Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Liliendahl / Liljedahl i Vik i Sogn


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Er det gjort nye oppdagelser omkring denne slekten ?

 

Apollonius Liliendahl/Lilliedahl/Liljedahl ble født 23. januar 1734 kl. 19.00 om kvelden, antagelig i København eller Helsingør. Han døde i Bergen 16. april 1814.

Ble gift med Mette Marie Benjaminsdatter Harboe (1734 - 1814), fra Finnås Bømlo. Apollonius var klokker i Vik i Sogn (1768 - 1793)

 

Apollonius sine foreldre var Johan Liliedahl, som kunne være født omkring 1700 eller før, og Benthe Mattisdatter Draabye (var antagelig fra Sjælland). Johan er beskreven som "en ærlig og Hæderligen mand" og Benthe som "den salig og dydige dame Qvinde" Johan skal ha vært gartner i København og han skal visstnok ha hatt ett stort gartneri der. Johan og Benthe skal ha hatt minst 3 sønner, Apollonius over, Eberhard (Edvard) som døde i Bergen i 1773 og en sønn som kom til Nord Norge (visstnok etterslekt der).

Retting: Det er svært sannsynlig at det bare var 2 brødre, og at den "tredje", er forvekslet med en sønn til Eberhard Liliendahl, nemlig Hans Eberhardson Lilindahl, som ble gift i 1798 i Rødøy med enken Aasil Pedersdatter (opplysninger av Aase R. Sæther, Svehn Ruskelöv og andre, underbygger dette). Apollonius og Eberhard hadde 3 søstre og 4 brødre. 3 av disse døde som små, og en da han var litt over 26 år.

 

 

Det stopper altså bakover med Johan og Benthe, men kanskje har noen innpå tilfeldigvis kommet over nye opplysninger ?

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gjort nye oppdagelser omkring denne slekten ?

V.h. Svein

 

Er dette di slekt så kjem vi frå same rot, for min del gjennom oldemor Gjertrud Liljedahl Rosenlund. Eg har ikkje meir opplysningar enn det du har - enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase R. Sæther,

 

Gjertrud var søster til Gyrid Apolloniusdatter Liljedahl (1834 - 1907) som var min tippoldemor, så da er du firmenning til min mor. Har lett på nettet etter opplysninger, er mye å finne fremover i slekten, men bakover heller lite, men når vi har kommet til ca. 1700 er det jo brukbart, men kunne vært interessant å vite hva som er lengre bakover.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase R. Sæther,

Og der datt han ut, gitt. Ser i det gamle forumet at vi har diskutert denne slekta før, minnet mitt er ikkje så langt som det ein gong var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er det noen som vet navnet til den broren til Apollonius Liliendahl, som havnet i Nord Norge (hvor han havnet), og etterslekta der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase, og takk for svar

 

Kan vel vera at han ikkje eksisterer, men i kopi av uprenta manuskript (ell.l.) som eg fekk frå slekt i Vik i Sogn, så står det m.a. dette: "Apolonius Liliendahl, stamfar for Liljedahlslekten i Sogn, kom til Vik i Sogn i året 1755. Familietradisjoner forteller at han kom til Bergen i begyndelsen av 1750 årene ifra Helsingør, og forutan han kom også 2 av hans brødre. Om de kom samtidig eller til forskjellig tid, sies der intet om. En av brødrene forblev i Bergen (dette var Eberhard).

Den anden bror reiste til Nordland og bosatte seg der. Han skal ha efterlatt sig efterkommere der, men noen videre efterretninger has ikke om ham."

 

Det står kanskje noko i ei eller anna kyrkjebok, men ikkje lett å vita kva bok det kan vera, når det står kun at han busette seg i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har lese i same boka, men same kor eg har leita, har eg ikkje funne noko teikn på at det var ein bror i Nordland. Det kan kanskje vere ein generasjon lenger framme som blir hugsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

 

ja det kan vel henda, at dei som har skrive boka har sett feil, eller fått feil opplysninger, då dei gjorde arbeidet. Om du har leita over alt, så kan det ikkje vera ein bror der oppe, så då avslutter eg dette, og heller ser meir på Apollonius og Eberhard sine etterkomarar. Hadde vore kjekt og funne forfedrene til Johan Liliedahl og Benthe Mattisdatter Draabye, og då kan navna på etterkomarane kanskje antyda noko.

 

Vh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Svehn, dette var helt nytt for meg, og spennende. Skal se nøyere på det nå. Er enig med Aase i at dokumentasjon er viktig, får skrive det av og ha det på en kladd inntil videre.

 

Vh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet navnet til den broren til Apollonius Liliendahl, som havnet i Nord Norge (hvor han havnet), og etterslekta der ?

 

Kan det være Hans Liliendahl som giftet seg i 1798 i Rødøy med enken Aasil Pedersdatter, og samme år bygslet 2 pd 12 mk jord i Høyvåg i Rødøy? Men han var kommet dit noen år tidligere. Paret fikk bl.a. en sønn i 1800 som de kalte for Eberhard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan det være Hans Liliendahl som giftet seg i 1798 i Rødøy med enken Aasil Pedersdatter, og samme år bygslet 2 pd 12 mk jord i Høyvåg i Rødøy? Men han var kommet dit noen år tidligere. Paret fikk bl.a. en sønn i 1800 som de kalte for Eberhard.

 

Den her "Hans" födt 1769 må da vere en sönn til "Eberhard Lilliendahl" som dör 1773 i "Bergen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon har vore at "familietradisjonen" som blir referert til - og som er henta frå Gregor Elisæus Barman sitt manuskript "Slekten Barman" - har rota til desse opplysningane, slik at "broren i Nordland" eigentleg høyrer til i ein annan generasjon, og Hans i Rødøy er den beste kandidaten eg har funne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Terje, Svehn, og Aase for gode innlegg :-) Ja, alt tyder på at det må være Hans som er rett.

 

Søkte litt her og der på nettet i går, og fant dåpen til Johan Daniel Liliedahl, det var en annen sønn til Eberhard Liliedahl i Bergen, og han ble døpt i Esbønderup kirke, Fredriksborg, Holbo 3. september 1758. Så på den tiden var Eberhard og familien hans fremdeles i Danmark. Faders erhverv : gartner (altså at Eberhard var gartner), da stemmer kanskje opplysningene om at far til Eberhard og Apollonius hadde gartneri. Det var i "Dansk Demografisk Database" jeg fant opplysningene.

Skal lese mer om Hans i Rødøy nå.

 

Fant igjen en gammel debatt på gamle brukerforumet med overskriften: (#23554) Eberhard Liliendahl i Bergen, starta av Bo Wallin 19. august 2004, avslutta 6. juni 2010.

I den debatten har jeg gjort ett par feil : Jeg hadde skrevet at foreldrene til Apollonius Liliendahl (1734 - 1814), og Eberhard Liliendahl (f.ca.1731) var Johan Benjamin Liliedahl og Benthe Mattisdatter Draabye. Der hadde jeg gjort en feil, var selvfølgelig Apollonius (f.1734) sin sønn som het Johan Benjamin.

Så skal være Johan Liliedahl og Benthe Mattisdatter Draabye.

 

En feil til: Jeg skrev at jeg hadde lest at "Johan Liliedahl var "en ærlig og bladerfigen mand", rett her skal være "en ærlig og Hæderligen mand", leste feil på omsettelsen, fordi han som omsatte hadde brukt litt krokete og uvanlige bokstaver (+ at det var vel litt mørkt i rommet når jeg leste det).

 

Kilden for dette med foreldrene til Apollonius er : "Apolonius Lilie Dahl og J. B. Liljedahl Minneskrift om sine fædre. De to første avsnitt er skrevet av Apolonius Lilie Dahl, antagelig i slutten av det 1700 århundrede, de øvrige av en .... B. Liljedahl sansynlig fra juni 1814.

Var Nils Chr. Kronen som skreiv av etter en gammel familiebibel ell. l. etter oppdrag frå Ola J. Skildheim i Luster. Var 1.9.1944 at Kronen var ferdig med avskrivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon har vore at "familietradisjonen" som blir referert til - og som er henta frå Gregor Elisæus Barman sitt manuskript "Slekten Barman" - har rota til desse opplysningane, slik at "broren i Nordland" eigentleg høyrer til i ein annan generasjon, og Hans i Rødøy er den beste kandidaten eg har funne.

 

Det var også min tanke, att opplysningene kan ha blitt rotet til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekka dåpen fra 1690 - 1714, for å se om det var mulig å finne en Mattis/ Mathis/ Mads i Dråby (Draabye), som hadde til dåpen en datter som het Bente/Benthe/Birthe eller Berte, men fant dessverre ingen som passet. Var kirkebok for Dråby (Neder Dråby og Over Dråby, i Horns, Frederiksborg Amt, jeg gikk gjennom (kan selvfølgelig ha oversett noe), men fant ikke noe av interesse for denne saken. Frederiksborg Amt dekket Sjelland nord for Storköbenhavn.

Er vel flere andre steder som heter Dråby i Danmark også, så får vel lete videre en annen gong. At hun het Benthe Mattisdatter Draabye er det ingen tvil om, så skulle være mulig å finne henne en eller annen gang.

Nordvest for Ebeltoft er det en landsby som heter Dråby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Apollonius Liljedahl, f.1734 hadde 3 søstre, og 5 brødre. En søster hadde stor etterslekt, og en av brødrene, enten han som ble døpt Efvart i 1730, eller han som ble døpt Evart i 1731 kan være samme person som senere bodde i Bergen som "Eberhard Liljendahl", men dette er usikkert, da han jo ble kalt Eberhard Hansen. Og far til alle 9 søsken het Johan, og ble født i 1697.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Aase,

 

Skal sende en personlig melding til deg om det, skriver det ikke her enda, da det er så kort tid siden jeg fant det.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette meg selv litt, det som står er korrekt, men det gjenstår og dokumentere at den Apollonius eg skreiv om nå, er den samme som den Apollonius som kom til Vik. Mange ting stemmer, men det må flere undersøkelser til for å finne flere beviser og indisier på at det er samme mannen.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en feil i første innlegget mitt i denne tråden, det skal stå "den ærlig og Dydige Danne quinde" og ikke "den salig og Dydige Dame quinde". Det er Nils Chr. Kronen som har sett feil, når han skreiv opp igjen frå orginalen i 1744. Hadde kopi av orginalen foran meg nå, så er best å rette det opp. Skulle helst rettet første innlegget, slik at ikke andre skriver feil opp, men det går ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.