Gå til innhold
Arkivverket

Burmester & Wain


hilfrid
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som vet hvem som starta/grunnla bedriften BURMESTER&WAIN (skipsmotorfabrikk i Danmark bl.a.)?

 

Er veldig interessert i hvem denne BURMESTER var, hvor han kom fra og hvor jeg evnt. kan finne skiftet etter han?

 

Jeg har muntlig overrekkelse fra flere hold om at denne Burmester (i Burmester& Wain) skal være i ganske nær slekt som den

 

Niels Christian Burmæster som jeg har ettersøkt under annet tema i dette fora.

 

 

På forhånd tusen takk!

 

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er det noen som vet hvem som starta/grunnla bedriften BURMESTER&WAIN (skipsmotorfabrikk i Danmark bl.a.)?

 

Er veldig interessert i hvem denne BURMESTER var, hvor han kom fra og hvor jeg evnt. kan finne skiftet etter han?

 

Jeg har muntlig overrekkelse fra flere hold om at denne Burmester (i Burmester& Wain) skal være i ganske nær slekt som den

 

Niels Christian Burmæster som jeg har ettersøkt under annet tema i dette fora.

 

 

På forhånd tusen takk!

 

Mvh Hilfrid A. Nilsen

 

Her er en del info: http://da.wikipedia.org/wiki/Burmeister_%26_Wain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Christian Burmeister var søn af Carl Christian Frederich Burmeister og Maria Hansen og blev døbt i Skt. Petri 15 april 1821.

 

Faren var restauratør og i FT 1845, som er den første ft. med fødested, står der, at han var fra Mechlenburg.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Christian Burmeister var søn af Carl Christian Frederich Burmeister og Maria Hansen og blev døbt i Skt. Petri 15 april 1821.

 

Faren var restauratør og i FT 1845, som er den første ft. med fødested, står der, at han var fra Mechlenburg.

 

Vh,

Berit Pagh.

 

 

Hei Berit!

 

Tusen takk for svaret! Hva betyr: "Skt. Petri"? Mechlenburg, hvor er/var det? Er takknemlig om du vet svaret.

 

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva betyr: "Skt. Petri"?

 

Mvh Hilfrid A. Nilsen

 

Jeg ser at du har fått svar på hvor Sankt Petri var. Du spurte også om betydningen.

Petri er genitiv (eieform) av Petrus (latin) = Peter.

Det har antakelig hatt ordet kirke bak der igjen. Altså: Den hellige Peters kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har fått svar på hvor Sankt Petri var. Du spurte også om betydningen.

Petri er genitiv (eieform) av Petrus (latin) = Peter.

Det har antakelig hatt ordet kirke bak der igjen. Altså: Den hellige Peters kirke.

 

 

Hei Dag Aage!

 

Tusen takk for forklaringen!

 

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Christian Burmeister var søn af Carl Christian Frederich Burmeister og Maria Hansen og blev døbt i Skt. Petri 15 april 1821.

 

Faren var restauratør og i FT 1845, som er den første ft. med fødested, står der, at han var fra Mechlenburg.

 

Vh,

Berit Pagh.

 

 

Hei Berit!

 

Hvilken Folketelling i 1845 henviser du til? Ikke i Norge? Hvis du vet mere om denne familien, søsken til Carl Christian eller

 

søsken til hans far er jeg svært interessert og veldig takknemmelig for svar.

 

 

Mvh Hilfrid A. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.