Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Liliendahl / Liljedahl i Vik i Sogn


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Det er en ting som jeg ikke får helt til å stemme, Apollonius Liliedahl/Liljedahl skal ha kommet fra Bergen til Vik i 1755 står det i en bok om denne hagebrukspioneren og skredderen, det samme står også alle andre plasser. Men han er ikke nevnt i sjeleregister for Vik i 1763, eller ved ekstraskatten i 1763, så lurer på om han kan ha kommet til Vik litt senere enn det som er nevnt. Har funnet han som fadder i Vik 27. desember 1765, han er da nevnt som skreddersvend. Dette er første gongen jeg har funnet han i nevnt i Norge i det materialet som jeg har sjekket. Noen som kjenner til typer av kildemateriale hvor håndverkere som for eks. skreddere er spesielt nevnte ? Eller kilder i Bergen som er verdt og se over ? Blir glad for litt hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen hans var i Innvik i 1770.

 

Han kom vel fra Bragernes til Sogn og Fjordane, så vidt jeg vet. Han er fadder i Bragernes i 1762, så det må være etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, interessant det med Bragernes. Har ikke sett det tidligere. Da er det vel bare til å lete videre bakover i Bragernes en annen dag, og se om han var der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for siste opplysningen også, den var like viktig, og også det om vielsen hans :-) Ønsker god påske til deg og Aase og andre som er innom på sidene her!

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Finner i Ekstraskatten for Bragernes på side 37 post 291:

 

Borgeren Mathias Jacobsen
Der Logerer Abelonus Lilliendahl Skred-
der Svend

 

Og på side 101 Avgang og tilgangslister 1763:

 

Mathias Jacobsen anmeldt at Mr Lilliendahl nu er flyttet fra hand til Lier

 

Har ikke lest det omtalte minneskrifte, men hvordan vet vi helt sikkert at denne Apollonius Liljedahl som gifter seg i Vik i 1770/ fadder i 1765 i Vik er den samme personen som befinner seg i Bragrenes/Lier i 1760 - 1763? Som en ser så er navnet i 1763 skrevet som Abelonus, men det kan vel bare være en skrivefeil. Det som taler for at det er samme person er jo omtrent samme navn og at han er skreddersvend. Forutsatt dette kan han vel neppe ha kommet til Vik i 1755 som tidligere skrevet?

 

Min svigerinnes mann har Liljedahl som et av to etternavn. Hans morfar er avdøde Edvard Jensen Liljedahl f. 1899 i Orkdal sønn av Jens Nicolaus Edvardsen Liljedahl og Johanne Klevan.

Jens. N. Liljedahl f. 1877 i Lyster er igjen sønn av Edvard Jensen Liljedahl f. 1853 i Leikanger. Edvard Jensen Liljedahl sin mor er Johanne Edvardsdtr. Liljedahl f. 1831 i Leikanger som datter av Edvard Johannesen Liljedahl f. 1804 i Vik som barnebarn av denne Apollonius Liljedahl. Så dette skal vel være samme slekt som trådstarter begynner med.

 

Morten J. Rasch

Spikkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant opplysning! Som du gjerne veit, var namn eit fleksibelt fenomen på denne tida - skrivemåten varierte frå gong til gong, ofte ikkje likt innanfor same dokument ein gong. Så Apollonius, Abelonus, Plonus, med fleire, alt er same namnet.

 

Kva som er kjelda til at han skulle vere komen til Vik i 1755 veit eg ikkje, eg har i alle fall ikkje funne noko som tyder på det. Han er min ane og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Morten, dette var veldig interessant og nytt for meg, tusen takk! Beklager det sene svaret, men har ikke sett det før nå i kveld. Helt sikre kan vi vel nesten aldri bli, men som du skriver, så tyder flere ting på at det sannsynligvis er samme person.

Kilder som jeg har på at Apollonius kom til Vik i Sogn i 1755, er noen maskinskrevne ark fra Vik i Sogn, men det er visst en del feil på disse arkene, så det med 1755 ser vel ikke ut til å stemme heller, ser heller ut til at han kom til Vik en gang i perioden 1763 til 1765, utfra disse nye opplysningene og når han var fadder i Vik første gang. Interessant også det du skriver om slekten til din svigerinnes mann!

Hei Aase, jeg har heller ikke funnet noen primærkilder i Vik, eller andre plasser som tyder på at 1755 kan være korrekt år.

 

Vh.Svein

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

En søster til Apollonius Johanson Liljedahl, f.1734, var Helena Johansdtr. Liljendahl, fødd 1727, døpt Feria 2 Pentecostes, ved Bosjökloster, Malmö Len Gift i Färingstofta med Olaus Wilhelmsson Hartelius (9.6.1718- 16.2.1790). Foreldre var: Trägarsmästeren ved Bosjökloster Johan Liljedahl (1697- 1769), som bodde i Nyby, Malmö Len (nevnt der fra 1721- 1742), senere bodde han og kona Bengta (Bentha Mattisdtr. Draabye) i Färingtofta (nevnt der 7. oktober 1756 og etter). Helena og Olaus har etterslekt i Sverige, og min mor har fått DNA- match, med en av sine syvmenninger der (0,5 prosent), som jeg har 0,3 prosent med også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig på denne tråden. En kvinne i min mors familie ble gift Liljedahl. Hun het Borghild Barstad (1891-1971), men endret navnet sitt Bjørngård før hun i 1920 giftet seg med major Simon Liljedahl (26.4.1891-4.11.1971). Finnes det noen slektsoversikter for slekten Liljedahl?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hans Martin,

 

Det er en oversikt i Gards- og ættesoge for Vik i Sogn (2008), av Gudmund Balvoll. Står under gården Hopperstad, Lnr. 121, side 189, men står mest om slekten som ble værende i Vik, og lite om disse som flyttet ut av bygda. Navnet Simon er ikke nevnt i oversikten, så hvis han hørte til denne Liljedahl- slekten, så må han finnes i bøker fra en annen by eller bygd. Kan ikke huske å ha hørt navnet Simon Liljedahl før, men tror ikke jeg har detaljer nedskrevet om alle sidegrener, så han kan vel høre til en av disse? Det finnes også en Liljedahl- slekt i Bergen, som har felles opprinnelse med den i Vik i Sogn, var vel også noen som flyttet til Nord Norge. Men kan skrive det her, dersom jeg finner noen, som har det navnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 25.5.2014 den 23.54, Morten J. Rasch skrev:

Finner i Ekstraskatten for Bragernes på side 37 post 291:

 

Borgeren Mathias Jacobsen
Der Logerer Abelonus Lilliendahl Skred-
der Svend

 

Og på side 101 Avgang og tilgangslister 1763:

 

Mathias Jacobsen anmeldt at Mr Lilliendahl nu er flyttet fra hand til Lier

 

Har ikke lest det omtalte minneskrifte, men hvordan vet vi helt sikkert at denne Apollonius Liljedahl som gifter seg i Vik i 1770/ fadder i 1765 i Vik er den samme personen som befinner seg i Bragrenes/Lier i 1760 - 1763? Som en ser så er navnet i 1763 skrevet som Abelonus, men det kan vel bare være en skrivefeil. Det som taler for at det er samme person er jo omtrent samme navn og at han er skreddersvend. Forutsatt dette kan han vel neppe ha kommet til Vik i 1755 som tidligere skrevet?

 

Min svigerinnes mann har Liljedahl som et av to etternavn. Hans morfar er avdøde Edvard Jensen Liljedahl f. 1899 i Orkdal sønn av Jens Nicolaus Edvardsen Liljedahl og Johanne Klevan.

Jens. N. Liljedahl f. 1877 i Lyster er igjen sønn av Edvard Jensen Liljedahl f. 1853 i Leikanger. Edvard Jensen Liljedahl sin mor er Johanne Edvardsdtr. Liljedahl f. 1831 i Leikanger som datter av Edvard Johannesen Liljedahl f. 1804 i Vik som barnebarn av denne Apollonius Liljedahl. Så dette skal vel være samme slekt som trådstarter begynner med.

 

Morten J. Rasch

Spikkestad

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.