriften BURMESTER&WAIN (skipsmotorfabrikk i Danmark bl.a.)?

Er veldig interessert i hvem denne BURMESTER var, hvor han kom fra og hvor jeg evnt. kan finne skiftet etter han?

Jeg har muntlig overrekkelse fra flere hold om at denne Burmester (i Burmester& Wain) skal være i ganske nær slekt som den

Niels Christian Burmæster som jeg har ettersøkt under annet tema i dette fora.

På forhånd tusen takk!

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Litta

Hei!

Er det noen som vet hvem som starta/grunnla bedriften BURMESTER&WAIN (skipsmotorfabrikk i Danmark bl.a.)?

Er veldig interessert i hvem denne BURMESTER var, hvor han kom fra og hvor jeg evnt. kan finne skiftet etter han?

Jeg har muntlig overrekkelse fra flere hold om at denne Burmester (i Burmester& Wain) skal være i ganske nær slekt som den

Niels Christian Burmæster som jeg har ettersøkt under annet tema i dette fora.

På forhånd tusen takk!

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Her er en del info: http://da.wikipedia.org/wiki/Burmeister_%26_Wain

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Frank Pagh

Carl Christian Burmeister var søn af Carl Christian Frederich Burmeister og Maria Hansen og blev døbt i Skt. Petri 15 april 1821.

Faren var restauratør og i FT 1845, som er den første ft. med fødested, står der, at han var fra Mechlenburg.

Vh,

Berit Pagh.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hilfrid

Carl Christian Burmeister var søn af Carl Christian Frederich Burmeister og Maria Hansen og blev døbt i Skt. Petri 15 april 1821.

Faren var restauratør og i FT 1845, som er den første ft. med fødested, står der, at han var fra Mechlenburg.

Vh,

Berit Pagh.

Hei Berit!

Tusen takk for svaret! Hva betyr: "Skt. Petri"? Mechlenburg, hvor er/var det? Er takknemlig om du vet svaret.

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Frank Pagh

Skt. Petri

Mechlenburg er/var et område i Nordtyskland mellem Elben og Østersøen. Hovedstaden var førhen Schwerin.

Vh,

Berit Pagh.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Hva betyr: "Skt. Petri"?

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Jeg ser at du har fått svar på hvor Sankt Petri var. Du spurte også om betydningen.

Petri er genitiv (eieform) av Petrus (latin) = Peter.

Det har antakelig hatt ordet kirke bak der igjen. Altså: Den hellige Peters kirke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hilfrid

Skt. Petri

Mechlenburg er/var et område i Nordtyskland mellem Elben og Østersøen. Hovedstaden var førhen Schwerin.

Vh,

Berit Pagh.

Berit!

Tusen takk for svar!

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hilfrid

Jeg ser at du har fått svar på hvor Sankt Petri var. Du spurte også om betydningen.

Petri er genitiv (eieform) av Petrus (latin) = Peter.

Det har antakelig hatt ordet kirke bak der igjen. Altså: Den hellige Peters kirke.

Hei Dag Aage!

Tusen takk for forklaringen!

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hilfrid

Vh,

Berit Pagh.

Hei Berit!

Hvilken Folketelling i 1845 henviser du til? Ikke i Norge? Hvis du vet mere om denne familien, søsken til Carl Christian eller

søsken til hans far er jeg svært interessert og veldig takknemmelig for svar.

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive