Gå til innhold
Arkivverket

Grisebo, stedsnavn tidlig 1700-tall


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I det gamle "Brukarforum" hadde jeg en tråd gående vedr. (steds-/gårds-/plass-)navnet Grisebo, knyttet til et par arbeidere ved Baaselands jernverk (det senere Næs jernverk) i Holt (A-A) tidlig på 1700-tallet: Grisebo, Baaselands verk

 

Jeg har ikke kunnet plassere noe Grisebo i Holt, og heller derfor til at navnet på ha vært "import" - også ut fra at de personene det gjelder har vært innflyttere. Jeg har ellers sett at det fantes et Grisebo på Nesodden (se http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44507&sok=grisebo&nr=1&antinnlegg=12&startnr=&antall=&spraak=n#anker og http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/85267-forkortelse-i-tingbok-1685/) og et Grisebo ved Larvik (se innleggene 23-26 her: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=32366&sok=grisebo&nr=2&antinnlegg=34&startnr=&antall=&spraak=n#anker).

 

Er det noen her i forumet som har vært borti Grisebo-navnet andre steder på Sørlandet/Østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

det navnet har jeg aldri hørt om før, kan det være fra en husmannsplass ? Her jeg bor var det en plass som het Svinetræ og Svinhusbekken m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jeg klar over (jf. innlegg 1), og selv om jeg ikke har greid å finne noen link der til "mine" folk, er det interessant - fordi Grisebo på Nesodden hadde en tilnærmet ladestedsfunksjon i den aktuelle prioden. Antakelig var det derfor en del gjennomtrekk av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jeg klar over (jf. innlegg 1), og selv om jeg ikke har greid å finne noen link der til "mine" folk, er det interessant - fordi Grisebo på Nesodden hadde en tilnærmet ladestedsfunksjon i den aktuelle prioden. Antakelig var det derfor en del gjennomtrekk av folk.

 

Obs! Det første en blir blind på er visst øynene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen på denne nettsiden viser at Grisebu i Larvik/Langestrand kan knyttes til Fritzøe verk (og det er jo interessant!): Langestrand

 

Det er imidlertid uklart for meg om Grisebu var et sted der folk bodde, eller om det kun er navnet på et fjell/sted ved sjøen. Kanskje noen Larvik-spesialister vet mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

1,

Kom tilfeldig over ekteparet Helge Grisebo og Kirsti Hansdatter blandt begravede i Asker:

 

 

Død 5 februar, begr. 13 februar 1735 Tanum Asker:

Helge Griseboes qvinde nafnl: Kesti Hansd: 92 aar, har leved over 50 aar i ægteskab med een Mand.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 1 (1726-1744), Døde og begravede 1735, side 96.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7728&idx_id=7728&uid=ny&idx_side=-98

 

 

Død 17 juli, begr. 19 juli 1737 Asker Asker:

Helge Griseboe. 78 aar, og har levet med sin hustru 54 aar i ægteskab.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 1 (1726-1744), Døde og begravede 1738, side 101.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7728&idx_id=7728&uid=ny&idx_side=-103

 

Jeg har ikke funnet noe som kan knytte disse navnene til Grisebu på Nesodden, og kjenner heller ikke til Grisebo som et stedsnavn i Asker/Bærum. Det er fristende å tro at det her er en kobling mellom Bærum jernverk og Grisebo-navnet ved de andre jernverkene, som er nevnt i denne tråden og den gamle (se lenke i #1).

 

2,

Klippet #31 fra den gamle tråden (se lenke i #1):

 

 

Torgrim Sørnes, Lørenskog, 7.5.2008 18:25 (31)

 

Her er enda en Grisebo, denne fra Larvik, og hans ulykkelige skjebne:

 

Kongelig Resolution No 65/1757

 

65 Kammerherre og Ober Staldmester Hr Frederch Ludvig, Greve af Dannschiold og til Laurvigen, anl[angende] Doms Confirmation over Delinqventen Isaach Jacobsen, Christian Svendsen Griseboe og Jens Andersen Schougen eller Kasted

 

F 5tus

 

V[or] S[ærlige] B[evaagenhed] T[ilforn]! ...udi vores Høieste Ret, den 7de Martii næstleden, afsagt Dom, som tilfinder 3de Delinqventer, fra dit Grevskab Laurvigen, nemlig Isaac Jacobsen, Christian Svendsen Griseboe og Jens Andersen Schougen eller Kasted, formedelst at de, da de, nemlig Christian Svendsen Griseboe, for begangen Mord paa Erich Olsen, og de 2de andre, for begangne grove Tyverier, vare arresterede og dømte have ved Overlæg for at undrømme Aresten, myrdet Arest-Forvareren, Jonas Jacobsen, at miste deres Hals, og deres Hoveder at sættes paa Stager. samt have deres Hovedlodde forbrudt, og deres Jord til Os, om de nogen er ejende; Og, som Vi i alt have confirmeret bemeldte Vores Høieste Rets Dom, saa tilskikke Vi Dig...

 

Christiansborg Slot den 1ste Aprilis 1757

 

Den Kristian Svendsen Grisebo som nevnes her var fra Grisebu på Nesodden, og Svend Sørensen som nevnes et annet sted i samme tråd var hans far. Kristan Svendsen reiste hver sommer med båt nedover kysten av Vestfold og så langt som til Arendal, hvor han drev med jakt på oter og sel. På den siste turen hadde han med jaktkameraten Erik Olsen fra Båtstø under Hallangen i Frogn, og det endte med at han skjøt og drepte Erik i båten. Kristian rømte til Gøteborg via Fredrikstad og Strømstad før han ble arrestert i Moss året etter, i mellomtiden hadde liket av Erik Olsen blitt funnet. Han hadde senket det i sjøen, men slurvet med jobben og det fløt i land. Han fikk først en dødsdom for dette, og så enda en dødsdom for medvirkning til drapet på arrestforvareren Jonas Jacobsen i Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et interessant innspill, som jeg dessverre ikke ble oppmerksom på før nå. Dette må jeg studere nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Informasjonen på denne nettsiden viser at Grisebu i Larvik/Langestrand kan knyttes til Fritzøe verk (og det er jo interessant!): Langestrand

 

Det er imidlertid uklart for meg om Grisebu var et sted der folk bodde, eller om det kun er navnet på et fjell/sted ved sjøen. Kanskje noen Larvik-spesialister vet mer om det?

 

Jeg har en los Nils Olsen Grisebo, 51 år, født på Langestrand og bosatt i Stavern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.