Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

På oppfordring startes herved et tema Vintersport, fortrinnsvis skiidrett, noen som har nostalgiske opplevelser og minner å fortelle? Det er vel også muligheter for redigering nå hvis noe er uklart i temaoverskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke!

 

Ja det er vel ikke noe i veien for det :)

 

Kanskje kan noen også finne et felles trøndergen, med noen små forgreninger til sidedistrikta som har spesielle forutsetninger til å lykkes på ski :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Reidar - pga nær tilknytting kanskje VINTERSPORT - SKIIDRETT - SKØYTER

INNRØMMER - DEN SISTE ER JO I FULL DRIFT-

BEGREPET DIGITALARKIVET - DEKKER MANGE GRENER - EG LIKER FLEXIBILITET.

***MVH KSE***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppfordring startes herved et tema Vintersport, fortrinnsvis skiidrett, noen som har nostalgiske opplevelser og minner å fortelle? Det er vel også muligheter for redigering nå hvis noe er uklart i temaoverskriften?

Noe nostalgisk ... joda, for flere decennier siden (husker ikke akkurat når) var det skirenn i Alta, og folk kom dit fra hele landet, tror jeg.

 

Det ble vanskelig med innkvartering, så arrangørene gikk fra hus til hus og spurte om noen ville ha en skiløper eller to i de dagene. Min tante tok imot en, så min kusine flyttet til oss så lenge.

 

Etter at han var reist igjen fikk kusinen min rommet tilbake, og moren hennes kommanderte henne til å bytte sengeklær, noe hun lovte. Men det gjorde hun ikke, for ... som hun sa... han var sikkert frisk, og etterpå kunne hun skryte av at hun hadde ligget i samme seng og med samme sengeklær som denne skiløperen. Jeg nevner ikke navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir det temaer på strikking, brodering, baking og annen type håndarbeid her inne?

Kanskje sveising ...som min søster driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk og Ve. Alt mulig er vel tillatt som temaer her? Trodde dette skulle dreie seg om genealogi

Hva men noen av mine hobbier. Knivmaking, Rosemaling, Treskjæring . fluebinding. Eller SOPP som jeg har plukket oppi hos "hoggormen" i Folldal siden Tjernobyl smalt for å måle radioaktivt Cesium.

Hans Myhre, Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg noen bør roe seg ned, og nå vil jeg vite hva som ligger i ordene "brukernes eget forum"? Jeg mener jeg så kriteriene for det nye forumet da det åpnet men finner det ikke igjen. Det var mye rart som ble diskutert også i det gamle forumet. Skjønner ikke hva som er galt med et ski-emne? Flott fortelling fra Alta du hadde Marianne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vi må nok bare forvente at temaer som ikke har noe med genealogi og slekt blir en vestentlig del av dette forumet.

Jeg venter bare på at "ungdommen" åpner temaer om pop/rock, hip-hop, film og andre emner yngre mennesker er opptatt av.

Jeg er trygg på at Reidar pluss noen andre synes dette er helt ok.

Selv vil jeg kalle en slik utvikling forsøpling av forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Brukernes eget forum er for spørsmål der du henvender deg til de andre brukerne av Digitalarkivet. Det kan være spørsmål om andre kilder enn de Digitalarkivet har, etterlysing av personer (ikke levende!), lokalhistorie, gårdshistorie, gamle tradisjoner osv. I dette forumet tar ikke Digitalarkivet ansvar for å svare, selv om vi noen ganger vil svare fordi vi selv finner debatten interessant. Personetterlysninger må kun skje etter døde personer, ikke utlever informasjon om levende personer uten deres tillatelse. Når du lager emner om personetterlysninger bør disse utheves ved at personnavnet og prestegjeld/kommune eller annen geografisk avgrensing gå fram av tittelen på emnet.

 

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Debatt/Debattforaene

Kan ikke se at sport er nevnt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ikke enig med deg LOW, jeg syns det må være en berikelse, men det er lov å ha forskjellige meninger. Hadde vært greit å fått klarhet fra folkene i RA/DA om hva som er lov å ikke? Ser ut som det er flere som vil leke "administrator" for dette nye forumet og kan ikke huske at det har stått noe om at det skal være øremerket Genealogi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvem "leker" administrator her? Jeg har ikke sett noen

Jeg utrykker min mening, og viser samtidig til retningslinjene utarbeidet av DA, og jeg mener veldig bestemt at dette forumet MÅ være øremerket slektshistoriske temaer. Andre temaer kan diskuteres i andre foraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på Reidar - mener dermed ikke bør oppfordre til å opprette allverdens temaer - men når en ser på de rsponsene du har fått i dine tråder - det er igrunnen nydelig å slappe av litt utenom genealogy.

Ditt tema opptar jo ikke stor plass og må eventuelle motstandere absolutt inn å finne kritikkverdige forhold ?kan

Har intrykk at aktiviteten her på det nye er litt laber - kanskje dette med innmeldingg er tungvint for mange.

Synes inngen grunn til å etterape opplegget i DIS - for der er det jamen liten aktivitet -etter det jeg ser.

Men ta for eks en stor mann som Birger Ruud - hvorfor skal hans gener kun være kun vere forbheholdt blodsbrødre.

Må nok inrømme at vi er to tre stykker i distriktet som samler rubbel og bit - har veldig mangee ganger hjelpt amerikanere og funnet røtter i blandt mine nå 68000 i fila mi.Mulig at den måten å samle på kan bli uglesett av kritikere.

Vi må ikke komme dit at det er påbudt å kun forske på eget opphavv -

( Dette ble vel mye surr - men godt å få det ut - )

 

***mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greitt å si sin mening, men spørsmålet er om dette er rette tråden i henhold til retningslinjene. Det heter jo at en skal holde seg til saken (definert i trådens overskrift), så derfor bør det vel opprettes et nytt tema om en vil diskutere hvilke emner som kan/bør tillates i debattforumet. Forøvrig er min mening om dette at idrettshistorie er en slags form for personalhistorie som vel bør kunne finne sin plass i dette forumet. At interessen er til stede blant forumets deltakere kan knapt diskuteres. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Finn Gunnar, det ble plutselig ingen god tone i det nye forumet, og en som hadde et innlegg i en debatt en tid etter opprettelsen syntes at dette nye var "sintere" enn det gamle og vedkommende var muligens inne på noe!

Skjønner nå godt Annette Sagen som sliter mot et "gubbevelde" med å få gjennomslag for sine meninger når det angår kvinnehopp. Også må det da vel være så enkelt at er en ikke interessert i et opprettet tema så kan en vel bare la være å lese det? Det har jo vært haugevis med uinterssante tema for min del, men jeg har ikke gått ut og klaget og nektet folk å ha debattene sine for det, og i det gamle forumet var det da temaer på omtrent alt mellom himmel og jord! Vi fortsetter herved det opprettede tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukernes eget forum er for spørsmål der du henvender deg til de andre brukerne av Digitalarkivet. Det kan være spørsmål om andre kilder enn de Digitalarkivet har, etterlysing av personer (ikke levende!), lokalhistorie, gårdshistorie, gamle tradisjoner osv...

 

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Debatt/Debattforaene

Kan ikke se at sport er nevnt her?

 

Gamle tradisjoner står det her. Og om ikke skisport og annen vintersport er gamle tradisjoner så vet ikke jeg.

Det er vel ikke enighet om Trysil-Knut virkelig har levd, det kan vel de som bare tenker geneologi finne ut. Men Sondre Norheim er jo kjent, og om han ikke roterer i sin grav i Denbigh i North Dakota så er det nok mange som gjør et skikkelig opptrekkerhopp fra sofaen når skisport ikke blir definert blant gamle tradisjoner.

 

Så hvorfor ikke i brukerforumet. Lur, fele og langeleik må vel være et lignende tema som bør tas oppom noen er interessert. Ja rock også. Har vi ikke fått et rockemuseum?

 

Flott Reidar at du ikke tar alt så gravalvorlig og oppretter temaer i god norsk tradisjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debattforumet er heldigvis så viselig innrettet at man kan lese de trådene man har interesse av - og så kan man hoppe over de andre.

 

Og så synes jeg jo at det singler stygt i et visst glasshus på Hamar (- og da snakker jeg ikke om praktbygningen ute på Domkirkeodden!) når jeg leser enkelte av de mer gretne pekefingerinnleggene her. Man kan jo i den forbindelse med fordel ta frem igjen f.eks. tråd 69689, 69951, 59815,48939 og 38364 i det gamle debattforumet. Det er vel ikke akkurat slektshistorie som tas opp i disse heller...?

 

Men bjelken i ens eget øye er jo som kjent vanskeligere å se enn splinten i andres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Helge og Kjetil Sigvardt, og skisport-utøvere har vel også røtter og opphav og et snev av "genealogi", som jeg lurer på om er en vitenskap? Slektsgransking er vel mer en hobby for å prøve å finne sitt opphav, eller tar jeg feil? Men for å gå litt videre nå og prøver å overse skittkastingen, så gikk det i dag en reprise fra VM på ski og 10-kilometeren for damer i Oslo 1982, og la merke til J. Endestad som gikk for USA, lurer på om det kan være kona til Audun Endestad fra Bryggja i Nordfjord som representerte USA på den tiden? Håper spørsmålet er nok slektsrelatert;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har enset Tore S. Falch sitt innlegg 19 før nå, og takk for liberaliteten din:-)! Har ikke lært meg å legge inn disse gule fjesene men det er ikke så farlig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å beklage - vi har vel begge vært opptatt med å følge med på at skihistorie er blitt skrevet i Holmenkollen idag. Og dagen er ennå ikke omme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråden er i gang innenfor emnet. Det er selvsagt lov å ha diskusjonstråder om vintersport o.l. sålenge det ikke blir en tråd hvor dagens deltakere dominerer. Tidligere tema om skiløpere og skøytetider har da gått sømmelig for seg, så vi satser på at denne tråden også blir til glede for en del. De som ikke liker emnet, trenger heller ikke lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.