Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Bare for å ta litt mimring så huskes den skurrete radio-overføringen i den gamle Radionette Kurer' en da Håkon Brusveen tok gullmedaljen på 15 kilometeren i Squaw Walley i 1960, likeledes sekundstriden med Veikko Hakulinen på stafetten, dette sitter fremdeles i hjernen etter 51 år, rart hvordan slikt aldri blir glemt? Dette er det eneste jeg husker fra ski-øvelsene i den olympiaden, mulig at det var Helmuth Recknagel som vant hopprennet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så husker vi vel alle repetisjonene av denne sekundstriden - når Brusveen siden, som Bjørge Lilleliens sidekommentator i radioen, benyttet pausene til å fortelle om den gangen "Je og n'Hakulinen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Oddbjørn:-), lurer på hvilke fornemmelser Kong Olav hadde da han grep inn og ville ha med Håkon Brusveen i OL-troppen den gangen, han måtte ha fulgt med i timen og visste hva han gjorde? Han grep vel inn i siste liten og ville ha med Håkon Brusveen i langrennstroppen til Squaw Walley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi vært vitne til en fantastisk VM-tremil i Holmenkollen, med stor stemning langs løypa og på skistadion, og ikke minst i Oslo sentrum under premieutdelingen ikveld. Vinneren var store, lille Therese Johaug fra Dalsbygda i Os. Etter premieutdelingen ble hun og sølvmedaljevinner Marit Bjørgen kjørt fra Universitetsplassen opp til kosestund i NRKs VM-studio oppe ved Holmenkollen, og da jeg så at bilturen oppover foregikk med poltieskorte og blålys, filmet fra luften og sendt direkte på fjernsyn, tenkte jeg på hva jeg leste om Therese Johaugs sambygding Annar Ryen (1909-1985) i denne artikkelen av skihistorikeren Thor Gotaas:

 

Annar Ryen fra Dalsbygda, vinner av femmila i Lahti i 1936, gikk langt til mange renn. 27. og 28. februar 1931 var det renn i Tylldalen.

 

Etter at hoppinga var ferdig åt de middag i huset der ryggsekkene deres sto. De fikk det travelt for å rekke toget fra Tynset og nordover - Annar ville nemlig på fest i Dalsbygda samme kveld. Han og Karsten Vangskåsen hadde under halvannen time på å gå 21 kilometer fra Tylldalen til Tynset - med middag i magen og tung ryggsekk.

 

"Vi gikk på med frygtelig fart og holdt den også helt til Tynset stasjon. Toget kom da vi var to kilometer innenfor stasjonen og vi syntes nu det var håpløst å følge. Men vi kom inn på stasjonen ca. et halvt minutt før toget skulde og blev med ja."

 

Han rakk både toget og festen i Dalsbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan så si Thore, dette var fantastisk av store lille Therese, (håper administrasjonen bærer over med oss ved at vi fokuserer et øyeblikk på dagens helt?), og spesielt artig for egen region's skyld, og det er ikke langt over fjellet fra Dalsbygda til Rognes og sølvet heller, bare en spasertur over Forelhogna:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av min første minner i forbindelse med vinteridrett, er at jeg en gang på 70-tallet fikk høre en sang på radio, nemlig 'Living next door to Alice' med Smokie. Jeg husker hvor forbauset jeg ble over at det fantes en engelsk versjon av den med S'ene 'også'n Hjallis'. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Larsen ja, var han ikke, eller ble han ikke spesialhopper (som Wirkola som også begynte med kombinert?)

 

Apropos Arne Larsen, så husker jeg ham som en stilhopper med Recknagel-stil. Men husker jeg rett om det var han som brukte finnestil første del av svevet og skiftet til Recknagel-stil siste del av svevet? Eller var det en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi skal kalle det unikt, men tvillingbrødrene Gjermund og Jo Eggen var begge på stafettlaget som tok NM-gull i 1966 - og samme år plasserte de seg som nr. 1 og 2 på 3-mila.

 

Og brødrene Birger, Asbjørn og Sigmund Ruud bidro jo sterkt i mange år til Kongsberg-dominans i skibakken.

 

Kommentar om Eggen:

 

En kan godt gå litt lenger ut i slektstreet også. På farssiden til Eggen-tvillingene er Marte Isaksd. Husfloen tipptippoldemor, mens på morssiden er hennes søster Anne Isaksd. deres tippoldemor. Utenom Trysil ætter disse også fra Rendalen (inkl. Danmark), Østerdalen og Gudbrandsdalen.

 

Marit og Annes søster, Ingeborg Isaksd. Husfloen (min tippoldemor), er farmor til Elling Rønes, som vant femmila i Kollen fire ganger i årene 1906-1916 og ble nr. 2 enda to ganger i 1914 og 1917. Han var også den første som kom i mål i det aller første Birkebeinerrennet, og skal ha vært den første i verden som konkurrerte på lagdelte treski: http://www.nrk.no/sport/meisterskap/ski-vm-2011/nyheter/1.7524696 I tillegg til dette finnes det nok også diverse andre slektsforbindelser mellom Rønes og Eggen, men det blir for omfattende å ta med her.

 

Ang. siste delen av innlegget så har jeg faktisk sett alle tre Ruud-brødrene slå salto rett etter hverandre i en liten hoppbakke på midten av 60-tallet -- bra prestert!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneløpet 2011

Eg hadde for ti år sidan ein interessant kontakt med ei dame i Michigan, etterkommer etter kaptein Johan Berntsen, Farsund, som starta båtruta Farsund-Kristiansand i 1886. Så leste eg i lokalavisen at båten "Lindesnæs" ennå var i god stand, var kjøpt heim igjen til Norge av veteranbåt-entusiaster i Rogaland, og skulle besøke Farsund igjen. Eg leita i går etter ny e-post-adresse til Susan. Eg lykkas ikkje, men eg fant denne trivelige linken som viser nordiske skitradisjoner i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minne som igrunnen ikke er nostalgi.

Det dukket opp en hopper som hadde V stil som de andre.

MEN

Han hadde et snev av KONGSBERGKNEKKEN (et snev er en meget liten betegnelse).

Jeg mener det var denne vinters største - Morgenstierne.

Bekreftelse eller avkreftelse ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så er de store begivenhetene ved ski-VM i Oslo over for denne gang, og da blir det etterhvert historisk statistikk også. Ser at det har vært noen bra innlegg i debatten fra flere og det er flott!

Husker ellers en dramatisk start på herrestafetten under OL i Seefeld i 1976 hvor skibindingen til russeren som skulle gå første-etappen løsnet fra skia etter ca. 100 meter, og russeren måtte tilbake og bytte ski, husker ikke hvem russeren var? Men selv med dette avbrekket tok vel Sovjet likevel bronsemedaljen på den stafetten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronse

Jevgenij Beljajev

Nikolaj Bazjukov

Sergej Saveljev

Ivan Garanin

Er ikke så interessert i dette temaet men disse tingene kan du lett finne på nettet sjøl når du er så interessert.

 

Hans Myhre, Nes...genealogi-interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slik var det vel Hans, og Saveljev hadde det vel med å "prikke inn" toppformen for å vinne åpningsdiastansen i store mesterskap for senere å forsvinne mer og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var skihopperen Ullevålseter som jeg spurte om i mitt tema "Slektsidrett" (Kristin S. Aasen) i det gamle brukerforumet?Noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i mange år lurt på kvifor det i skisporten finst reglar for noko og total mangel på reglar for anna? Poenget er vel at alle deltakarar skal ha mest mogeleg like forhold å konkurrera under slik at den beste vinn?

 

Skihopparar er underlagde reglar for kor lange skii kan vera, sikkert òg kor breie dei kan vera. Og det finst reglar for korleis skidrssen skal vera. Kroppsvekt kontra skilengde etc. Soleis er vel konkurransetilhøvi stort sett like, bortsett frå at været kan ingen gjera noko med...

 

Men kva vert gjort for at konkurransetilhøvi i skisporet skal vera mest mogeleg like? Ein høyrer om at enkelte land har eigne spesialutvikla skidressar for at dei skal sveitta mindre; høyrest ut som konkurransevridning spør du meg... Men so var det dette med sjølve skii då. Eg reknar med det finst reglar for kor lange langrennsski skal vera, og kanskje ogso kor breie, men kvifor finst det ingen reglar for korleis skii skal vera preparerte før eit skirenn? Hadde det ikkje vore meir rettferdig om alle deltakarar i eit skirenn fekk utdelt ski med same skismøring? Då hadde me fått like konkurransetilhøve, og den sprekaste hadde vunne! Forskjellen i yteevne med ulikt preparerte ski vil ofte vera mykje større enn om ein og annan utøver let seg dopa... Elles vert det som med aksjehandel; dei som veit litt for mykje om tilhøvi i einskilde selskap og som utnyttar dette til eigen fordel, vert jo strengt straffa for det...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Geir i 65, jeg så også at Oddmund Jensen hadde gått bort på søndag, og lurer på om han var trener da Gjermund Eggen tok 3 gull under ski-VM i oslo i 1966, så det er litt rart å tenke på at han gikk bort på avslutningsdagen for et begivenhetsrikt VM i Oslo 2011 sett med norske øyne, og husker ham jo fra tiden i nabobygda Alvdal hvor han var med på stafettlaget som ble norgesmester i flere år på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg den frihet å lenke inn temaet til Kristin S. Aasen fra det gamle forumet, og spørsmålet må vel være veldig aktuelt for denne debatten?

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=54062&sok=slektsidrett&nr=1&antinnlegg=13&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Så har jeg et dumt spørsmål, hva betyr dette parasoll-lignende symbolet foran emnetittelen på temalista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i mange år lurt på kvifor det i skisporten finst reglar for noko og total mangel på reglar for anna? Poenget er vel at alle deltakarar skal ha mest mogeleg like forhold å konkurrera under slik at den beste vinn?

 

... Hadde det ikkje vore meir rettferdig om alle deltakarar i eit skirenn fekk utdelt ski med same skismøring? Då hadde me fått like konkurransetilhøve, og den sprekaste hadde vunne! Forskjellen i yteevne med ulikt preparerte ski vil ofte vera mykje større enn om ein og annan utøver let seg dopa... Elles vert det som med aksjehandel; dei som veit litt for mykje om tilhøvi i einskilde selskap og som utnyttar dette til eigen fordel, vert jo strengt straffa for det...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

Eit problem her er ski og smøring må tilpassast kroppsvekt. Om det var like ski med lik smøring ville kanskje det også bli feil. Nei det rette er nok ein skisimulator i eit datarom for å få alt likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føler meg litt gjerandslaus idag.

Noko måtte ein finne på - så slo det meg

BIRGER RUUD og SONDRE NORHEIM

Fnn Birger nokså fort Kongsber - han var døypt Birger Johannes - artig ?

***

Morgedal - kor e nå det.

Skaut blink.

Telemark fylke Brunkeberg Kviteseid Minist bok nr II (1815-1836)fødde og døpte 1825 side 40

trur det er vedlagte fil - men huff vanskeleg skrift -

finns det andre gjerandslause her osm er stive i gotisk ?

 

Idrettshistorie ??? - men kanskje litt genealogy.

 

*** mvh kse ***

post-614-0-23563800-1299532582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronse

Jevgenij Beljajev

Nikolaj Bazjukov

Sergej Saveljev

Ivan Garanin

Er ikke så interessert i dette temaet men disse tingene kan du lett finne på nettet sjøl når du er så interessert.

 

Hans Myhre, Nes...genealogi-interessert.

 

Joda Hans, jeg hadde sikkert funnet ut disse russerne selv, og har det også muligens notert et sted. Har fått med meg fra et innlegg tidligere i denne debatten at du er genealogi-interessert og det er jeg også. Husker deg fra det gamle forumet hvor du hadde et tema om lap-top-kjøp bl. a., vet ikke hvor genealogi-prioriteringen ligger der f. eks.? Men jeg klaget ikke over temaet ditt! Men jeg er ikke verre på det enn at jeg takker deg for svar i denne debatten! Hilsen "hoggormen" oppi Folldal`n:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt miniatyrbilde i innlegget litt ovanfor.

 

Min gode venn Jon Valebjørg, Fyresdal - har kome med forslag til

tyding .

***

Jon les det slik: Sondre Ouversen f 25. june 1825. foreldre Ouvor Eivindsen og Ingeborg Sondresdatter Øvrebøe. Inderster.

Fadd: Birgit Bjåland, Sigri Øvrebøe, ingebret Andersen, halvor bjaaland, Amund Berge.***

 

Ser ut som han har Sondrenavnet frå morsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assar Rönnlund døydde i januar i år, høyrde eg på svensk TV i dag.

Da plukkes ungdomstidens vinter-idrettstjerner bort litt etter litt, og i det gamle brukarforumet gikk det en debatt om mannsnavnet Asser og lurer på om Assar Rønnlund var kommentert litt der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.